Deel dit artikel
-

Online sponsoring in de lift

Sponsoring op het internet kan op groeiende populariteit van adverteerders rekenen. Zo wordt de site van internetnieuws-site Webwereld sinds een week gesponsord door IBM. De zoektocht naar een uiting die ook op langere termijn effectief claimt te zijn, lijkt belangrijker dan ooit. Een aantal meningen uit de branche op een rij.

Een jaar geleden nog voorspelde Arno Otto, de toenmalige voorzitter van het Interactive Advertising Bureau (IAB), dat adverteerders massaal voor sponsoring zouden kiezen als alternatief voor banners en buttons. Latere onderzoekscijfers leken zijn prognose te bevestigen. Eind vorig jaar meldde het IAB dat sponsoring in de VS de sterkst groeiende vorm van online reclame was. Van de totale advertentie-uitgaven in het vierde kwartaal ging veertig procent naar banners en 31 procent naar sponsoring.

De eerste zes maanden van 2001 is dit percentage echter gedaald naar 28 procent. Opvallend genoeg niet ten gunste van banners, die zagen hun aandeel naar 36 procent dalen, maar ten gunste van 'classifieds', oftewel rubrieksadvertenties. Er lijkt zich in de VS een stabilisatie voor te doen waarbij banners en sponsorships vergelijkbare delen van de online bestedingen naar zich toe trekken. Volgens Igor Beuker, de huidige voorzitter van IAB Nederland, zit ook in ons land sponsorships flink in de lift. "We zitten hier nog niet boven de tien procent, maar die kant gaat het wel op", voorspelt hij.

Sander Dieterman, media director bij M Digital, kan zich goed vinden in dit beeld. "Het wordt meer een en-en dan een of-of verhaal. Bannering doe je doorgaans op campagneniveau, maar met sponsorships probeer je toch een lange termijn-relatie met de exploitant op te zetten. Het gaat nu niet meer, zoals je in het begin wel zag, om een vast logootje op een homepage." Sponsoring wordt door Dieterman beschouwd als een middel om gedurende langere tijd leads en merkbekendheid te genereren.

Een andere reden voor de groeiende populariteit van online sponsorships, ligt in de komst van nieuwe technieken. Volgens Igor Beuker is al aangetoond dat grotere formaten van interstitials en superstitials, die hij ook tot sponsorships rekent, werken. "Sponsorships zijn visueel en grafisch andere vormen aan gaan nemen. Het gaat niet alleen meer om tekstlinks. Je kunt je hele look 'n feel onderbrengen op de site van een ander." Als voorbeeld noemt hij banensite Monsterboard die nauw samenwerkt met Wanadoo.

David Wolff, partner bij @Breakaway, is het hier mee eens. Hij ziet sponsormogelijkheden in het koppelen van content aan zaken waar mensen dagelijks mee bezig zijn. "We dachten er op gegeven moment aan om printknoppen op websites van derden te laten sponsoren door Hewlett Packard. Of om een routeplanner laten sponsoren door een zorgverzekeraar, zodra de route naar een ziekenhuis werd opgevraagd."

Volgens Robert Hack, directeur van Communicatie.net, sluit sponsoring beter aan op de essentie van het medium internet dan banners of buttons. "Internet is een pull medium, terwijl banners volgens een hinderlijke pushmethode werken. Ik zie sponsoring nog wel in belangrijkheid toenemen."

Deel dit bericht

13 Reacties

Joris Velthuisen

Misschien is het een idee voor de grotere partijen in Nederland een echt ideëel initiatief te sponsoren, namelijk http://www.geefgratis.nl. Hiermee geeft men als sponsor geld aan een goed doel en krijgt er reclame voor terug en VEEL BELANGRIJKER NOG, wordt het voor ons als bezoeker van deze website mogelijk GRATIS geld te geven aan een goed doel. Kunnen we eindelijk eens iets voor een goed doel doen zonder dat het meteen een gat in onze portemonne veroorzaakt.

Jan Gerritsen

Beste Joris, Volgens mij vat je niet helemaal waar het artikel over gaat …

Jan

Joris, je snapt EN het artikel niet. En je bent een beetje goedkoop bezig zo

Joris Velthuisen

Beste Jan Gerritsen, Ik weet heel goed waar dit artikel over gaat en begrijp dan ook niet dat jij de mogelijkheden van zo'n site als GeefGratis.nl niet vat. Door als sponsor op GeefGratis.nl te gaan fungeren geef je geen geld aan dure advertisings bureaus uit maar geef je als bedrijf direct geld aan een GOED DOEL!. In ruil hiervoor krijg je de beste reclame die je je maar kunt bedenken voor je organisatie, namelijk: - naamsbekendheid (logo continue in beeld en bedrijfsnaam plus directe link naar website) - merkbekendheid (ook mogelijk indien je iets specifieks laat terugkomen) - tonen van maatschappelijke betrokkenheid (wie toont dit niet tegenwoordig) - het valt op bij de relaties van uw organisatie (zeker als je ze op de hoogte brengt) - alternatief voor vervelende banners en buttons - het is simpel registreren als sponsor en kost weinig tijd en is simpel online te regelen - betrokkenheid van uw medewerkers bij uw organisatie (laat ze het goede doel kiezen wat je gaat sponsoren) - bezoekers van de website zien uw organisatie als diegene die het voor hun mogelijk maakt gratis geld te geven. - Langdurige betrokkenheid bij een ideele organisatie mogelijk Robert Hack heeft gelijk als hij zegt: "Internet is een pull medium, terwijl banners volgens een hinderlijke pushmethode werken. Ik zie sponsoring nog wel in belangrijkheid toenemen." Door een goed doel te sponsoren op GeefGratis.nl krijg je dus direct naamsbekendheid als bedrijf daar de bezoekers van de website gratis geld kan geven aan een goed doel door jouw geldelijke bijdrage. Wie zal zo'n bedrijf niet bedanken voor het beschikbaar stellen van geld? Ik begrijp dus wel een beetje van marketing lijkt me 

Floris Diemel

De bereidheid van grote bedrijven om met bannercampagnes te werken lijkt inderdaad af te nemen. Tot zo ongeveer november vorig jaar waren bedrijven gemakkelijk te paaien voor grote reclamecampagnes, dit hebben we sinds December af zien nemen met (voor mij persoonlijk) als dieptepunt afgelopen augustus. Het vertrouwen begon hierna weer toe te nemen, de niet rendabele sites verdwenen langzaam uit beeld, hierbij geholpen door de spreekwoordelijke olifant in de porceleinkast, die de naam newconomy mag dragen. Eind augustus en begin september heb ik de markt wat aan zien trekken, meerdere bedrijven bleken weer interesse te hebben in de online-advertismentmarkt, men wilde weer gaan adverteren, hardstikke mooi natuurlijk! Maarja toen ging het de 11e goed mis, de aanslagen in de VS zorgden ervoor dat bedrijven massaal besloten te korten op reclamecampagnes, omdat men vreesde voor een terugval in het consumentenvertrouwen, met de daarbij behorende omzetvermindering en het aanpassen van prognoses. Ik persoonlijk denk dat de terugval van het consumentenvertrouwen deels voorkomen had kunnen worden als de grote bedrijven intensiever waren gaan adverteren, waarbij een aantal campagnes aan had kunnen geven dat het bedrijf in kwestie de VS ondersteunt, zodoende weer aangevend dat ze niet de kop in het zand steekt, maar ook zeker niet vlucht voor de gebeurtenissen. Consumenten hadden hieruit kunnen afleiden dat bedrijven, hoewel betrokken voelend bij de gebeurtenissen, niet met de pakken neer gaan zitten en juist van de consument verwachten dit ook niet te doen. Extra reclame kost geld, dat weet iedereen, maar extra reclame had in dit geval mijns inziens er ook deel in kunnen hebben dat de consument minder het vertrouwen had verloren, hierdoor er voor zorgende dat de economische terugval beperkter had kunnen zijn. Een van de beste voorbeelden van het afgelopen jaar is misschien wel DoubleClick. DoubleClick heeft juist in de slechtere advertentieperiode veel acquisities gedaan, hierdoor de positie van het bedrijf versterkend en er voor zorgend dat het bedrijf qua technische vooruitgang relatief veel groei heeft doorgemaakt. Men heeft recent enkele 'assets' van L90 gekocht, ook schijnt men in gesprek te zijn met Real Media voor een overname. Begin deze maand heeft DoubleClick al mediaplanningstechnieken van Adgile Interactieve gekocht, in juni kocht men MessageMedia, een advertentiebureau gespecialiseerd in e-mail advertenties. Ook Flonetworks en de admanagement technologie van Sabela heeft men gekocht. Zoals je ziet heeft DoubleClick niet stilgezeten, een riskante aanpak, dat wel, maar ook eentje die als de markt weer aantrekt, er zeer zeker voor kan zorgen dat DoubleClick een van de allergrootste profiteurs kan zijn…

Mark

Ik ben het ermee eens dat het belang van sponsoring in de webvertising nog flink kan gaan stijgen. Vooral de visie dat internet een pull medium is/zou moeten zijn spreekt mij erg aan. Als recent gestarte internet ondernemer vraag ik mij wel af welke wegen bewandeld moeten worden om een lucratief sponsorcontract af te kunnen sluiten! Zelf loop ik al een tijdje te leuren met een doordacht en wellicht zeer rendabel plan bij potentiele sponsors. Het vragen van een vergoeding per deelnemer (het gaat hier om een soort spel) lijkt een aantal van deze bedrijven af te schrikken. Een aantal vragen houden mij bezig. Om welke bedragen gaat het bij de voorbeelden, genoemd in het artikel? Welke tarief-modellen worden gehanteerd? Hoe komen uitgever en sponsor in contact? Graag zou ik in contact willen komen met iemand die óf verstand van deze nieuwe manier van zaken doen heeft óf bedrijven/ marketing managers die geïntereseerd zijn in een sponsorcontract waarbij enkele tienduizenden, koopkrachtige particulieren veelvuldig en op een leuke manier in contact gebracht worden met de sponsor, tegen vergoeding van enkele dubbeltjes per deelnemer. Of doe ik iets verkeerd?

Jan Gerritsen

Beste Joris, Je uitleg zegt genoeg.Om er toch op in te gaan:- NaamsbekendheidBij wie dan … bij de bezoekers van GeefGratis.nl ? - MerkbekendheidPardon ? - tonen van maatschappelijke betrokkenheidAch er zijn meerdere wegen naar Rome - alternatief voor vervelende banners en buttons… Sponsoring is geen vervanging van de banner.Dat bedrijven geen geld willen besteden aan GeefGratis.nl (afgezien v/d tot nu binnen gehengelde * 600 😉 tot daar aan toe. Om nu te gaan schoppen tegen een advertentie medium is te vergaand. Conclusie:Joris houd je handen af van commercie, klaarblijkelijk heb je hier geen verstand van. Om van internet an sich maar niet te spreken

Jan Sellis

Floris> leuk verhaal. Maar klopt natuurlijk niet helemaal Kijk, met een reclame campagne voorkom je niet dat het consumentenvertrouwen afneemt. Het was natuurlijk een slimme beslissing van de bedrijven om even niet te adverteren. Dit was geld weggooien. Mensen hadden wel wat anders aan hun hoofd. Dit kan je zien aan de bezoekersaantallen van de grote nederlandse sites die een paar dagen in elkaar klapten. Overigens is het gewoon uitstel. WWIII kwam en komt niet, en mensen zien dat in. Bedrijven durven weer wat te investeren. Het probleem is gewoon dat een online campagne gewoon niet effectief is. Banners werken niet

Floris Diemel

Jan> Het aanprijzen van producten is, zoals ik al trachtte aan te geven misschien niet dé manier om hiermee om te gaan, maar met enorme vaart een campagne inzetten, waar je als bedrijf laat zien dat de wereld niet verloren is en dat het leven "gewoon doorgaat" had er mijns inziens zeker voor kunnen zorgen dat de consument het vertrouwen minder verloor. Natuurlijk heeft de hele economie een klap gehad, daar kan je niet omheen, maar door juist op zo'n moment te blijven investeren kan een goed signaal geven aan de consument. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, het is mijn gedachtengang, ik had graag een dergelijke ontwikkeling gezien omdat door investeringen te stoppen en reclamecampagnes stil te leggen er een heel ander signaal vanuit het bedrijfsleven kwam. Zoals je ongetwijfeld aan mijn e-mail adres hebt kunnen zien, 'doe ik mijn ding' voor Tweakers.net, wij hebben juist op de dag van en de dagen na de ramp gezien dat er relatief meer bezoekers zijn en dat het aantal pageviews derhalve ook is gegroeid. (We zijn van de ene op de andere maand van ruwweg 170k uniek naar ruim 330k unieke bezoekers gegroeid, pageviews zijn van rond de 720k per dag naar ruim 850k geschoten.) Onze zustersite Fokzine.net (gehost door Tweakers.net) is van zo'n 280k pageviews naar ruim 390k per dag geschoten, een groei van bijna 40%!! Ik kan me voorstellen dat er sites zijn die minder views en bezoekers hebben nu, maar er zijn ook sites die dit helemaal niet hebben. Over een 'bevestiging van de regel' wil ik het dan ook niet hebben. Tweakers.net en Fokzine waren er als een van de eersten bij en hebben ondanks de enorme toeloop niet de problemen gekend die zo goed als alle andere sites wel hebben gehad.

Jan Gerritsen

Inderdaad is internet een medium dat zich perfect leent voor actualiteiten. Dat bezoekers aantallen van sommige sites zijn toegenomen tijdens en na de aanslag in de VS is niet verwonderlijk. Alleen kun je er donder op zeggen dat deze aantallen inmiddels ook alweer zijn afgenomen…Wel leuk dat het verteld wordt! Kopen we weer een brood voor …

Jan Sellis

Floris> duidelijk. Maar fokzine en tweakers berichten natuurlijk over de ramp. De nieuwssites hadden records, maar ik doelde meer op de andere 'gewone' sites. Die geen aandacht aan de ramp gaven. Over dat investeren. De consument had die signalen in de eerste 2 weken niet eens opgepikt. Wie koopt er nou een computer na die aanslagen? je wacht even af… de adverteerders dus ook. Is gezond volgens mij.

M B. Manteigas

Ja, maar hoe ontmoet men elkaar dan als je een sponsor zoekt? Als ze zo graag willen, ik ben nog wel te sponsoren ( de website dus). Gewoon de telefoon oppakken of via een mediaburo die dan weer nee verkoopt omdat het slecht gaat.Het is interessant om te horen dat sponsoring weer aantrekt, 6 maanden geleden was het verhaal dat je niet moest aankomen voor een sponsor.

Terrance Rey

In de trant van 'wie schrijft, die blijft' zeg ik: 'wie adverteert, die profiteert'. De ervaring leert dat continu adverteren – ook als het economisch minder gaat – op de lange termijn de meeste profijt oplevert. Het probleem is simpelweg dat de meeste bedijven die op het internet adverteerden geen geld meer hebben om dat te blijven doen. Dan maar wachten tot volgende jaar of betere tijden. Wie heeft het geduld om zolang vol te houden? Precies! De bedrijven met geld.Dus die moeten we nu overtuigen in dit huidige klimaat te blijven adverteren. In welke vorm dan ook. Dat mag best wel sponsoring heten. Maar dan met een duidelijk antwoord op de vraag: ?What's in it for me??. Kan je die vraag voor bedrijven met een sluitend en doordacht plan beantwoorden dan hoef je geen zorgen te maken. De hefboom noem ik dat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond