Deel dit artikel
-

Online uitgaven decembermaand over de miljard

Nederlanders gaan dit jaar voor het eerst meer dan een miljard euro op internet uitgeven aan boodschappen voor de decembermaand. Europeanen in negen grote landen besteden dit jaar rond kerst gezamenlijk veertig miljard euro bij webshops.

De Nederlandse consument geeft in de aanloop naar de jaarwisseling 9,2 procent meer uit bij webwinkels dan een jaar geleden. Daarmee komt het totaal op 1,14 miljard euro, rekent het Engelse Center for Retail Research uit. Dat gebeurde in opdracht van vergelijkingssite Kelkoo dat zich in Europa opnieuw op de kaart wil zetten.

Vergeleken bij de jaargroei van alle retailzaken in Nederland stijgt het online segment hard. Consumenten geven eind 2011 naar verwachting 12,25 miljard euro uit aan kersboodschappen. Dat is veel in absolute aantallen, maar vergeleken met vorig jaar is dat nog maar een groei van 1,2 procent.

De online groei van ruim negen procent in Nederland valt in het niet bij de groeipercentages die in andere Europese landen worden behaald:

Mogelijk is de Nederlandse e-commercemarkt verder uitgekristalliseerd dan die in andere landen. Daar staat tegenover dat andere meer ontwikkelde, digitale gebieden als Engeland en Scandinavië wel groeipercentages gaan noteren die boven de tien procent liggen.

Douwe Runne, commercieel directeur van Kelkoo Nederland: “De kans is groot dat een klimaat van overheidsbesparingen en economische onzekerheid de consumentenbestedingen zal ondermijnen. Dit betekent dat consumenten waarschijnlijk meer vastbesloten dan ooit zullen zijn om de beste prijs te betalen voor hun aankopen. Dat verklaart ook waarom we denken dat veel van hen online zullen gaan voor hun kerstinkopen.”

Foto: Qi Wei Fong (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond