Deel dit artikel
-

Online verkoop studieboeken in de lift

De vorige maand gelanceerde internetwinkel Boekenbar.nl heeft in vier weken ruim 10.000 studieboeken verkocht, wat een omzet van rond de 700.000 gulden betekent. Het komende jaar verwachten de initiatiefnemers een groei van 350 procent en willen zij gaan samenwerken met meer studieverenigingen en een grote, internationale boekenretailer op Internet. De online verkoop van studieboeken lijkt ook internationaal een gat in de markt.

Eerder berichtte WebWatch over BoekenBar.nl, dat studieboeken verkoopt via de sites van Nederlandse studentenverenigingen. De initiatiefnemers zeiden toen te streven naar een bereik van 35.000 studenten. Volgens Mark Kaal van BoekenBar.nl is dat aantal makkelijk haalbaar: 'We hebben nu 10.000 bestellingen gehad via drie deelnemende studieverenigingen. Deze week plaatsen drie nieuwe verenigingen onze verkoopmodule op hun sites en vier à vijf willen dit jaar nog meedoen. Dat betekent al een verdubbeling van de verkoop. Veel anderen doen vanaf volgend jaar mee.'

Vanwaar dit snelle succes?
'Het is eenvoudig voor studenten om via hun studievereniging op Internet boeken te bestellen. Je omzeilt daarmee bottlenecks als online betalen, want dat gebeurt bij de verenigingen. Daarnaast zijn de studieboeken goedkoper omdat we gemiddeld 25 procent korting op de winkelprijs kunnen geven. Bovendien werkt het logistiek allemaal goed via onze distributeur Plancius in Apeldoorn. Die hebben veel ervaring in het leveren aan universiteiten en hogescholen, want zij distribueren onder meer de Freecards van Boomerang.'

Hoeveel bezoekers trekt jullie eigen site?
'Hoewel we weinig publiciteit hebben gehad, trokken we in augustus zo'n 15.000 bezoekers en dat aantal groeit sterk. Vorige week waren het er al 10.000.'

Komen er nog nieuwe initiatieven?
'Wij kennen de studentenmarkt en de inkoopmarkt voor studieboeken en willen volgend jaar in samenwerking met een grote internetretailer ook gaan participeren in directe leveringen aan individuele studenten. Het komende jaar gaan we verder toepassingen ontwikkelen als een database voor vraag en aanbod van kamers, financiële informatie en andere producten die voor de doelgroep interessant zijn. Dan moet je denken aan een overzicht van studentenverzekeringen of -rekeningen met de mogelijkheid om die online aan te vragen.'

In Amerika wordt momenteel druk gestreden om de studieboekenmarkt op Internet, waarin jaarlijks zo'n 8 miljard dollar omgaat. Het e-commercebedrijf VarsityBooks.com heeft daar in juli een partnership-programma gelanceerd waarbij scholen hun boekenlijsten op de site zetten, zodat studenten die online kunnen bestellen. Concurrent Ecampus.com probeert het met online verkoop van laaggeprijsde nieuwe en tweedehands boeken.

Bronnen:
PRNewswire

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond