Deel dit artikel
-

Online verkopen VS 26 procent gestegen

Amerikanen kochten vorig jaar voor 117 miljard dollar via internet, een toename van 26 procent in vergelijking met 2003. Dit zegt onderzoeksbureau Comscore. Met name traditionele retailers, zoals Wal-Mart, zagen het bezoek toenemen.

Consumenten gaven in november en december vorig jaar meer uit bij retailers, de omzet steeg met 29 procent. Dat was meer dan Comscore eerder voorzag, het ging uit van een omzetgroei van 23 tot 26 procent bij retailers. De uitgaven aan reizen stegen in de laatste twee maanden van vorig jaar met 28 procent naar 7,8 miljoen dollar.

In de laatste weken van december sloegen consumenten online nog stevig aan het kopen. In de gehele maand december lag de omzetgroei op gemiddeld 23 procent, maar in de laatste twee weken tot aan kerst steeg dit met respectievelijk 57 en 53 procent. De uitgaven in de laatste twee manden van vorig jaar bedroegen 23,6 miljoen, een groei van 28 procent.

Het waren traditionele retailers die hun bezoekersaantallen het sterkst zagen stijgen. Blockbuster.com groeide met 387 procent in bezoekersaantallen, met name door de start van online dvd-verhuur vorig jaar. Wal-Mart (68 procent meer bezoek) en Home Depot (72 procent) deden het ook goed. Verder constateerde Comscore dat sites voor mobiele telefonie ook sterk in de belangstelling stonden, waaronder LetsTalk.com, AttWireless.com en T-Mobile.com.

Vorige week kwam ook Nielsen//Netratings met cijfers over de e-commerce bestedingen in de Verenigde Staten in de maanden november en december. Samen met Harris Interactive en Goldman Sachs kwam het onderzoeksbureau tot bestedingen van 23,2 miljard dollar, een groei van 25 procent. Het drietal neemt in zijn rapportage echter niet mee de uitgaven aan reizen, daarentegen telt het wel de bestedingen bij eBay mee, iets wat andere onderzoeksbureaus niet doen.


Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond