Ontslagen en herstructurering bij Icon Medialab

Icon Medialab is het volgende webbedrijf dat in de combinatie van ontslagen en herstructurering een snelle route naar winstgevendheid ziet. Het bedrijf gaat 325 banen schrappen, ongeveer 16 procent van het totale aantal. De herstructurering treft ook de Nederlandse vestiging, maar het is nog onduidelijk in welk opzicht. Vorig jaar leed Icon Medialab een netto verlies van 297,8 miljoen euro.
Eerder al besloten Framfab , Razorfish en IXL dat er binnnen hun bedrijven een herstructurering moest komen en dat er personeel ontslagen moest worden. Een snelle expansie door webbureaus, waardoor er weinig aandacht was voor integratie van nieuw verworven bureaus in het moederbedrijf, en een tegenvallende markt voor webbouwen en webconsultancy worden gezien als redenen voor de tegenvallende resultaten en daaropvolgende herstructureringen.
Icon Medialab zal 325 van de ongeveer 2000 arbeidsplaatsen schrappen. Volgens het bedrijf zal dat een kostenbesparing van 20 procent opleveren ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar. Het bedrijf heeft een voorziening getroffen van 8,2 miljoen euro voor de kosten die voortvloeien uit de ontslagen.
Verder gaat Icon Medialab het bedrijfsonderdeel BrandLab verkopen aan FutureBrand. Laatstgenoemde is een onderdeel van Interpublic Group of Companies, de grootste aandeelhouder in Icon Medialab. Verder wil Icon Medialab zich meer focussen op multinationale klanten – ook Framfab meldde onlangs dit te willen doen – en zich ook meer richten op enkele aandachtsgebieden, waaronder de pharmaceutische industrie en financiële dienstverleners.
"De maatregelen hebben ook consequenties voor Nederland", zegt Ruth van Bommel, woordvoerster voor de Nederlandse vestiging. Wat de consequenties zullen zijn is nog niet geheel duidelijk, aangezien er volgens Van Bommel nog overleg over gevoerd wordt. Een woordvoerster van Icon Medialab in Zweden zegt dat er in elk geval 85 ontslagen zullen vallen in Zweden. Over andere kantoren zijn onderhandelingen nog gaande, zegt ze.
Icon Medialab maakte gelijktijdig met de maatregelen voor herstructurering ook de jaarcijfers bekend. De omzet is in vergelijking met 1999 sterk gestegen, van 45,9 miljoen euro naar 187,5 miljoen euro. Maar de operationele kosten lagen met 264,7 miljoen euro in 2000 bijna acht keer zo hoog als in het jaar ervoor. Netto leed het bedrijf een verlies van 286,8 miljoen euro in 2000, in 1999 was dit nog 32,9 miljoen euro.
Credit Suisse heeft Icon Medialab aanvullende financiering verstrekt van 24,8 miljoen euro.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Frank Verlaat
Er was laatst een discussie op emerce over het "succes" van webbureaus. Daar had iedereen het over de "enorme groei" die er werd behaald. Nu begrijp ik eindelijk wat er bedoeld werd: enorme groei van het verlies. Het is toch belachelijk dat dit consultancy bedrijf 187,5 miljoen euro omzet heeft, en 286,8 miljoen verlies maakt. Dus het verlies is 150% van de omzet. Wat zijn deze mensen aan het doen? Als een gek mensen aan het aannemen en die vervolgens thuis laten zitten? Wacht even….was één van de aandeelhouders van Icon niet toevallig aandeelhouder/oprichter van LetsBuyIt? Aha! Verklaard!