Deel dit artikel
-

Ontwikkeling: het ‘merkmobieltje’

Steeds meer bedrijven en merken brengen onder eigen naam een mobiel product op de markt. Zo komt Walt Disney volgend jaar met een eigen mobiele telefoon. Nederlandse voorbeelden zijn Formule1 Magazine en voetbalclub Willem II. Emerce sprak over deze ontwikkeling met Formule1 Magazine en een Nederlands partij die mobiele telefoons ontwikkelt voor bedrijven, Yakuto Mobile.

Een paar jaar geleden kwam Ajax ook al met een eigen mobiele telefoon. Waarin verschilde dat toestel met telefoons als die van Formule 1 magazine of Willem II?
“Bij dat toestel ging het volgens mij vooral om het aangepaste wit-rode uiterlijk. Ook had je de mogelijkheid om via sms-diensten Ajax-informatie te ontvangen, maar dat kon op elke telefoon,” vertelt Ted Stegman, algemeen manager van Yakuto mobile, het bedrijf dat onder meer de toestellen voor Formule 1 Magazine en Willem II ontwikkelde. “Wij proberen ook van binnen, dus dan heb je het over de software en applicaties, een toestel af te stemmen op een merk. Dan gaat het om veel meer dan een sms-dienst. Dat Ajax-toestel lag sowieso al slecht in de markt. Het gaat mensen, naast het toestel, vooral om de content en het gemak. Zo hebben bezitters van het Willem II-toestel met een druk op de knop toegang tot clubnieuws en video’s van goals. Ook staat bijvoorbeeld het clublied als mp3-ringtoon op het toestel en heeft de gebruiker de beschikking over wallpapers van spelers.”

Waarom willen mensen eigenlijk een Formule1-telefoon hebben?
Stegman: “Bij de keuze van het toestel houden we al rekening met de doelgroep. We kiezen altijd een telefoon die in de top10 van meeste populaire toestellen staat. Gebruikers hebben direct toegang tot het laatste Formule1 nieuws en Grand Prix informatie. Ook biedt het toestel wallpapers, games en ringtones die allemaal betrekking hebben op het ‘Formule1 thema’. Op het toestel staat een logo van Formule1.” De ‘look & feel’ van de Formule1 mobiele diensten is momenteel het hoogst haalbare. De telefoon is gratis. Het aanbod is vergelijkbaar met dat in de winkel.”

Welk belang heeft Formule1 Magazine bij een eigen toestel?
Ben Rutte, marketing manager van Formule1: “Voor ons is dit een interessante manier om via verschillende mediatypen in contact te komen met onze doelgroep. Wij hebben veel content die geschikt is voor distributie naar mobiele telefoons. Zo lopen wij veel op circuits rond waar we veel foto’s en en verhalen maken. Daarnaast willen met deze actie ook gewoon geld verdienen. Onze doelstelling is om zoveel mogelijk telefoons te verkopen. Per verkochte telefoon ontvangen wij een commissie. Voor ons snijdt het mes dus aan twee kanten.”

Hoe kan ik een Formule1 toestel kopen?
Stegman: “Belangstellenden kunnen een toestel bestellen door een sms’je te sturen naar een bepaald telefoonnummer of via een bestelformulier op de website van het blad. Wie een sms’je stuurt wordt door een telefoniste teruggebeld die gegevens noteert. Wij regelen de gehele afhandeling en sturen de Formule1 telefoon op naar de klant. Wij werken voor de Formule1-telefoon samen met Vodafone, maar dat kan in een later stadium ook met een andere operator zijn. We hebben geen vaste partner.”

Verdienen jullie aardig aan deze telefoons?
Stegman: “De content leveren we gratis aan. Formule1 ontvangt voor elke klant die een telefoon koopt een bonus die vergelijkbaar is met de bonus die een winkelier ontvangt van een mobiele provider bij de verkoop van een toestel. Een klein deel van de bonus gaat naar Yakuto. Daarnaast betaalt Formule1 ons voor de ontwikkeling van de telefoon. Tot nu toe loopt de telefoon aardig, we zijn drie weken bezig en liggen op schema. De doelstelling is om het eerste jaar 400 toestellen te verkopen.”
Rutte: “We hebben tot nu toe 100 toestellen verkocht.”.








Deel dit bericht

3 Reacties

Karel

Dit hebben we eerder gezien met credit cards. Die werden affinity cards genoemd, dus dit zouden affinity phones zijn. Tis maar een suggestie.

Ludo Bergkamp - InfoSpace Mobile

Mooie ontwikkeling: op content georienteerde mobiele totaalconcepten. De uitdaging is natuurlijk wel om het zodanig in te richten dat het zelfs bij dit soort volumes nog commercieel aantrekkelijk is. Ted, veel succes!

Patrick Meyer

Naar mijn idee gaat het niet helemaal om het Mobiele toestel!! hier zijn partijen als Nokia , Sony Ericson en de andere partijen erg goed in.Het gaat hier om content voor bepaalde communities, en de toegangkelijkheid daar toe. De SIM card neemt hier een belangrijke plaats in. Via deze SIM kan er community specifieke content aangeboden worden.Goed voorbeeld is http://www.redlinq.com een mobile gaming communities, deze biedt aan haar leden een mobile gaming abonnement aan het voordeel is direct merkbaar: Goedkopere games, altijd de nieuwste info, gratis onderling bellen Multiplayer games, enz.  Uiteraard wens ik jullie erg veel succes

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond