Deel dit artikel
-

Oogst wordt onderdeel van Oxyma

Oxyma zet met de overname van digital marketing performance bureau Oogst uit Amsterdam een volgende stap in zijn buy & build-strategie. “We willen Nederlands eerste echte geïntegreerde omnichannel agency zijn”, aldus Oxyma-directeur Ronald Morcus. Hij is bezig met minimaal nóg een overname in Nederland, terwijl ook het buitenland lonkt.

Zojuist maakte Oxyma uit Rotterdam aanf zijn klanten en andere belanghebbenden bekend dat het Oogst Online uit Amsterdam heeft overgenomen. Het betreft honderd procent van de aandelen. De oprichters van Oogst blijven aan, ze investeren mee in het bedrijf en de bedrijfsnaam wordt niet gewijzigd. De dertig medewerkers zijn reeds ingelicht en zijn nu aan de voet van de Erasmusbrug om kennis te maken hun nieuwe collega’s.

Hoeveel geld met de overname is gemoeid, houden de partijen voor zich.

Drie jaar geleden deed Oxyma met mobiele specialist aFrogleap uit Amsterdam. Zijn eerste en tot nu toe enige, overname.

Vanuit de ambitie om ook internationaal het leidende omnichannel performancemarketingbureau te worden, trok directeur Ronald Morcus samen met de vier andere aandeelhouders voor het eerst extern kapitaal aan. Nordian Capital stapte in oktober 2015 in om de buy & build-strategie te helpen faciliteren.

Het eerste resultaat daarvan is de overname van Oogst, maar dat is niet de laatste overname. “We zijn zelf specialist op het gebied van CRM en owned media. Oogst is dat voor paid media. Het ligt voor de hand dat we aanvulling zoeken op het domein van earned media”, aldus Morcus vanochtend tegen Emerce. “En op creatief vlak zoeken we uitbreiding met een digital agency van zo’n dertig tot vijftig man”.

Of er op deze twee gebieden nu specifiek gesprekken lopen en, zo ja, met wie houdt Morcus voor zich. “Maar de markt is in het algemeen nu zo dat kopende partijen vrijwel wekelijks partijen uit de corporate finance over de vloer hebben om mogelijkheden te bespreken. Wij zoeken in dat soort verkenningen ook altijd naar een culturele match. Erg belangrijk voor onze organisatie.”

Van de vijf initiële aandeelhouders zijn er drie vrijwel doorlopend bezig met de nieuwe strategie.

De internationale ambities zullen behalve via het eigen klantennetwerk ook via bureaunetwerk ICOM wordt gerealiseerd. Het is goed mogelijk dat Oxyma op termijn in belangrijke internationale markten als Duitsland zelf kantoren opent.

“We zijn aan een reis begonnen waarvan we niet weten hoe hij verloopt, maar wel waar hij ons naartoe moet brengen. Ik denk dat we 2016 zullen eindigen met zo’n driehonderd collega’s.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Wouter

Nico, Philip en team van harte! Alle online kanalen vertegenwoordigt bij een club!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond