Deel dit artikel
-

Ook Ariba richt zich op software ‘on demand’

Softwareleverancier Ariba heeft een bod uitgebracht op hostingbedrijf Alliente, een teken dat ook Ariba zich wil richten op de snel in populariteit gestegen markt voor software 'on demand'.

Alliente is een privaat bedrijf met honderd werknemers, dat in 2000 werd afgesplitst van Hewlett-Packard. Alliente biedt bedrijven de mogelijkheid om software op afroep te gebruiken, dit in tegenstelling tot het meer gangbare model waarbij bedrijven een licentie op software kopen. Het voordeel is dat een bedrijf alleen betaalt voor het 'verbruik' – vergelijkbaar met gas, water en licht – en dat de infrastructuur deels uit handen gegeven kan worden. Volgens aanbieders van 'on demand' computing, ook wel 'utility computing' genaamd, levert dit voordeel op.

Recent meldde het Amerikaanse bedrijf Salesforce.com, dat groot is geworden op de markt voor 'on demand' software, dat het van plan is een beursnotering aan te vragen. Een van de partijen van het eerste uur op deze markt, crm-leverancier Siebel Systems, keerde recent ook terug. Het kocht hostingbedrijf UpShot, waarmee het de eerder gestaakte dienst voor crm 'on demand' weer nieuw leven wil inblazen. Hetzelfde pad volgt nu Ariba met de overname van Alliente. Financiële details van de overname maakte Ariba niet bekend.

Ariba leed recent een nederlaag bij het binnenhalen van een contract met het bedrijf Maytag. Concurrent Ketera Technologies wist met een goedkoper aanbod, gebaseerd op 'on demand' software, dit contract te bemachtigen. Michael Schmitt, vice president bij Ariba, zegt tegenover Zdnet dat de gang van zaken rond de Maytag-deal "goed aangeeft" waarom zijn bedrijf Alliente wilde overnemen en zich daarmee ook 'on demand' wil profileren. "Met de aankoop van Alliente hebben we een betere concurrentiepositie."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond