Deel dit artikel
-

Ook de internetkoelkast was weer present

In een futuristisch gebouw in Amsterdam Zuid-Oost toont LivingTomorrow hoe technologie het wonen en werken zal veranderen. Met de komst van de proeftuin is 25 miljoen euro gemoeid. Daarvoor zien we uiteraard weer de internetkoelkast, maar ook een vergadertafel die emoties weerspiegelt.

Living Tomorrow is een Belgische stichting die in 1991 is opgericht. Doel is om in de praktijk te laten zien met welke technologie we het woon- en werkcomfort kunnen verbeteren. Het vond daarbij gehoor bij het bedrijfsleven dat in de 'huizen van de toekomst' wil ervaren of het met zijn innovaties op de goede weg is. Publiek mag zich vergapen, maar wordt gelijktijdig door de aanwezige bedrijven bestudeerd.

Het eerste Living Tomorrow huis werd geopend in Vilvoorde, nabij Brussel. Inmiddels exploiteert de stichting nog een tweede huis en staat er ook uitbreiding naar Sjanghai en de Verenigde Staten op het verlanglijstje. "Amsterdam wilde heel graag meedoen", zegt Peter Bongers, mede-oprichter van de Stichting Living Tomorrow, tijdens de perspresentatie. "We waren ook in gesprek met Berlijn, Londen en Parijs, maar hebben Amsterdam verkozen omdat de animo groot was." Een woordvoerder van LivingTomorrow vertelt later dat Amsterdam "niets heeft geïnvesteerd", maar wel de grond "tegen voordelige voorwaarden" in pacht heeft gegeven.

De Nederlandse versie van Living Tomorrow kost 25 miljoen euro, het gaat hierbij om zowel de bouw – naar een ontwerp van Studio van Berkel en Bos – als de exploitatie voor een periode van vijf jaar. "We hopen dat het project na die vijf jaar nog interesse weet op te wekken en dat we door kunnen gaan", zegt de woordvoerder. "Mocht dat niet zo zijn dan kunnen we de zaak afbreken en de grond, die we voor vijf jaar hebben gepacht, weer teruggeven aan de gemeente Amsterdam."

Het zijn de bedrijven waarmee Living Tomorrow samenwerkt in Amsterdam die het geld opbrengen. 34 partijen meldden zich aan, met als belangrijkste deelnemers Philips, Hewlett-Packard, LogicaCMG en Unilever. Verder zijn ook Coca-Cola en Dommelsch van de partij, maar de manier waarop de producten van die bedrijven worden toegepast verschilde weinig van de huidige praktijk.

Hewlett-Packard en Unilever gingen wat dieper in op hun bemoeienis met Living Tomorrow. Hewlettt-Packard wil zich via Living Tomorrow een sterkere naam verwerven op de consumentenmarkt, zo vertelde Sywert Schadenberg, marketing manager Imaging & Printing. Het bedrijf is al enige tijd actief op de markt voor digitale fotografie en kondigde onlangs aan dat het volgend jaar ook een online muziekwinkel zal openen, daarmee eveneens de strategie van 'de pc als multimediacentrum' omarmend. "Mensen zien ons echter voornamelijk als een printer-merk, of als een it-bedrijf", zegt Schadenberg.

Robijn-bediening
Unilever verbindt zijn merken binnen Living Tomorrow nadrukkelijk aan ondersteuning en gemaksdiensten in keuken en wasruimte. Zo ontwikkelde het samen met Bosch een waarschuwingssysteem op basis van RFID. De chips in de kleding kunnen in de wastrommel afgelezen worden en het is een beeldscherm met een pratende 'Robijn-beer' die waarschuwt wanneer er een rode sok bij de witte was is beland. Een andere koppeling die Unilever legde is die tussen shampoo-merk Andrélon en de TV Mirror van Philips, een spiegel die fungeert als een beeldscherm waarop webpagina's zijn te bekijken of de mail gelezen kan worden. Unilever ontwikkelde een toepassing waarmee iemand via de spiegel kan zien hoe zijn hoofd met een andere kleur haardos eruit ziet. Met shampoo van Andrélon is het haar vervolgens in de gekozen kleur te verven.

Peter van den Elzen, global R&D project manager van Unilever, vatte de deelname bondig samen door zich hardop af te vragen: "Wat verwacht de consument van ons." Dat is voor Unilever ook een speurtocht, letterlijk soms, zoals Van den Elzen illustreerde met een verwijzing naar het team van Unilever dat enkele jaren geleden de wereld rondtrok op zoek naar de trends in diverse samenlevingen. Hieruit kwam bijvoorbeeld het merk Rituals voort, dat met steun van Unilever door een van de ex-globetrotters werd opgezet. Van den Elzen: "Kijk naar de trend rond koken. In 1934 werd nog 2,5 uur per dag aan koken besteed, nu is dat tien tot twintig minuten. In New York worden al huizen gebouwd waar niet eens meer een keuken in is te vinden."

Demonstraties van dergelijke technologieen gaan – ondanks grondige testen – verbazingwekkend vaak mis. Zo bleek de interactieve televisie niet aan de praat te krijgen. De medewerkster van Living Tomorrow liet zich niet uit het veld slaan en verklaarde monter: "Ik kan het u ook zo wel uitleggen." En waarom ook niet, de beloften van interactieve televisie – zelf je keuze uit films en programma's maken, en het truitje van de presentatrice direct bestellen met de afstandsbediening – werden ruim vijf jaar geleden al volop bezongen. Ook de koelkast met internetverbinding voelt al aan als een oude bekende.

Het is ook niet de bedoeling dat de bezoeker zich via Living Tomorrow tot een holenmens gereduceerd voelt, zo valt te beluisteren. "Is het doel van innovatie om te zorgen voor opwinding, verbazing of overdondering?", vraagt Menzo De Muinck Keizer, communicatiemanager van LogicaCMG zich af. Om meteen het antwoord te geven: "Bruikbare innovatie dient voor ons de omzet te verhogen, de kosten te verlagen en bij te dragen aan de gemeenschap." Tachtig procent van de gedemonstreerde toepassingen zijn direct in te passen in het huidige wonen, zegt Bongers van Living Tomorrow, 20 procent bestaat nog uit prototypen. Doel is om voornamelijk zaken te laten zien die op korte termijn in te passen zijn in woningen, tenminste, als de cyclus van vraag en prijs daarbij een beetje meewerkt, want de huidige kosten voor de getoonde producten zijn nog astronomisch. Mochten ze al beschikbaar zijn.

'De Gevoelstafel'
Tot een van de opvallende nieuwigheden behoorde een methode om overhemden te strijken door ze over een 'pop' te trekken en dan van binnenuit zeven minuten lang vol stoom te blazen. De meeste nieuwigheden waren echter te ontdekken in het kantoor. Het leek alsof de aloude dotcom-hoofdkantoren ('het moet even gezellig zijn als thuis') weer in ere waren hersteld. Naast vergaderen op kussens staat nu ook op de planning: wandelen over een vloerbedekking van gelei (schept een band met degene die je tegenkomt), meetings voor twee in 'brainstorm-cabines', je even ontspannen door te werken aan een bureaublad van elastiek en – als opmerkelijkste feature- de 'Gevoelstafel'.

Op een kleine verhoging staat een ronde tafel waaraan alleen staand vergaderd kan worden, de verhoging geeft aan dat er iets 'anders' besproken wordt dan in de reguliere gesprekken. De tafel is uitgerust met een methode van spraakherkenning waarmee het mogelijk is emoties te herkennen, lampen in de tafel maken deze emoties vervolgens zichtbaar. Een geïrriteerde stem kan door de aanwezigen nog over het hoofd worden gezien, de tafel kent echter geen pardon en laat iedereen zien in wat voor gemoedstoestand de spreker is. Althans, dit beweert Living Tomorrow. Enkele stemverheffingen en krachttermen haalden echter weinig uit, mogelijk omdat de computer de indringer in de vergadering niet herkende. "Het zal behoorlijk lastig worden voor mensen om hiermee om te gaan", weet een medewerker van Living Tomorrow die de rondleiding geeft. "Het is toch iets anders dan de cultuur van pakken, waarmee je geharnast dergelijke vergaderingen kunt ingaan."

Living Tomorrow is vanaf 3 januari voor het publiek geopend. Meer informatie is te vinden op www.livtom.nl .

Deel dit bericht

4 Reacties

Eelko

Wat een onzin, wederom. We hebben het al zo vaak gezien, dit soort Huizen Van De Toekomst, en effectief hebben eigenlijk alleen de special effects teams van de betere grote films of series als Star Trek het veel vaker bij het rechte eind gehad. Die letten tenminste sterk op usability en de gebruikersgroep. De internetkoelkast werkt niet. Een huisvrouw (of -man, natuurlijk) gaat haar ingredienten niet automatisch laten kopen door een koelkast. Ze wil zelf zien wat ze koopt en niet door een winkelbediende laten beslissen welke appels ze krijgt. Die zoekt ze zelf uit het rek. Geen hond gaat het internet afsurfen als ze voor een koelkast staan. Dat doe je in je luie stoel, ver van de koelkast. En zo'n emotie-herkenningssysteem gaat men echt niet gebruiken bij vergaderingen. Het idee is grappig, maar emoties van personen zijn een middel bij vergaderingen die ze bewust willen toepassen en niet versterkt hoeven terug te zien via een 'erg betrouwbaar' emotie-herkenningssysteem. Er wordt meer nadruk gelegd op de gevoelens bij een vergadering dan wat er daadwerkelijk gezegd wordt. Sterk contraproductief. Let wel: emotieherkenningsystemen zijn wel degelijk nuttig, zoals bijvoorbeeld in cockpits van vliegtuigen, waar de computersystemen bepaalde beslissingen kunnen nemen als ze 'merken' dat de piloot in de stress raakt, of juist wegzakt in bewusteloosheid. Het is dus wel degelijk een nuttig onderzoek, maar enkel bij specifieke doelgroepen. En vergaderaars zitten daar niet bij. De voorbeelden die ik heb gezien op tv waren ook allemaal erg slecht doordacht qua userinterface (UI), wat helaas ook vaak het geval is bij dit soort stunts. UI's zijn een vak apart en moeten erg dicht bij de werkelijkheid staan, wil het opgepakt worden. Helaas begrijpen ontwerpers van grafische UI's dat vaak niet en ontwerpen ze met prachtige kleurtjes en mooie fonts, terwijl ze de plank volledig mis slaan met de basis van hun ontwerp. De geweldige vlucht die de video-telefoon zou nemen, is ook nog altijd niet zoals men dat in de jaren '70 en '80 wel voorspelde, zelfs niet nu webcams toch al behoorlijk in zwang zijn. Het broodrooster dat de weersvoorspelling via internet ophaalde en in je geroosterde boterhammetje tekende is ook nog altijd niet bij de Kijkshop te vinden. Het kind dat op de wc naar de tv zit te kijken die in de grond voor de pot zit verwerkt, heb ik ook nog niet bij de Gamma of Mediamarkt gezien. De internet-school, waarbij kinderen in een virtuele klas zitten en via de webcam met andere kinderen en de juffrouw communiceren, heb ik nog nergens in de wereld effectief de kop op zien steken. En het beloofde paper-less office kan ik ook nog altijd nergens vinden, omdat het domweg nooit zal bestaan, hoe hard die zogenaamde visionairen ook roepen.  Erg grappige, nee: lachwekkende toepassingen en voorspellingen, maar nuttig en het geld waard? Niet echt. Ik ben bang dat ik dit schaar onder de noemer 'Weggegooid Geld' -zoals ook veel overheidsprojecten- of 'Nutteloze Reclame-Acties'. Jammer van die 25 miljoen.

innovator

Eelco, Wat ben je een ontzettende azijnpisser. Misschien weet je niet, dat tegenwoordig: - verkooppresentaties worden gegeven via internet door verkopers die je nog nooit 'live' hebt gezien van gerenommeerde bedrijven als b.v. Oracle. - Foto's (zonder fotorolletje!) worden ingeleverd voor ontwikkeling door upload via internet. - Je nu al boodschappenlijstjes kunt opslaan bij bv Albert zodat je vaste boodschappen netjes thuisbezorgt worden - Er zo nog wel 1000 voorbeelden zijn van zaken die 5 jaar geleden in een 'huis van de toekomst' te bewonderen waren…….

Wim Dejonghe

Graag een reactie op de kritiek van Eelko op het Living Tomorrow project.De heer Eelko is wel bijzonder negatief over wat hij zelfs nog niet heeft kunnen bezoeken. Wederom blijkt dat toekomstvisies vele mensen angst inboezemen terwijl ze bij een andere groep mensen juist op veel enthousiasme kan rekenen.En toegegeven, in dit project worden extremen getoond die vaak onder een afgezwakte of andere vorm de markt zullen bereiken. Vanwaar die angst voor innovaties en technologie? Ik vermoed dat de heer Eelko ook gebruik maakt van zijn wagen en TV kijkt, dat hij over modern sanitair beschikt en misschien zelfs over een mobieltje beschikt, allemaal concepten die vroeger op hoongelach onthaald werden of als snobistisch of absurd bestempeld werden. De tijd heeft hun waarde aangetoond. Ik ga niet in detail ingaan op de kritieken die de heer Eelko meent te moeten spuien (waarop zijn zijn argumenten in godsnaam gebaseerd?) maar kan zeggen dat veel van de concepten ook daadwerkelijk getest werden en resulteerden uit onderzoeken die bedrijven vooraf bij consumenten voerden. Tijdens mijn laatste vakantie kwam ik trouwens een Parijs koppel tegen die uit tijdsgebrek hun inkopen effectief via het internet bestelden en aan huis lieten bezorgen! So what?Mijn punt is dat als innovaties nuttig geacht worden, ze sneller door het publiek worden opgenomen dan gedacht wordt. Over het tweede discussiepunt kan ik zeer kort zijn. Living Tomorrow heeft daarin evenveel gelijk als de heer Eelko: veel innovaties floppen op de markt maar evenveel innovaties halen het wel. En dat is nu net de reden waarom Living Tomorrow Amsterdam 'mensgerichte innovatie' als thema gekozen heeft. Onze bedoeling is enerzijds om op een 'fun' en begrijpbare manier aan het brede publiek te tonen wat er allemaal mogelijk is, maar ook willen we nu net reacties losweken om te ontdekken welke toepassingen uberhaupt relevant zijn voor de consument. Tussen haakjes: de user interfaces werden ontwikkeld door GUI-specialisten van Philips, LogicaCMG en Living Tomorrow zelf. Geen broekies dus! De interfaces werden ontwikkeld zodat ze tijdens een rondleiding goed leesbaar zouden zijn voor het publiek en een menselijke sfeer zouden uitstralen. Het is gevaarlijk om kritiek te geven op een design zonder de initiële uitgangspunten te kennen ;-). Ik nodig de heer Eelko van harte uit om open te staan voor de wereld rondom hem en zich voor te bereiden op de toekomst. Want dat is nu eenmaal de enige richting die deze wereld uitgaat! Wim Dejonghe, Marketing & Communications Living Tomorrow Amsterdam

dennis

Het is toch fantastisch om te lezen wat er technisch allemaal al mogelijk is. Jammer alleen dat al deze zaken zo vanuit de techniek gedreven zijn en te weinig vanuit de consument. Wanneer dit namelijk wel zou worden gedaan zou het aantal flops vanzelf afnemen en kunnen de innovaties met potentieel de aandacht krijgen en financiële middelen krijgen die ze verdienen. Wemar Marketingstrategie en Onderzoek

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond