Ook Tele2 zet rode knop in
Kijkers van interactieve televisie van Tele2 kunnen binnen afzienbare tijd via de rode knop van hun afstandsbediening onder meer reizen boeken. Wanneer RTL Travel een item heeft over een reisbestemming kan de kijker via een druk op de rode knop worden doorgesluisd naar een website van een touroperator. Dat zei directeur Per Borgklint van telecomconcern Tele2 tijdens de Benelux Telecom en Media conference in Amsterdam. UPC introduceerde eerder dit jaar de rode knop; ook KPN ontwikkelt vergelijkbare toepassingen
Een ander voorbeeld van de inzet van de rode knop is volgens Borgklint het geven van een donatie tijdens een uitzending op Animal Planet. Tele2 heeft momenteel zo’n 100.000 abonnees van interactieve televisie. Het telecombedrijf biedt sinds maart een volledig tv-aanbod, aangevuld met live voetbal uit de Eredivisie en een digitale videotheek.
Hoewel Tele2 de techniek voor interactiviteit via de rode knop beschikbaar is, wordt hier nog geen gebruik van gemaakt, zegt een woordvoerder van het bedrijf.
In Nederland is de rode knop bezig met een zeer bescheiden opmars. Met de rode knop van de afstandbediening kunnen kijkers meestemmen bij spelshows, meedoen met quizzen en producten en diensten bestellen. In het Verenigd Koninkrijk, waar digitale televisie al jaren breed is uitgerold, wordt de rode knop al veel gebruikt.
Het televisieprogramma 3voor12 had in Nederland de primeur van de rode knop. Kijkers van interactieve televisie van UPC kunnen na afloop van het programma door een druk op de rode knop van de afstandsbediening een special van artiesten bekijken die tijdens het programma kort te zien zijn geweest. Zo’n 350.000 Nederlanders hebben een abonnement op interactieve televisie van UPC.
Tijdens de TMF Awards op 13 oktober introduceerde UPC de toepassing voor een breed publiek. Kijkers van de prijsuitreiking konden via de afstandsbediening stemmen op hun favoriete artiest. MTV Nederland, moederbedrijf van TMF, wil de toepassing voor meerdere kanalen en programma’s inzetten. “De ontwikkeling van de rode knop is niet meer te stuiten,” zei een woordvoerder van het televisiekanaal eerder.
KPN heeft als aanbieder van digitale televisie plannen om een eigen betaal-verwerkingssysteem op te zetten om het gebruik van de rode knop te ondersteunen op het interactieve kanaal KPN Mine. De introductie van KPN Mine is uitgesteld tot begin 2007. Volgens plan zou de dienst in oktober worden uitgerold.
Themakanalen
Borgklint sprak ook de – niet geheel verrassende – verwachting uit dat steeds meer bedrijven eigen televisiekanalen gaan beginnen. ‘Vooruitstrevende ondernemingen willen een televisiekanaal naast een internetpagina,” zei Borgklint.
Grolsch vervult wat dat betreft een ‘voorbeeldfunctie’ voor andere bedrijven. De bierbrouwer lanceerde in juli een eigen interactieve tv-zender, die te zien is via het digitale tv-pakket van Tele2 en de site Grolschmusic. Tele2 is verder in gesprek met verschillende grotere adverteerders om nieuwe zenders te ontwikkelen, zei operationeel directeur Günther Vogelpoel van Tele2 afgelopen zomer tegen Emerce.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond