Deel dit artikel
-

Op zoek naar jezelf

Wat zou je moeten doen als je voor het eerst op Internet zit? JuistMet een zoekmachine zoeken naar je eigen naam. Even kijken waar je naam wordt gebruikt.

Paul Thuis tikt zijn eigen naam in en komt uit op AlltheWeb

In mijn Internetbeginperiode, begin 1995, gebruikte ik meestal de zoekmachine AltaVista van het toenmalige Digital Equipment. AltaVista probeert alle webpagina's op het wereldwijde web te indexeren; dat wil zeggen dat alle woorden die in een tekstpagina voorkomen, in een tabel met verwijzingen naar de websites worden opgenomen. Hiermee kunnen dan later via trefwoorden de sites worden teruggevonden.

Zoek ik op dit moment met AltaVista naar 'Paul Thuis', dan krijg ik allerlei sites te zien waar de woorden 'paul' en 'thuis' in voorkomen. De resultatenlijst begint met een pagina van www.tip.nl, want daar komen de woorden 'thuisbasis' en 'paul' in voor. Niet echt hetzelfde als mijn naam.
Ook in de volgende negen hits duik ik niet op.

Indexeren van webpagina's werkt op dit moment dus toch niet zo goed. Volgens het recente onderzoek van NEC Research Institute blijkt dat Northern Light slechts 16% van het Web afdekt. AltaVista volgt met 15,5% en InfoSeek eindigt ergens in de middenmoot met 8%.

Er zijn dus domweg veel te veel pagina's, honderden miljoenen, en daar komen dagelijks ruwweg een miljoen pagina's bij. Hierdoor wordt vaak naar verouderde of niet meer bestaande pagina's verwezen. In de beginperiode kon ik met AltaVista mijn eigen naam vrij snel vinden op het web. In de loop
der tijd kon ik mezelf steeds moeilijker vinden en ben daardoor ook andere zoekmachines gaan gebruiken.

Eerst maakte ik een voorzichtige overstap naar Yahoo! . Het geheim van het succes van Yahoo! zijn mensen. In de grootste samengestelde gids van het web werken dagelijks meer dan 80 redacteuren die de informatie categoriseren. Minstens een miljoen sites heeft Yahoo! nu al op hun lijst staan. Geef ik bij Yahoo! 'Paul Thuis' als trefwoorden op, dan is de vierde hit al raak.

De laatste tijd maak ik steeds meer gebruik van een nieuwe zoekmachine, genaamd Google! . Kent u Google! niet? Google! is een onderzoeksproject van de Stanford Universiteit. Het maakt gebruik van een link-gebaseerde opsomming van websites. Google! kijkt naar andere sites die een link hebben naar de site die je zoekt. En dat onder het motto: hoe populairder de site, hoe meer links er naar verwijzen.

En wat zie ik als ik bij Google! zoek naar 'Paul Thuis'? De eerste hit is meteen raak. In ��n keer goed. Ook in de volgende twee hits staan verwijzingen naar de naam. Na dit grondige onderzoek moet ik constateren dat Google! toch duidelijk de beste zoekmachine is, terwijl het eigenlijk alleen maar naar de links kijkt en niet zozeer naar de tekst in de pagina.
En sinds de lancering vorige week moet ik steeds weer even kijken naar AllTheWeb . Zeer indrukwekkend: heel goed en vooral heel snel.

Eerst AltaVista, toen Yahoo! en nu Google! en straks misschien AllTheWeb. De namen van de zoekmachines mogen dan steeds gekker worden, de zoekresultaten worden steeds beter.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond