Deel dit artikel
-

Open Europese markt webwinkels nog ver weg

Slechts 6 procent van de Europeanen bezoekt tijdens het webwinkelen een site buiten zijn eigen land. Een open Europese markt bestaat op dit punt niet, meent de Europese Commissie. Consumentenorganisaties ontvangen jaarlijks honderden klachten over buitenlandse webaankopen. De consumentenregels blijken te ondoorzichtig. De Europese Commissie wil daar verandering in brengen.

“De consumentenvoorschriften zijn aan een radicale herziening toe. Op het ogenblik krijgen consumenten online geen eerlijke behandeling en weerhouden ingewikkelde voorschriften de komende generatie van slimme bedrijfsideeën." Zo luidt de kritiek die eurocommissaris Meglena Kuneva van Consumentenzaken onlangs formuleerde. "Wij moeten nieuwe oplossingen voor nieuwe uitdagingen vinden. De vraag is of we ons in Europa 27 onlinemarktjes kunnen permitteren en zo de consument keuzemogelijkeden en concurrerende prijzen mogen ontzeggen."

Uit klachten bij consumentenorganisaties blijkt dat er jaarlijks zeker honderden klachten zijn over online aankopen over de grens. De hoofdmoot, bijna 50 procent, van die klachten bestaat uit onenigheden over niet-levering, te late levering, bedenktijd, retourzending van goederen en terugbetalingen. Een kwart van de klachten ging over defecte artikelen en het feit dat consumenten niet exact weten bij wie ze een artikel daadwerkelijk kopen. Immers, door samenwerkingsverbanden tussen webwinkels met marketingpartijen is niet altijd duidelijk bij welke site of welk bedrijf een artikel daadwerkelijk wordt gekocht.

Kuneva stelt dat consumentenbestedingen goed zijn voor 58 procent van het Bruto Binnenlands Product van de Europese Unie. Maar ze concludeert dat de bijdrage daaraan uit de online wereld klein is. "Slechts een magere 6 procent van de EU-consumenten winkelt online over de grens". De politica stelt dat consumenten amper vertrouwen hebben in internationaal webwinkelen en daarom enkel dichtbij huis e-commercesites bezoeken.

De eurocommissaris schreef vorige maand een consultatieronde uit waarin ze burgers en bedrijven oproept hun kritiek te formuleren rondom de drempels van pan-Europees e-commerce. Belanghebbenden kunnen hun opmerkingen tot 15 mei naar het directoraat van Consumentenzaken opsturen.

De basis van de consultatieronde is een zogeheten groenboek, een document met uitgangspunten.

Met de reacties van burgers en bedrijven in de hand is Meglena Kuneva van plan de wetgeving rondom Europees webwinkelen te harmoniseren. Acht verschillende richtlijnen zullen worden aangepast. Richtlijnen zijn de wettelijke Europese kaders waarbinnen EU-lidstaten hun nationale wetten dienen te formuleren. Het omzetten van een richtlijnen in nationale wetgeving duurt in de regel 18 maanden na acceptatie door het Europees Parlement van de richtlijn.

In de nieuwe Europese regelgeving rondom EU-webwinkelen zal veel aandacht wordt besteed aan retourzendingen. Nu houden de EU-lidstaten ieder nog andere regels op na rondom de vraag wie betaalt voor de retourzending van een artikel, de consument of de winkelier. Bovendien tracht de Europese Commissie tot eenduidige regels te komen over terugbetalingen of kortingen, in de gevallen dat artikelen niet naar behoren zijn afgeleverd.

In 2006 gaven Nederlanders voor circa 3 miljard euro uit bij webwinkels. Hoeveel ze buiten Nederland bij Europese webwinkels uitgaven is niet bekend, maar Nederlanders zouden bovengemiddeld vaak buiten de landsgrenzen webwinkelen.

Afgelopen zaterdag berichtte het NOS Journaal dat er in 2006 2.200 nieuwe Nederlandse webwinkels bij waren gekomen. De helft daarvan echter gaat binnen 2 jaar failliet, overwegend vanwege de onvindbaarheid van de nieuwelingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond