Deel dit artikel
-

Opening LAB Amsterdam: alles door de hersenscanner

Vandaag opent LAB officieel zijn deuren. Hier zijn onderzoeksvoorzieningen en geavanceerde apparatuur van de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG) van de UvA bijeengebracht: van slaaplab tot babylab en van virtual reality tot fMRI-hersenscanner. Ook voor reclame-onderzoek.

De gehele range van onderzoekstechnieken zijn beschikbaar in LAB: van vragenlijsten en gedragstesten tot onderzoek met behulp van functionele MRI, electro-encephalografie (EEG), transcraniële magneetstimulatie (TMS) en eyetracking.

Communicatiewetenschappers gaan zich in LAB onder meer richten op de verplichte sponsorvermelding in tv-programma’s. Deze moet onbewuste beïnvloeding bij de kijker voorkomen, maar wat doen zo’n melding met de kijker?

Hersenscans worden al steeds vaker ingezet voor reclame-onderzoek. Neuromarketing is een sterk groeiende toepassing met belangrijke vertegenwoordigers als Neurensics en Neuroconsult in Europa en BrightHouse Neurostrategies Group en Neurofocus in de Verenigde Staten. Zo kan men steeds beter voorspellen hoeveel effect een tv-reclame heeft.

Neurowetenschappers van de Universiteit van Amsterdam houden zich onder meer bezig met vraag hoe de hersenen complexe informatie representeren en of dat met een computer voorspeld kan worden.

Door het interdisciplinaire karakter van LAB  kan kruisbestuiving en samenwerking ontstaan binnen en buiten verschillende vakgebieden. Het onderzoekszwaartepunt Brain and Cognition neemt hierbij een belangrijke plaats in.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond