Deel dit artikel
-

Opnieuw controverse over megascherm Rembrandtplein

De controverse over het megascherm op het Rembrandtplein blijft voortduren. De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad uit nu zijn verontwaardiging over het 'veel te grote scherm' en uit beschuldigingen richting het Stadsdeel Centrum, dat door procedurele fouten een rechtelijke procedure van de exploitant verloor. Ondertussen is de bouw gestart en is het scherm in november operationeel.

Het 114 vierkante meter grote LED-scherm is straks één van de grootste van Europa. Zowel het Stadsdeel Centrum als de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad vinden het scherm een enorme aantasting van het stadsgezicht. “Wij betreuren dat het scherm wordt geplaatst,” aldus een woordvoerder van het Stadsdeel.

De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB) is ook zeer verontwaardigd over het scherm dat door exploitant Explore Vision Group (EVG) wordt geplaatst. “Dit soort grote reclame-uitingen in de binnenstad kunnen we missen als kiespijn,” zegt secretaris Walther Schoonenberg van de VVAB tegen Emerce. “Wij vinden het al bedenkelijk als er een lichtbord wordt uitgehangen.”

Veel kan de VVAB niet meer doen tegen de komst van het scherm. “Het is niet onze taak om zo’n groot scherm tegen te houden, dat is de taak van het Stadsdeel. Zij hebben geblunderd, waardoor de rechter heeft kunnen bepalen dat het scherm er mag komen,” vertelt Schoonenberg.

“De exploitant heeft om procedurele redenen gewonnen,” zegt een woordvoerder van het stadsdeel. “Voor de schaal van de binnenstad is het een veel te groot scherm.”

Een kleine vijf jaar geleden heeft exploitant EVG bij de toenmalige Dienst Binnenstad, de voorganger van het huidige stadsdeel, een vergunning aangevraagd voor een reclame-uiting. De dienst vond dat voor het scherm een bouwvergunning moest worden aangevraagd. De dienst heeft die bouwvergunning niet verleend.

De toenmalige dienst heeft de aanvraag voor een vergunning voor een reclame-uiting uiteindelijk wel in behandeling genomen, maar heeft deze niet binnen de termijn behandeld. Die procedurele fout heeft de exploitant in de kaart gespeeld: uiteindelijk besloot de Raad van State dat het scherm geplaatst mag worden, omdat de dienst de aanvraag voor de reclame-uiting niet binnen de termijn behandeld heeft. “Tegen de zin van het stadsdeel mag het scherm er nu komen,” aldus de woordvoerder.

Exploitant EVG vindt het scherm een waardevolle toevoeging aan de binnenstad. “Amsterdam is verplicht het Rembrandtplein een lift te geven. Het verloedert nu helemaal. Zo’n scherm draagt er aan bij dat het Rembrandtplein straks een multimediaal karakter heeft,”  zei Bastiaan Roest van EVG eerder tegen Emerce.

Het scherm komt te hangen naast discotheek Escape en zal bestaan uit een videogedeelte van 87 vierkante meter en een strook met drie vlakken, waar adverteerders hun uitingen kunnen plaatsen. De beelden op het scherm zullen standaard niet worden voorzien van geluid, zegt Roest. “Maar we kunnen geluid wel als faciliteit aanbieden aan horeca-ondernemers op het plein.”  Veertig procent van de zendtijd moet worden besteed aan algemene programmering, de rest mag commercieel zijn.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ido Sharon

In plaats van het aanvechten van nieuwe ontwikkelingen, zou de VVAB een visie moeten neerleggen, hoe dit soort nieuwe mogelijkheden te gebruiken. Amsterdam is mag best een beetje meer allure krijgen, maar aan de andere kant moet het historisch karakter wel behouden blijven. De VVAB had zelf met voorstellen moeten komen hoe het Rembrandtplein een lift te geven. De vraag is hoe het scherm ingezet gaat worden. Zou mooi zijn als er ruimte komt voor jonge, creatieve mensen om zich te uiten, ipv alleen platte reclame. Amsterdam hoort bij de top vijf van creatieve steden, dit is toch een prima manier om dit aan de wereld te tonen. Ik hoop dat EVG naast adverteerders ook kijkt naar deze mogelijkheden en bewijst hoe een scherm als deze een echte toevoeging kan zijn voor de stad. Kijk bijvoorbeeld naar de "Hype gallery" van HP. Goed voorbeeld van combinatie tussen cultuur, creativiteit en commercie.

Jan Timmers

Het stroomgebruik van dit scherm komt overeen met het stroomgebruik van 150 huishoudens. Reken mee: gemiddeld stroomgebruik volgens exploitant 59 kwh maal 24 uur maal 365 is 516 duizend kwh. Een huishouden gebruikt 3346 kwh. Omgerekend dus ruim 150 huizen. En nu zou ik een spaarlamp moeten indraaien om zuinig te doen?? Dit soort verspilling moet gewoon worden verboden en EVG moet zich schamen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond