OPTA: eind april gedragscode SMS

Toezichthouder op de telecomwereld OPTA zegt dat er eind april een gedragscode komt voor SMS-diensten. Onduidelijkheid over de kosten leidt regelmatig tot klachten van consumenten. Aanbieders van SMS-diensten en consumentenorganisaties hebben nu afgesproken eind april een gedragscode te leveren.
OPTA zegt dat het woensdag heeft gesproken met de diverse partijen die betrokken zijn bij SMS-diensten, waaronder Stichting Ombudsman, de Consumentenbond en de aanbieders van mobiele telefonie. Doel was om te komen tot richtlijnen voor het gebruik van SMS, waarbij vooraf voor de consument duidelijk moet zijn hoeveel berichten hij ontvangt, hoeveel deze kosten zijn en op welke manier er afgemeld kan worden.
Volgens OPTA onderkennen de betrokken partijen de problematiek rond SMS-abonnementen. Onlangs kwam in het nieuws dat het programma Idols meerdere berichten stuurt naar degene die tijdens de uitzending stemt op een van de kandidaten. In reactie daarop nam KPN al maatregelen om meer duidelijkheid over SMS-diensten te creeren.
Tijdens de bijeenkomst waren alle partijen ervan doordrongen dat er snel een gedragscode moet komen, aldus OPTA. Over twee weken wordt een concept gedragscode in behandeling genomen. Doel is om eind april de gedragscode in werking te zetten. Volgens OPTA dreigen de onduidelijkheden en problemen rond SMS-diensten de SMS-markt een negatief imago te geven.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond