Deel dit artikel
-

Marketplaces for Brands: ‘Organische zichtbaarheid hoogst haalbare op Amazon’

Het hoogst haalbare voor verkopers op Amazon is goede organische zichtbaarheid. Tijdens de Emerce Update Marketplaces vertelt Tim van der Bilt van Maze-One hoe de weg daar naartoe eruit ziet.

De ondernemer achter Maze-One doet zijn verhaal tijdens de Update die op 14 december live gaat. Dat is een collectie video’s rondom een specifiek onderwerp. Dit keer gaat het over merken op marktplaatsen.

Consumenten gaan steeds vaker direct naar de grote e-commercesites om producten te zoeken. Google is geen vanzelfsprekend meer in de zoektocht naar een aankoop. bol.com en Coolblue zijn dan grote favorieten en Amazon komt gestaag op. Merken die hun producten daar onder de aandacht willen brengen, krijgen rond de jaarwisseling de mogelijkheid daarvoor te betalen. Dan worden de zogeheten sponsored products geïntroduceerd, vertelt Van der Bilt.

Maar om goed te scoren in de organische zoekresultaten van Amazon gelden hele andere dynamieken. Van der Bilt legt tijdens zijn presentatie uit dat dat een geregisseerde aanpak is waarbij goede rubricering en goede productbeschrijving nog maar het begin zijn. Het vergaren van reviews en verwerven van hyperlinks van externe platformen zijn twee andere factoren. “We kennen 25 elementen die een ranking beïnvloeden.”

In de ervaring van de ondernemer loont het voor merken om het complexe traject van Amazons Brand Registry te bewandelen. Aan het einde van dat proces krijgt de merkeigenaar middelen om zich opvallend en onderscheidend te profileren.

Deze “organische zichtbaarheid is het hoogst haalbare op Amazon. Je kunt A+-content maken en brand stores openen. Dat zijn bij uitstek dingen om je zichtbaarheid te vergroten. Wij doen dat onder meer voor Brabantia, Dopper en Tony Chocolonely.”

Die merken kunnen als het ware hun eigen pui op Amazon inrichten en de populairste producten tonen. En op het niveau van de productpagina kunnen ze de items uitvoerig illustreren en demonstreren met tekst, fotografie en video.

Maze-One werd in de zomer van 2018 opgericht met de verwachting dat Amazon na de lancering in Nederland snel een gigant zou worden. Dat gaat iets langer dan eerder aangenomen. Het Amsterdamse bedrijf heeft honderd klanten die de meeste omzet in Amerika, Duitsland en steeds meer het VK genereren. Maze-One heeft ook kantoren in Londen, Oslo, Kopenhagen en staat op het punt in Stockholm te beginnen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond