Deel dit artikel
-

Oud en Nieuw

Er valt niet aan te ontkomen, het is kersttijd en als u dit leest, dan heeft u naar alle waarschijnlijkheid twee weken ruimschoots de tijd om het afgelopen jaar op u in te laten werken en vooruit te kijken naar 2003. Deze column mag u daar bij gebruiken.
Op de management agenda's van 2002 stond eigenlijk maar één ding vetgedrukt, vergaderingen werden er mee geopend en ook de rondvraag ging er over: Overleven.

Zoals het een goede consultant betaamt kijkt ook Ruud Smeets met een kritisch oog naar de huidige situatie en doet suggesties om het in de nabije toekomst op zakelijk gebied (nog) beter te doen. Leer en innoveer!

Tegenvallende omzetten, herstructureringen van schulden, surseances, saneringen, winstwaarschuwingen, druk op marges, afstoten van bedrijfsonderdelen en ga zo maar door. We hadden het er maar druk mee dit jaar. Zo druk dat we nauwelijks toekwamen aan de dynamische ontwikkelingen binnen ons vak. Want die waren er zeker. De digitalisering van het bedrijfsleven ging in 2002 namelijk gewoon door. De fundamentele onderstroom van de internetontwikkelingen trok zich niets aan van de economische malaise. Het toenemende internetgebruik en de opkomst van het mobiele internet dwong bedrijven tot nadenken. Kunnen we, moeten we, zullen we? En zo ja, hoe, wat, wanneer en hoeveel? Kunnen we het risico lopen te wachten met investeren of zullen we toch maar vast klein beginnen? En als we dan toch beginnen, waarom dan niet meteen groot? Anticyclisch investeren is het beste, maar waar halen we het geld vandaan? Wat doet de concurrentie?

Al met al een raar jaar, 2002. De waan van de dag leidde er vaak toe dat dergelijke fundamentele vragen voor ons uit geschoven werden. Zeer begrijpelijk, maar daarom niet minder gevaarlijk. Het risico links en rechts ingehaald te worden is levensgroot. Gelukkig is het nu kerst, en dus een tijd van bezinning en vergeving. Tijd om uw goede voornemens te maken en de management agenda van 2003 op te stellen. Graag doe ik daarvoor enkele suggesties.

1. Herpak uw controle op uw organisatie. Het afgelopen jaar heeft u uw organisatie in grote verwarring gebracht met uw doemscenario's en saneringen. In 2003 wordt het tijd om het fundament te gaan leggen waarop uw organisatie weer kan gaan groeien. Neem uw kernprocessen eens onder de loep, kijk eens naar uw organisatiemodel, uw systemen en maak eens een inschatting van de aanwezige kennis in uw organisatie. Alles fris, alles fleurig? Staat alles zo opgelijnd om uw businessmodel optimaal te ondersteunen? Kortom: gebruik de nasleep van de economische malaise om uw huis op orde te brengen. De economische groei zal naar alle waarschijnlijkheid in de loop van het jaar terugkomen, en als u dan nog moet opruimen dan zal hij liever bij uw concurrent op de koffie gaan.

2. Luister naar de fundamentele ontwikkelingen van uw markt. In 2002 heeft u uw commerci�le voelsprieten grotendeels vrijaf gegeven. Even geen new business, even geen innovatie, even geen risicovolle investeringen. De markt is echter doorontwikkeld dus stel u zelf de vraag: Is mijn businessmodel eigenlijk wel nog steeds het juiste? Zijn er verrassende concurrenten opgestaan en wat is hun businessmodel? Als ik alles wat ik nu om me heen zie met vijf jaar vermenigvuldig, wat zie ik dan en waar staat mijn organisatie dan? Als u ineens een onbekend en behaaglijk warm gevoel krijgt, dan heeft u een idee gekregen. Gooi dat idee dit jaar niet in het permanente archief maar zet er eens een "mannetje" op om het te onderzoeken. Kortom: in de loop van 2003 zal de roep om innovatie en perspectief in uw bedrijf groter worden. Uw aandeelhouders en personeel willen weer geloven in uw ondernemersschap. Ora et labora en leer en innoveer!

3. Stel niet uit tot morgen, etc. Ook de nationale en internationale overheden hebben niet stilgezeten in 2002. Voorbeelden te over van regelgeving waar uw bedrijf binnen afzienbare tijd mee te maken gaat krijgen. Zo moet u vanaf 2005 rapporteren volgens de International Accounting Standards, als u tenminste beursgenoteerd bent of wilt worden of u zelf wilt kunnen vergelijken met dergelijke concurrenten. Heeft u enig idee hoeveel werk daarmee gemoeid is? Wellicht handig om eens na te vragen. Digitale Televisie en Radio, ook zo'n verhaal. Ook daar is de overheid heel duidelijk in geweest. Het komt er aan of u nu wilt of niet. En dan XBRL. Een wereldwijd afgesproken standaard voor financi�le rapportage. Binnen afzienbare tijd zullen de fiscus, de bank, de KvK en de beurs vragen of u uw gegevens in XBRL beschikbaar heeft. Genoeg om over na te denken dus.

2003 kan het jaar worden waarin de goeie tijden langzaam gaan herleven. Het lijkt er nu nog niet op, en mogelijk duurt het nog een jaar. Het kan echter nooit kwaad om er eens goed over na te denken. Als u dat doet kunt u namelijk in ieder geval iedereen oprecht een succesvol 2003 toewensen en op de diverse nieuwjaarsborrels een goed verhaal houden.

Ik wens u fijne dagen en vooral een gezond 2003!

Volgende maand: MMS, killer application?

Deel dit bericht

4 Reacties

Naaldje/pang

Tsja, zulke algemeenheden zijn altijd wel belangrijk, maar nieuw en verrassend? Misschien kan Smeets het een en ander illustreren met wat praktijkvoorbeelden waaruit blijkt dat zijn adviezen de juiste zijn? Ben zeer benieuwd.

Tim Haas

Het moet niet gekker worden. Volgens mij heeft meneer Smeets een managementboekje, de laatste Computer Idee en de Elsevier gelezen. Kom op zeg. Kom nu eens orgineel uit de hoek. En anders gewoon lekker stil in de hoek blijven zitten. Misschien is dat stof tot nadenken in de kerstvakantie?

Peter

Mijn eerste reactie is 'ik herken de signalen dat er weer wat gaat komen, dus ik wil dit graag geloven', mijn tweede echter verontrust mij meer 'wat is zijn motivatie om dit stukje te pennen, zonder onderbouwing?'… Zo hard werk nodig?

Jan Hertog

Weer meneer Haas. Meneer Haas, als u meent zo'n uitgesproken mening te moeten ventileren zeg dan ook wat. Laat geen leeg, kritisch, gebrabbel horen. Daar zit niemand op te wachten. U hoeft het helemaal niet eens te zijn met meneer Smeets, hij pretendeert helemaal niet uw mening te verkondigen. Maar hij steekt wel zijn nek uit, ook van hem weet ik dat hij het in ieder geval heeft geprobeerd en dat is meer dan u kunt zeggen! Naar ik gemakshalve maar even aanneem! Inhoud en zelf lef tonen, tot die tijd moet u zelf in uw hoekje blijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond