Deel dit artikel
-

Overload

In het magazine elke maand in de rubriek Overload een overzicht van relevante blogposts, boeken, podcasts en video’s.

Boeken

Authentiek

Waar gaat het over? Zoals de titel al doet vermoeden, gaat dit boek over authenticiteit. Een nogal hip onderwerp, met veel aandacht die van media én op evenementen. Kenners kennen één van de auteurs al, Joseph Pine II. Hij bezocht een tijdje geleden Nederland en gaf een presentatie tijdens de vierde Mobile Monday.

Waarom is authenticiteit zo belangrijk in het informatietijdperk? Uit het antwoord op deze vraag schuilen de ambities van het boek. Authenticiteit is een product van de ontwikkeling van de menselijke samenleving en economie vanaf het moment dat de mens ophield met jagen en verzamelen en zich terugtrok in zijn moestuintje tot het huidige digitale informatie tijdperk. Hierbij hebben de auteurs zich de vraag gesteld wat de motor daarvan was.

Beschikbaarheid en schaarste waren de motor in een economie waarin landbouw de belangrijkste sector was. Tijdens de industrialisatie was de (laagste) prijs de motor. Kwaliteit was de aanjager in een diensteneconomie. En in het huidige digitale informatietijdperk is authenticiteit de drijvende kracht.

Naast deze historische uiteenzetting worden in het boek de volgende aspecten rondom authenticiteit uitvoerig behandeld: waarde, betekenis, importantie, uitgangspunten, dimensies, genres, componenten en evolutie van authenticiteit. Het gaat niet alleen om de startfase van een product of onderneming, maar ook om hoe authenticiteit kan worden onderhouden en gecultiveerd.

Waarom lezen? Hoewel het de vraag is of authenticiteit werkelijk zo’n belangrijke rol speelt, het is en blijft een buitengewoon interessant onderwerp. Daarbij is het boek lekker geschreven en geeft het nieuwe inzichten die de hersenen prikkelen. Met name geschikt voor professionals die zich bezighouden met marketing, communicatie, innovatie en strategie. De auteurs behandelen het rijke thema authenticiteit vanuit uiteenlopende perspectieven zoals filosofie, psychologie, economie en zelfs architectuur en bieden veel interessante inzichten en praktische informatie.

Bron: Authenticity – What Consumers Really Want, Joseph Pine II en James Gilmore

Video

Het nanotech-mobieltje

Waar gaat het over? Een mobieltje dat zich oplaadt in de zon, vuil weert, zich makkelijk om je pols laat dragen als een horloge en geen verschil meer kent tussen knopjes en display. Dit kan alleen in de toekomst. En dat is ook precies wat deze video laat zien op een mooi en zeer toegankelijke manier. Door het toepassen van allerlei ingewikkelde (nano)technologie worden zulke speeltjes de gewoonste zaak van de wereld. Nog niet te krijgen, ook niet in de VS om hem vervolgens te hacken.

Waarom relevant? Inspirerende, korte video die duidelijk maakt dat de mobiele telefoon steeds centraler in ons leven zal worden. Bewuster van haar omgeving, meer intuïtief , flexibeler en ecologisch verantwoord.

Bron: Nokia

Geen zekerheden

Waar gaat het over? Mensen zijn gewoontedieren en we zijn dan ook experts in het zoveel mogelijk uitsluiten van toeval. Klokken, schema’s en Excel, we bedenken de gekste dingen om onze controlebehoefte te bevredigen. Maar wat gebeurt er als het toeval deze zekerheden onderuithaalt. Dat toont deze video. Vooral het laatste stuk is boeiend, waar essayist Nassim Taleb vragen van onder andere Kevin Kelly, Stewart Brand en Peter Schwartz over digitale media beantwoordt.

Waarom kijken? Deze videopresentatie brengt de visie en inzichten van Taleb beter over het voetlicht dan andere bronnen tot nu toe. Zijn abstracte verhaal is met name voor strategen, investeerders, ondernemers en futurologen relevant. Het verrijkt onze besluitvorming door te wijzen op onze valkuilen.

Bron: Nassim Taleb

Inkijk in de eigen hersenen

Waar gaat het over? Hersenonderzoekster Jill Bolte Taylor verloor haar spraak, herinneringen en andere breinfuncties toen ze zelf een beroerte. Wel sloeg ze alle details op en haar lezing op de TED over hersenfuncties doorspekte ze dan ook met persoonlijke ervaringen. De meeste hersenonderzoekers bestuderen het brein van buitenaf. Zij beleefde het van binnenuit.

Waarom relevant? Misschien niet meteen een onderwerp voor Emerce, maar wel de ‘talk of town’ op internet. Iedereen die het filmpje heeft gezien, is het er mee eens: dit moet je bekijken. Met een ongelooflijke passie spreekt de hersenonderzoekster over de gevolgen van een beroerte en hoe je hier sterker uitkomt.

Bron: TED 2008

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond