Deel dit artikel
-

Overname waardeert Powa Technologies op 2,7 miljard

De Engelse startup Powa Technologies koopt Znap uit Hong Kong, betaalt dat in aandelen en ziet zich daarmee gewaardeerd op 2,7 miljard dollar.

Vanmiddag werd het nieuws van de overname van MPayMe, maker van Znap, bekendgemaakt aan de vakpers. Powa Technologies, een half jaar geleden een onbekend en erg goed gefinancieerd bedrijf, geeft drie procent van zijn aandelen voor Znap. De vermeende overnamesom van 75 miljoen dollar hangt daarmee direct een waardering van 2,7 miljard dollar aan de koper.

Powa Technologies belooft gouden bergen aan de retailer. Het bedrijf levert technologie (de Powatag) die items in de fysieke wereld herkent en dit koppelt aan een digitale backend voor e-commerce. Concreet: iemand loopt langs een winkel, zie in de etalage een kledingstuk dat hij wil, scant dat en koopt het online bij diezelfde winkel. ‘Ieder product is een winkel op zich’, ronkt de pr-machine al maanden.

De winkelier moet zijn database met de Powa-technologie hebben gekoppeld en de consument moet een scanner c.q. reader op zijn toestel hebben. De retailer betaalt een paar cent aan verkoopcommissie per verkoop.

Bedrijven die volgens de Engelsen Powa Technologies’ systeem gebruiken zijn onder meer: KNVB, Adidas, Virgin, Nestlé, Carrefour, Nike, Burger King, Phonehouse, Jean-Paul Gaultier, Electrolux, Kluwer, Sanoma en Ajax.

Het slimme retailsysteem uit Engeland is vooral op de transactie gericht. Het vier jaar oude Znap uit Hong Kong richt zich naast betalingen ook op loyalty en coupons en biedt Powa daarnaast toegang tot nieuwe geografische gebieden en een klantrelatie met Pitney Bowes. Znaps nieuwe eigenaar betaalt 2,5 keer de omzet en betaalt dat volledig in aandelen.

De Britse ondernemer Dan Wagner lanceerde zijn bedrijf eind vorig jaar en haalde in de eerste financieringsronde 76 miljoen dollar groeigeld op. De namen van zijn geldschieters houdt hij voor zich.

Hoe Powatag exact werkt is een raadsel. Het bedrijf vertelt enkel wat zijn systeem doet, niet wat het is.

Een blik op Google Play laat zien dat Powatags eigen scanapplicatie nog geen vijfduizend keer is gedownload en nog geen vier als cijfer krijgt.

Een lokale woordvoerder zegt dat Powa Technologies zich eerst richt op de uitrol van zijn systeem naar retailers, uitgevers en fabrikanten. Zij moeten op hun beurt het Powawoord gaan verspreiden en misschien ook de scanapplicatie.

De nieuwe Powabeacons zijn kastjes die winkeliers in hun zaak kunnen hangen om klanten door de winkel te volgen en aanbiedingen te sturen.

Foto: Bev Goodwin (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond