Deel dit artikel
-

Overture neemt voorschot op umts

Overture neemt een voorschot op umts door betaalde zoekresultaten te gaan verspreiden via de mobiele telefoon. Het is in het Verenigd Koninkrijk daartoe overeenkomsten aangegaan Vodafone en Orange. De eerste betalende adverteerder heeft zich al gemeld. Dat is Lastminute.com.

Klanten van Orange en Vodafone zullen de advertenties in eerste instantie in de vorm van een weblink aantreffen op de WAP-portalen van Vodafone live en Orange World. Overture verkoopt al geruime tijd betaalde links. Die verschijnen bovenaan de lijst met zoekresultaten bij online zoekmachines. Google biedt met Adwords een vergelijkbare dienst aan.

Overture wil het principe nu overbrengen naar de miljoenen mobiele telefoons en andere internet-devices. Het bedrijf verkoopt advertenties in de vorm van WAP pagina’s. Op het WAP portaal van de operator verschijnt een betaalde link. Klanten die hierop klikken komen terecht op de WAP pagina van de adverteerder.

Overture lijkt deze nieuwe vorm van adverteren op mobieltjes vooral te zien als opmaat naar umts. Daarbij zullen ook rijkere advertentievormen losgelaten kunnen worden op het bellende publiek.

In Nederland heeft Overture op korte termijn geen plannen om aan adverteerders een soortegelijke dienst aan te gaan bieden, zegt Ruud Smeets, directeur van Overture Nederland. “Het is een interessante ontwikkeling maar er zijn vooralsnog geen gesprekken gaande met mobiele operators in Nederland over het doorgeven van betaalde zoekresultaten op mobiele telefoons,” zegt Smeets.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond