Deel dit artikel
-

Ovum: Draadloze portal wordt nieuwe goudmijn

Inkomsten uit draadloze portals zullen wereldwijd stijgen van 747 miljoen dollar dit jaar naar 42 miljard dollar in 2005. Dat is een van de conclusies van het onderzoek van Ovum . Volgens het onderzoek zullen de inkomsten geleidelijk stijgen, maar vanaf 2001 zal de groei explosief zijn als de tweede en derde generatie internetapparaturen geintroduceerd worden.

De onderzoekers verdeelden de inkomsten in twee categorieen. De eerste was revenue uit advertenties, e-commerce en abonnees. Die zullen naar schatting 17 miljard dollar bedragen. De tweede categorie die bekeken werd, was inkomsten uit draadloze portals, telefoonabonnees en verkochte telefoontikken. De inkomsten hieruit zullen ongeveer 25 miljard dollar bedragen in 2005.

Een paar nieuwe ontwikkelingen vielen de onderzoekers van Ovum op. Draadloos internet en vooral draadloze portals zijn de nieuwe middelen die telecombedrijven omhelzen om zich te onderscheiden van de andere aanbieders op de markt. Het is ook een manier om meer geld in het laatje te brengen. Er zijn ook andere partijen die willen profiteren van de ontwikkelingen op de markt om meer geld te verdienen. Kabelleveranciers, internetproviders, contentproviders, e-tailers en bedrijven die financiele diensten aanbieden. Door de verschuivingen op de markt en de shake-out in de dotcom-branche, is het volgens de onderzoekers moeilijk te voorspellen wie de leiding op de markt in handen krijgt.

Volgens Eden Zoller, analist bij Ovum: "Als de telecombranche zich uitbreidt, zal dat z'n weerslag krijgen op het gebruik van internet. Gebruikers zullen toegang krijgen tot hoogwaardige diensten en content die overal geleverd kunnen worden. Mobiel internet is het toverwoord."

Volgens het onderzoek hebben de gevestigde internetproviders een voorsprong op nieuwe providers, maar de nieuwelingen zullen grote veranderingen met zich meebrengen; de distributie zou veranderen en de keuzemogelijkheden die klanten krijgen zullen uitgebreider zijn. Door de draadloze portal kan een Europeaan eenvoudiger gebruik kunnen maken van de diensten van een Amerikaanse provider.

In de toekomst zullen strategische allianties ook onvermijdelijk zijn als de providers willen overleven op de markt. Volgens de onderzoekers zou geen enkel bedrijf in staat zijn om alle onderdelen voor draadloze portals te maken. Het zou, volgens de onderzoekers, verstandig zijn voor de meeste bedrijven om zich te concentreren op hun core business en samenwerkingen met andere producenten; ze kunnen gebruikt worden als aanvulling op andere diensten van andere ondernemingen.

Het aantal mensen dat gebruikmaken van draadloze portals zal in de komende vijf jaar stijgen naar ongeveer 25 miljoen. Dit staat in een onderzoek van The Strategis Group .

Deel dit bericht

4 Reacties

Patrick Wolbert

Twee opmerkingen: 1) het is voorspelde rijkdom, dus de kans dat het werkelijk een goudmijntje is moet nog maar bewezen worden. In principe is WAP een opgedrongen technologie in plaats van dat er echt vraag naar is vanuit de markt. 2) als het al een goudmijntje wordt, met de huidige marketingtechnieken niet geheel ondenkbaar, dan is het met de huidige internet revenues al niet het anders dan met WAP, een kwart opbrengsten naar de aanbieders van het portaal die alle inrichting, onderhoud en ondersteuning moeten bekostigen en de rest naar de telecomaanbieders die niet weten hoe snel ze (uiteraard met gratis diensten) zelf zo'n portaal in moeten richten. Ik vind dat daar snel iets aan gebeuren moet want anders blijven het de telecomaanbieders, met hun netwerken opgebouwd door geld van de belastingbetaler, die met de opbrengsten opstrijken.

Karst Kooiman

Op basis van de onduidelijke conclussies van het Ovum-onderzoek kan wederom worden gesteld dat dat mobiel Internet commercieel zeer kansrijk is, maar dat nog steeds niet duidelijk is waar en bij wie de opbrengsten komen te liggen. 

Dennis Huijzers

Een goudmijn net als dat web-design ongeveer 7 jaar geleden een goudmijn was en net als dat e- commerce nu (in VS) uit de goudmijn business raakt, wordt mobiel internet alleen een goudmijn voor diegene die het kapitaal kunnen inbrengen. Uiteindelijk blijft het lang lopende geld alleen voor een paar bedrijven over en de rest moet strijd leveren om bij te blijven, worden overgenomen of maken snel een klapper, maar geen van die rest zal er over 5 jaar nog zijn. Net zoals ik geen bedrijf ken wat al 2000 jaar bestaat. Goudmijn zou hier gespecificeerd moeten worden, voordat we weer allemaal vallen voor de mooie verhalen van de marketeers die bergen beloven en kraters maken. Dus goudmijn zou ook moeten bevatten(buiten de leuke groeicijfers : 1) wie doen het ?2) hoeveel gaan het er doen ?3) hoe lang duurt het voordat de goudmijn op is ? Alleen aan goudmijnen heb ik niets, als ik ze niet kan bereiken.Ik vind het een vage uitspraak die weer bij een hoop mensen de ogen zal doen fronsen van blijdschap waar dit niet van toepassing op is. Met vriendelijke groet,Dennis Huijzers

Micha C.A. Schopman

Wap is een mooie technologie. Helaas zitten er een aantal nadelen aan.1) De klanten zijn niet genoeg geinformeerd over de mogelijkheden2) De mogelijkheden van WAP zijn beperkt3) Snelheid laat nog te wensen over Veel mensen denken dat ze mobile kunnen internetten zoals ze thuis ook doen. Dit is slechte informatie richting de klant, want op het formaat van de telefoon is maar een beperkte content beschikbaar. Beursinformatie of regeling van bankzaken Ok, maar een hele website als WAP dienst….Nee Mensen houden over het algemeen van een kleine mobiele telefoon. Mochten de WAP faciliteiten zich uit breiden en komt men op het idee om een complete website op de Wap dienst te plaatsen dan is er een groter scherm nodig, en helaas willen mensen een kleine telefoon waar geen plaats is voor een groot scherm! Kortom de WAP diensten zijn maar beperkt en zijn over het algemeen zijn deze alleen interessant voor mensen die up to date informatie nodig hebben zoals beursinfo, koppeling van hun bedrijfsagenda aan een wap gateway, en informatie m.b.t. hun bankrekening. Tot slot: Als reactie op de uitspraak van Dennis. De E-commerce business sector is niet dood. Sterker nog deze groeit alleen maar. Het zijn alleen de snelwinstmakers die de branche vervuilen, en daardoor instabiele markten veroorzaken. M.v.g. Micha C.A. Schopman

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond