Deel dit artikel
-

Ozlo halveert personeelsbestand

Ozlo, het interactieve zusterbedrijf van reclamebureau Lowe Lintas, heeft ruim de helft van de 35 personeelsleden ontslagen. Dat heeft directeur Arjan Korstjens desgevraagd bevestigd. Ozlo kampt volgens Korstjens met een gestagneerde vraag naar interactieve diensten. "In de loop van volgend jaar moet het weer gaan aantrekken."

Ozlo , voorheen Ozz Interactive, was in korte tijd uitgegroeid van zes naar 35 medewerkers. Nu de vraag naar interactieve communicatiestrategieën is afgenomen, was het volgens directeur Korstjens noodzakelijk weer in te krimpen. "We besteden nu meer dan vroeger de productie, bijvoorbeeld flashanimaties, uit aan derden. Daarmee richten we ons op onze core business: concept, strategie en regie."

Korstjens signaleert dat adverteerders hun internetbestedingen op een laag pitje hebben gezet. Onbegrijpelijk, vindt hij, want het internetgebruik en de bestedingen aan e-commerce stijgen nog steeds. "Adverteerders zijn voorzichtig met hun marketingbudgetten, maar ze besteden nog wel hun geld aan een tv- of printcampagne. Dat zijn vertrouwde producten waarvan de resultaten bij voorbaat al bekend zijn. Internet doen we dan maar een tijdje niet, denken ze."

Echt grote campagneopdrachten ziet Korstjens de laatste maanden niet meer voorbij komen. "Het is allemaal wat kleinschaliger. Projecten van één of twee miljoen heb ik lange tijd niet meer gezien." Hoewel hij pas na het eerste kwartaal van 2002 verbetering in de markt verwacht, ziet hij de toekomst toch hoopvol tegemoet. "Vanuit de VEA bijvoorbeeld zijn we bezig adverteerders ervan te overtuigen dat interactieve campagnes een logisch onderdeel uitmaken van de marketingmix."

Deel dit bericht

3 Reacties

choppy

Het overtuigen van de klant dat een stuk interactie eigenlijk niet mag ontbreken in de marketingmix blijft toch het grote struikelblok zien we ook hier kennelijk weer. Toen ik dit artikel las dacht ik aan een boekje dat ik van de week opgestuurd kreeg getiteld

Sybert

Welk boekje dan?

choppy

Mijn eerste reactie is dus niet goed doorgekomen: hierbij nogmaals het verhaal, hopende dat het wat oplevert. Het overtuigen van de klant dat een stuk interactie eigenlijk niet mag ontbreken in de marketingmix blijft toch het grote struikelblok zien we ook hier kennelijk weer. Toen ik dit artikel las dacht ik aan een boekje dat ik van de week opgestuurd kreeg getiteld "de opbrengst van merkcommunicatie". In dat boekje probeert de schrijver door middel van een soort rekenmodel de kosten van interactieve merkcommunicatie te relateren aan de "vertrouwde" kosten voor de traditionele marketinginspanning, en dat lukt aardig. Hoewel er genoeg kanttekeningen te zetten zijn bij de gekozen bedragen etc. is de koppeling die wordt gelegd tussen enerzijds de duur en kwaliteit van contactmomenten via TV, radio en print en anderzijds de uit webstatistieken af te lezen gegevens over de tijd die mensen doorbrengen op webpagina's veelbelovend en redelijk overtuigend. Toen ik het boekje las had ik het idee "hehe, eindelijk vallen de stukjes in ieder geval een beetje op hun plek". Voortbordurend op dit boekje moet er volgens mij echt een goede vorm te ontwikkelen zijn voor het in kaart brengen van de kosten voor internet, die tevens de nog altijd twijfelende brand managers kan overtuigen van het nut van die kosten. Op de website van het bedrijf dat verantwoordelijk is voor dat boekje , http://www.reclame.nl ,kun je gratis een exemplaar aanvragen en belangrijker: ze hebben een forum op de site gezet waar verder gediscussieerd kan worden over het onderwerp in de hoop dat met de inbreng van alle mensen die er verstand van hebben (de lezers van Emerce dus in ieder geval dunkt me)er iets goeds uit gaat komen. Dus als de mensen met een mening zich daar nu eens zouden uitspreken kunnen we misschien met zijn allen de branche een handje helpen. ik heb gezegd. choppy

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond