Deel dit artikel
-

PayperNews zet Telegraaf integraal online

De Telegraaf staat sinds vrijdag integraal online. De komende week is de digitale editie gratis. Daarna zal toegang voor niet-abonnees 1 euro per doordeweeks nummer kosten. PayperNews gaat met de formule de Europese markt op.

De integrale digitale editie moet niet worden verward met de reguliere Telegraaf.nl. Alle bladzijden van de papieren editie staan als jpeg-afbeeldingen op de site van de Telegraaf . Artikelen linken wel weer naar gewone html-pagina's, maar die zijn opgemaakt in klassieke kolommen.

"Het lijkt een stap terug", erkent Hans Elekan, woordvoerder van De Telegraaf. Mensen blijken volgens Elekan behoefte te hebben aan een dagelijkse momentopname van het nieuws. "Het is een al 109 jaar bestaand product dat zich heeft ingevreten op het netvlies van mensen", zegt hij. "Juist die herkenbaarheid maakt het aantrekkelijk."

Newsstand.com volgt een vergelijkbare formule met downloadbare PDF-bestanden. Die zijn volgens Elekan te groot en onhandig voor de gemiddelde internetter. De Telegraaf-i doet het met een redelijk vernuftige combinatie van jpegs en html.

De Telegraaf-i is ontwikkeld door PayperNews, een joint venture van DataWire (67,5 procent) en E-Factory (32,5 procent). DataWire is een Telegraaf-werkmaatschappij die zich toelegt op het digitaliseren, versnijden en doorverkopen van content van de uitgever. De nieuwe digitale Telegraaf is gebaseerd op het product DIGI-dition. PayperNews heeft daarnaast nog DIGI-clips en DIGI-archive.

Volgens DataWire-directeur Wim Kwak is in het doorverkopen van content wel degelijk geld te verdienen. De markt is verandert sinds de syndicatie-hype van 2000. "De resultaten staan bij uitgeverijen zwaar onder druk," legt hij uit. "Vroeger hoefde er geen betaling tegenover content te staan. Nu zie je dat de een na de ander zijn internetsite dicht gooit. Iedereen volgt die discussie."

Verschillende uitgeverijen uit binnen- en buitenland hebben belangstelling voor het product van PayperNews. Le Monde en Figaro komen binnenkort naar Roermond voor een demonstratie op het kantoor van E-Factory.

Deel dit bericht

2 Reacties

An Urban in Orbit

In het artikel zegt Hans Elekan van De Telegraaf dat het misschien een stap terug lijkt. Dat is het technisch ook wel, maar visueel gezien helemaal geen slecht idee. Je ogen scannen nu eenmaal beter dit soort pagina's, die elke keer weer wat anders zijn. Het is allemaal wat spannender om te lezen in vergelijking met de op sjabloon georienteerde nieuwswebsites die je overal ziet en het is prima te doen met de huidige bandbreedtes. Wat mij betreft een paar belangrijke punten ter verbetering. 1. JPEG grootte.Waarom kiest De Telegraaf nu net weer voor zo'n onmogelijke tussenmaat, waardoor je met je muis moet koppenscannen in plaats van met je ogen. Velen van ons lezers hebben al 'normale' schermen met 1024×768 resolutie. Het zijn de nineties niet meer. Als je nou de resolutie van hun jpeg zou verdubbelen, dan krijg je hetzelfde principe als de vergrootknop bij teletekst en bekijk je de pagina in 2 schermen hoog, net passend binnen de breedte. Dat is prima, want hij komt er nu ook niet in 1 keer op het scherm en het is niet eens zo raar als je het vergelijkt met een papieren, dubbelgevouwen krant die op de deurmat valt. En het effect is hetzelfde van de papieren krant, je ziet direct wat je als eerste wilt lezen. In nood kun je het misschien nog in een vector-based applicatie gooien welke zich aanpast aan je scherm. Zullen mensen bereid zijn dat 1 keer te downloaden, voor betere leesbaarheid? Of kun je iets bestaands gebruiken? Tot slot zou je mensen hun voorkeur kunnen laten geven en een keus bieden tussen twee maten als standaard, met een zoom knopje. Of is het echt allemaal bedoeld om ons te verleiden de digitale krant te gaan lezen. Klik en betaal om meer te lezen. Is dat niet wat naief? Dan worden (voor)pagina's niet meer dan advertenties. Ga je dan ook per artikel chargen, per clickthrough? 2. Nee! Uit eenzelfde artikel op NU.nl werd duidelijk dat we ouderwets moeten gaan betalen. Heeft de Telegraaf of Payperview dan de mobiele (r)evolutie als nutteloos afgedaan. Gaan we archaisch met switchpoint betalen? Of zie ik mezelf al een weekabonnenment (???) afsluiten. Doe toch eens normaal zeg. Kijk, een half jaar of jaar-abo, akkoord, maar gebruik nu voor de 'losse verkoop' gewoon reversed billing via (Premium) SMS. Meld je je 1 keer aan voor 10 afnames e.d.. Noem 't een SMS Strippenkaart(r). Kun je je potentiele kopers ook nog per sms overhalen de krant van vandaag te gaan lezen dmv een sms-push. Wat theoretisch dan kan, is jouw per artikel chargen, maar dit lijkt me wat onhandig, wegens de vele smsjes die je dan als klant ontvangt. Zo wordt dat een factor in de verkoop. 3. Als de eerste pagina nu net als in de kiosk vrijelijk leesbaar is, dan zie ik het wel zitten om die in mijn (e)mailbox te ontvangen. Klik ik er op om te lezen, ga ik akkoord met betalen en gaat er weer een sms-stripje van mijn kaart af. Maar met het sturen van 1 smsje waardeer ik mijn 'kaart' zo weer op voor nog eens 10 strippen natuurlijk… De Telegraaf is natuurlijk een krant die dit kan proberen, in tegenstelling tot pure online uitgaven. De sterke papieren uitgave verleidt genoeg tot online koop. Wie het mij makkelijk maakt, gun ik de koop, want nieuws blijft in dit geval nieuws. Over de prijs zullen we het nog maar niet hebben. Die kan nog alle kanten op, behalve naar boven dan!

Arnold Cornelis

SMS zou inderdaad een prima oplossing zijn. Een reden waarom SMS reversed billing nog steeds niet serieus wordt genomen als een redelijk alternatief voor internetbetalingen ligt in het feit dat er schandalig weinig aan kickback overblijft, het telecom aandeel is nog steeds veel te hoog. Nee, dan is het beter om een systeem als Call4xs (TeleConcept Benelux bv) te gebruiken zoals reeds vele andere belangrijke aanbieders van content inmiddels doen waaronder Endemol Interactive, HMG, Meteo Consult en VNU Business Publications. Dit systeem is vanwege de lage gebruiksdrempel de meest ideale payper (-use,-view,-download) oplossing dat op dit moment voorhanden is. Jammer dat er nog steeds een (te) grote focus ligt binnen uitgeverijen op het verkopen van abonnementen, de impulsmarkt via payperuse heeft zich inmiddels bewezen als zeer omvangrijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond