Deel dit artikel
-

“Peer to peer beste dat platenmaatschappijen is overkomen”

Napster heeft een blauwdruk bekend gemaakt van haar betaalde dienst. Abonnementen, encryptie en het tegengaan van onbeperkt cd's branden staan centraal. Het Nederlandse KaZaA , dat behalve muziek ook video en foto's laat uitwisselen, is al geruime tijd bereid te betalen voor copyrights. Het bedrijf heeft een toezegging van Buma/Stemra om mee te werken aan een betaalde dienst.

Napster heeft laten weten dat het inmiddels ver gevorderd is met het opzetten van een betaalde dienst. Samen met Digital World Services (DWS), onderdeel van Bertelsmann, heeft Napster een geheel nieuwe encryptie-techniek ontwikkeld. Via deze techniek kunnen bestanden gecodeerd verzonden worden naar degene die erom vraagt, deze gebruiker kan het bestand alleen gebruiken als hij een 'sleutel' heeft om het bestand te decoderen. Op dat moment moet de kassa gaan rinkelen bij Napster.

De abonnementen die het bedrijf wil instellen voorzien niet alleen in de middelen om te decoderen, maar bepalen ook hoeveel iemand kan downloaden. Napster wil ook het onbeperkt branden van cd's terugdringen, het bedrijf wil mensen alleen die mogelijkheid daarvoor geven als ze er voor betalen.

Ook het Nederlandse KaZaA werkt volgens een methode die nu door Napster omarmd wordt. Vorige week lanceerde het zijn eerste softwareversie voor filesharing, in navolging van een beta-versie die in september vorig jaar op de markt kwam.

"We hebben momenteel alleen een gratis dienst", zegt Niklas Zennström van KaZaA. "Als we afspraken hebben met Buma/Stemra over de afdracht van copyrights en er een akkoord is met platenmaatschappijen starten we ook met een betaalde dienst." Een toezegging van Buma/Stemra is volgens Zennström al binnen. De gratis versie biedt nu met name uitwisseling van foto's en video's. Er zal ook muziek op aangeboden worden, maar dan in beperkte mate en waarschijnlijk ook van een minder goede geluidskwaliteit. Gratis is dan voornamelijk een promotioneel weggevertje.

Behalve met Buma/Stemra is KaZaA ook in gesprek met de platenmaatschappijen. "We merken een andere houding de afgelopen zes maanden bij hen", zegt Zennström. "Ze hebben inmiddels in de gaten dat ze filesharing niet kunnen verbieden. Ze moeten het zelf gaan toepassen." Volgens Zennström is peer to peer – de naam voor het delen van bestanden – juist "het beste wat platenmaatschappijen is overkomen".

KaZaA gaat mensen via collaborative filtering ook suggesties geven over andere muziek, vergelijkbaar met Amazon en de tips die het geeft over andere boeken. "Op deze manier is een community waar mensen bestanden uitwisselen juist een sterk promotiemiddel voor de platenmaatschappijen", zegt Zennström. "De doelgroep wordt geattendeerd op hun producten, zonder dat ze er zelf moeite voor hoeven te doen."

Zennström heeft KaZaA opgericht met Janus Friis. Het bedrijf bestaat uit 12 mensen, maar deze werken overwegend op freelance-basis voor KaZaA. "Inkomsten willen we verkrijgen uit de abonnementen. Mensen betalen vooraf een bepaald bedrag en gebruiken dat dan op tijdens het downloaden, vergelijkbaar met het pre-paid bellen."

Is het model winstgevend te krijgen? "We hebben nauwelijks kosten," zegt Zennström, "we geven geen grote bedragen uit aan marketing, hebben geen hoge operationele en logistieke kosten en lopen weinig risico vanwege het pre-paid systeem van abonnementen." Promotie van de dienst gebeurt met name door het aangaan van partnerships en viral marketing, waarbij mensen elkaar op de hoogte brengen van het bestaan van KaZaA. Gemiddeld zijn er nu op een willekeurig tijdstip tussen de 6 en 10 duizend mensen ingelogd, aldus Zennström.

KaZaA is opgezet met financiële steun van een informal investor uit Zweden. Momenteel zoekt het bedrijf achter KaZaA, FastTrack , naar nieuw kapitaal voor de uitwisseldienst.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jim Teeuwen

Ik begrijp al het gedoe met betrekking tot het verspreiden van muziek zonder betaling wel, maar zoals al vele malen duidelijk is geworden uit onderzoeken, heeft de platenindustrie vrijwel 0,0 aan inkomsten misgelopen. Daar komt in veel gevallen nog bij dat diensten als Napster gesteund worden door artiesten zelf. Artiesten hebben in de gaten gekregen dat ze hun zaakjes niet in de hand hebben, en zijn er door Napster (e.a.) op attent gemaakt. Het feit dat de grote platenmaatschappijen zich ermee bemoeien is volgens mij puur te doen om het geld, en heeft geen enkele andere functie dan aandachttrekkerij omdat men bang is dat artiesten het ok gaan vinden om dit soort dingen te doen. Hierdoor wordt de boterham van de platenmaatschappijen niet meer belegd met dure kaas, maar met gewoon beleg. Dat is even wennen… Mijn advies, stelt u (doelend op platenindustrie) niet zo belachelijk kinderachtig op en laat de ontwikkeling zijn gang gaan. Deze diensten zijn nu losgelaten op onze maatschappij, en je raakt ze niet meer kwijt. Ik ben best bereid (spelling?) om fl 25,- per maand voor een napster abonnementje te betalen. laten er dan nog 10% van de huidige 50 miljoen gebruikers op zitten, Dat is een lucratieve manier om mijn muziek te verzamelen. En zoals iedereen weet is er tot nu toe, nog niemand in geslaagd om een onkraakbare codering te schrijven voor dergelijke bestanden. Reken er daarom ook maar op dat die er nooit gaat komen.Laat de mensen hun gang gaan. Het geld komt uiteindelijk toch wel bij jullie terecht, dan maar een dag minder biefstuk eten.

Paul Thuis

Lees ook dit {artikel; http://www.newconomy.com/algemeen/redactioneel.asp?s=1&b=8 } over Napster.Tijdens mijn recente bezoek aan Silicon Valley wordt nogmaals bevestigd dat peer-to-peer oplossingen / toepassingen (ook wel point-to-point genoemd), de nieuwe fase van het Internet is. Denk hierbij aan het krachtigste voorbeeld Napster, maar er zijn ook andere succesvolle voorbeelden zoals ( – wat dacht u van -) email en PayPal (betalingssysteem, waarmee je anderen kunt betalen via het Internet). Het gaat dan om: verbeteringen en versnellingen van communicatie, informatiedeling en toepassingdeling tussen mensen, van person-to-person (P2P). Paul Thuis

Sebastiaan

Op het internet zullen aanbieders meer moeten leren over hun klanten en zich aanpassen aan de voorkeur van de klant. De klant wil kennelijk een Napster-achtig systeem, waarin hij zelf bepaalt naar welke muziek, hij wanneer wil luisteren. Of de gevestigde distributiekanalen, zoals de platenmaatschappijen en retailers, hier een rol in zullen spelen zal liggen aan hun eigen innovativiteit.

Chi Lueng Chiu

Interessante gedachtegang met een aantal onbeantwoorde vragen. Volgens mij:- Betaal je om gebruik te kunnen maken van het uitwisselingssysteem.- Zijn de bronnen de mede-aangesloten mensen, zij zorgen voor het aanbod.- Is de afdracht niet uitsluitend voor de faciliteiten, maar ook voor royalties. De vragen die in mij opkomen zijn:- Betaal je per maand of betaal je per download?- Wat als de download niet goed is (helft van het liedje)?- Wie is er verantwoordelijk voor de kwaliteit?- Krijg je dan ook betaald voor de upload (om de kwaliteit te waarborgen)?- Gaan de platenmaatschappijen hun databanken openstellen (kwaliteit)? Samengevat is de inmiddels klassieke vraagstuk natuurlijk: Als de "community" content ter beschikking stelt, hoe houd je dat onder controle. En vraagstuk twee is: Als er voor betaald wordt wat is dan de rechtspositie van de afnemer. De vraag is natuurlijk of dit bij de varianten zoals KaZaa wel duidelijk is.Dus Niklaus (Zennstrom) als je daar wat over te melden heb, dan hoor ik het graag.

bosch

Het decoderen van gecodeerde bestanden (en binnenkort het Napster-encoding formaat in het bijzonder) laat nooit lang op zich wachten. Napster+ (vergelijkbaar met regio-code vrije dvd speler) zal dan ook snel te vinden zijn (en dan kunnen de rechtzaken pas echt beginnen..). Dat zal ze dan vies tegenvallen, want welke rechten heeft Napster over een copy van een bestand dat je welliswaar via napster, maar niet van napster 'krijgt'?.Paypal heeft immers ook niets te zeggen over mijn bestedingen welke ik heb ontvangen via hun dienst. Het zou wat zijn als je via het nieuwe Amazon honor systeem slechts bij Amazon je geld kan besteden. (Ik voorspel echter wel dat dat binnenkort via kortingen wel aantrekkelijk gemaakt gaat worden). Zoals ik begrijp uit de berichten zal er geen kwalitatief beter aanbod zijn van muziekbestanden, verder zal het 'napster-netwerk' gewoon open blijven voor elke andere applicatie welke in staat is via het Napster protocol hier gebruik van te maken. De andere argumenten zijn nauwelijks interessant: het zal de gem. 'peer' ten eerste worst zijn of er royalty rechten afgedragen worden en voor elke Napster die verdwijnt verschijnen legio andere 'diensten'. Waar het allemaal op neer komt is dat Napster niets anders is en blijft dan een klein, enorm populair programma dat instructies kan geven aan computers, die zich daarvoor hebben aangemeld, om bestand X te sturen naar computer Y. De Napster database is dus niets meer dan een (grote) verzameling van computers die geschikt zijn om via een bepaald protocol hier gebruik van te maken.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond