Deel dit artikel
-

Philips: binnen half jaar beveiliging voor digitaal entertainment

Philips zal binnen zes maanden komen met een systeem om digitaal entertainment, zoals muziek en film, te beveiligen tegen kopiëren. Het hoopt hiermee een 'open standaard' te maken, als alternatief voor de verschillende systemen die er nu in omloop zijn, zoals de drm van Microsoft.

Philips , dat gisteren tevens bekendmaakte ; dat het inmiddels 100 duizend patenten in zijn bezit heeft, werkt al langer aan de ontwikkeling van drm-software. Dit gebeurt via Intertrust , een bedrijf dat Philips bezit samen met het Japanse Sony. Vorig jaar namen ze Intertrust over voor een bedrag van 453 miljoen dollar.

Doel is om een type beveiliging te ontwikkelen dat bruikbaar is op meerdere systemen. Momenteel zijn er verschillende typen drm (digital rights management) in gebruik, waarmee de consument niet in staat is muziek eenvoudig op meerdere apparatuur kan beluisteren. Wie bijvoorbeeld muziek koopt in een online winkel waar gebruik wordt gemaakt van de Windows Mediaplayer is niet in staat deze muziek af te spelen op een RealPlayer. Philips en Sony willen meer flexibiliteit voor de consument die digitale content koopt.

"Consumenten willen een open systeem en elektronicafabrikanten willen dat ook", zegt Ruud Peters, general manager van Corporate Intellectual Property. Bovendien, zo zegt hij, willen elektronika-fabrikanten niet afhankelijk zijn van bijvoorbeeld Microsoft. "De elektronika-industrie is zich ervan bewust dat Microsoft een sterke partij is, maar men wil niet afhankelijk worden van Microsoft. Fabrikanten van consumentenelektronica zijn gebaat bij een onafhankelijk en op meerdere manieren toepasbaar systeem."

Peters zegt te verwachten dat de drm die ontwikkeld wordt door Intertrust beschikbaar is binnen zes maanden. Bij de lancering zullen meerdere entertainmentbedrijven, zoals filmstudio's en platenmaatschappijen, de nieuwe technologie ondersteunen. Intertrust is overigens de grootse houder van patenten voor drm en lag al eens in de clinch met Microsoft over inbreuk op zijn patenten.

De aankondiging van Philips onderstreept de beweging die er zit in de markt voor drm en 'entertainment service providers', in navolging van de komst van vele partijen die online muziekwinkels hebben gevestigd of daartoe plannen hebben ontvouwd. In de afgelopen anderhalf jaar verwierf het Engelse OD2 zich een sterke positie op de markt voor online muziekdistributie, het levert de technologie en een muziekcatalogus om zelf online muziek te verkopen aan bijvoorbeeld Chello, Planet en Tiscali in Nederland. De meeste muzieksites bouwen een eigen systeem voor online muziekdistributie, zoals BuyMusic.com en iTunes Musicstore. Maandag lanceerde echter het Amerikaanse Loudeye een online muziekwinkel die onder 'white label' is aan te schaffen, in samenwerking met Microsoft (Windows Mediaplayer). Het borduurt hiermee voort op een eerdere aankondiging en lijkt hiermee vanuit de Verenigde Staten een concurrent te willen worden voor OD2.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond