Deel dit artikel
-

Philips Research start online lab

Philips Research is een online testomgeving voor software gestart. Concepten kunnen al in een vroeg stadium worden uitgeprobeerd.

Philips Research, de onderzoekstak van Philips in Eindhoven, lanceerde zijn Simplicity Labs op de IFA beurs in Berlijn. Op de webpagina kunnen gebruikers spelen met diverse toepassingen, zoals een online fotoboek dat snel een groot aantal digitale foto’s kan rangschikken. Volgens Ard Biesheuvel, een van de initiatiefnemers van het lab, zouden deze experimenten kunnen leiden tot verbeteringen aan uiteenlopende toepassingen, zoals elektronische fotolijstjes.

Biesheuvel benadrukt dat geen betasoftware op de site wordt getest. Het gaat om vroege experimenten waaruit algemene principes of gedragingen kunnen worden afgeleid. "Natuurlijk kunnen we zaken testen met proefpersonen in het lab zelf,"vertelde hij aan Emerce. "Dat doen we ook, maar daar komt wel een bepaald type gebruiker op af, terwijl je online makkelijker en meer mensen kunt bereiken."

Helemaal nieuw is het idee niet. Nokia heeft reeds een vergelijkbaar initiatief in de vorm van Nokia Labs. Daar wordt regelmatig nieuwe software gepubliceerd voor mobiele telefoons. Onlangs ging het bedrijf nog een stapje verder met Nokia Pilots. Daar zal Nokia zijn bedrijfsgeheimen delen met een select groepje gebruikers, die overigens wel een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen. Dat is bij Philips niet het geval.

Een experiment bij Simplicity Labs is opgezet met Aprico TV, dat software ontwikkelt dat kijkers tv-kanalen kan adviseren op basis van hun kijkgedrag. "Datzelfde is ook mogelijk met tv commercials," zegt Biesheuvel. "Op de site kunnen mensen die commercials beoordelen, en met die informatie zou straks de aanbevelingssoftware kunnen worden verbeterd."

Philips Research gaat geen grootschalige reclame voor zijn online lab maken. Biesheuvel: "We hoeven niet erg veel gebruikers te hebben voor de experimenten."

In de zogenaamde Futurezone van de Philips stand op de IFA toonde Philips Research ook zijn 3D schermen: een 22 en 52-inch versie. Het 52 inch-model komt al in het vierde kwartaal van 2008 op de markt, de 22 inch in het eerste kwartaal van 2009.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond