Deel dit artikel
-

Philips stoot entertainmentelektronica af

Philips wil zich concentreren op de gezondheidszorg en stoot zijn volledige lifestyle entertainment divisie af. Die gaat naar Funai uit Hong Kong.

Producten voor audio, video en multimedia gaan naar Funai Electric, die ze zeker vijf jaar op licentiebasis mag gaan voeren. De videoactiviteiten gaan vanwege octrooien pas in 2017 over. Funai betaalt ‘slechts’ 150 miljoen euro voor de producten.

Het lijkt om eenzelfde overeenkomst te gaan als Philips sloot met het eveneens Chinese TPV voor de ontwikkeling en verkoop van televisies. In dat geval is er sprake van joint venture. Bij Funai gaat het om volledige verkoop. Philips behoudt wel al zijn huishoudelijke apparaten. Ook afstandsbedieningen zullen bij Philips blijven. Dit zijn B2B producten die Philips voor derden maakt.

Het gaat bij Lifestyle Entertainment overigens niet om een zeer uitgebreide portefeuille artikelen. Philips maakte tot voor kort vooral audiosetjes, luidsprekers, hoofdtelefoons en dockingstations voor smartphones.

Het afstoten van entertainment elektronica komt niet als een complete verrassing. Hierin kan het bedrijf zich onvoldoende onderscheiden. Dat ligt anders bij Health & Well-being. Een concreet voorbeeld is een lamp die gebruik maakt van ‘Colored Sunrise Simulation’ om de zonsopkomst na te bootsen.

Philips heeft al 25 jaar een relatie met Funai, onder meer voor distributie in de VS. Hoe het een en ander organisatorisch wordt geregeld is nog niet duidelijk. TP Vision, de televisie joint venture, is inmiddels ook in Nederland een zelfstandige organisatie. “Daar komt pas later dit jaar duidelijkheid over,” zegt woordvoerder Joost Akkermans tegen Emerce.  “Het is ook iets dat Funai zelf moet besluiten.”

Philips maakte zojuist een verlies van 355 miljoen euro bekend over het vierde kwartaal. De omzet bedroeg 7,161 miljard euro. Het verlies is hoger dan analisten hadden verwacht, maar dat komt deels door een de boete die Brussel vorig jaar aan Philips heeft opgelegd voor verboden prijsafspraken rond beeldbuizen. Voor het hele jaar komt de winst van Philips uit op 231 miljoen euro, tegen een verlies van 1,3 miljard een jaar eerder.

Deel dit bericht

1 Reactie

TokenFlux

Verschrikkelijk die analisten en aandeelhouders, ze maken Philips klein. Mateloos expanderen is niet goed, en was een hobby van al te grootmoedige CEO’s. Maar nu is bijna alles wat Philips was, afgestoten, zelfs de TV. Wat Samsung wel lukt, lukt onze nationale “trots” niet. Blijkbaar kunnen de Koreanen wel met kleine marges geld verdienen. Als het straks slecht gaat in de medische sector, wat dan….En het blijkt dat Samsung zich nu ook kan gaan begeven in het medische segment door een overname! Misschien had Philips de gadget-factor niet. Ik wens het bedrijf in ieder geval heel veel succes in de toekomst!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond