Deel dit artikel
-

Phone House-klanten gedupeerd door Telfort

Enkele duizenden Nederlanders die via Phone House een mobiel internet abonnement hebben besteld zijn gedupeerd door Telfort. Het bedrijf kneep de snelheid af na klachten van zakelijke gebruikers.

"We breken de markt voor mobiel breedband internet open", sprak directeur Bert van Dam van The Phone House begin september nog over het aantrekkelijke aanbod van 29,95 euro per maand. In de advertenties werd nadrukkelijk gesproken over een 1,8 Mbit/s verbinding. Die snelheden werden ook geboden, in elk geval tot eind september. Zonder de klanten op de hoogte te stellen, bracht Telfort de snelheid terug naar UMTS-niveau: van 1,8 Mbps seconden zakte de snelheid plotsklaps naar 384 Kbps.

Gedupeerden kregen bij de helpdesk wisselende mededelingen te horen: het zou liggen aan de instellingen van de gebruiker zelf en of van incidentele netwerkproblemen.

Volgens VARA's Kassa betreft het echter een bewuste ingreep van Telfort. Zakelijke klanten van KPN klaagden dat zij voor het HSDPA-abonnement 80 euro betaalden, terwijl consumenten voor ditzelfde product slechts 30 euro hoefden neer te tellen. The Phone House kreeg van Telfort te horen dat niet langer geadverteerd mocht worden met HSDPA.

In eerste instantie hielden zowel KPN als Telfort vol dat de fout bij The Phone House lag. Dat bedrijf zou een verkeerde advertentie hebben geplaatst. Inmiddels heeft KPN aan VARA's Kassa toegegeven dat Telfort de snelheid zelf heeft aangepast. Volgens Kassa is daarmee duidelijk dat Telfort contractbreuk heeft gepleegd, en kunnen klanten per direct hun contract ontbinden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Gerben Mak

Tsja, viel wel te verwachten – "aanbiedingen bestaan niet" roep ik geregeld naar vrienden die mij een aanbieding voorleggen. Vanaf de eerste Telfort advertenties heb ik gezocht naar addertjes onder het gras, waaronder de ter beschikking gestelde bandbreedte. Alleen in de kleine letterjes vond ik een vage uitspraak die eerder 384Kbps dan 1,8Mbps deed vermoeden. Zelf gebruik ik overigens een KPN Mobiel Internet kaart met theoretische 1,8Mbps bandbreedte, naar grote tevredenheid. In de praktijk vrijwel altijd rond de 1,3Mbps beschikbaar, ook bij slechts n streepje dekking. Moet zeggen dat ook ik wel vraagtekens had bij een concurrerend aanbod van KPN familielid Telfort voor ? 30, terwijl mijn dienst ? 80 per maand kost. Benieuwd wat er nu met die andere Telfort aanbieding gaat gebeuren – 20Mbps thuis ADSL voor ? 19,95??? Gevaarlijk spel van KPN, lijkt me.

Dirk van Vliet

Onbegrijpelijk dat dit soort acties genomen worden door Telfort. Het meest schandalige is ook nog dat zij niet met excuses komen en hun klanten niet op dezelfde verbinding kunnen blijven tegen dezelfde kosten. Ik had verwacht dat Telfort/KPN wel zou snappen dat de consument tegenwoordig niet meer met zich laat sollen en goed geinformeerd wordt. Een effect van hun slechte PR beleid is nu dat mensen die dit artikel lezen (en dat is toch wel een groot deel van de doelgroep) Telfort niet meer top-of-mind hebben voor het nemen van een mobiel breedband internet abonnement. Je koopt iets en krijgt totaal iets anders. Klinkt eigenlijk als oplichting, zeker omdat ze het de klanten niet eerst vertellen. Een schande!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond