Deel dit artikel
-

Picnic: ‘De werkomgeving onveilig, de werkdruk te hoog en de beloning ondermaats’ (update)

Het verloop van medewerkers van websuper Picnic is hoog. Dat stellen vakbond FNV en medewerkers uit twee verschillende distributiecentra van Picnic vandaag tegenover Trouw. Ook de inspectie SZW kreeg de afgelopen twee jaar klachten over Picnic.

‘Wij begrijpen hoe het komt dat Picnic gratis kan bezorgen’, zegt Marianne Jekkers van de FNV in Trouw. ‘Ze betalen te weinig loon, laten mensen keihard werken en investeren niet in een veilige werkomgeving.’ De FNV sprak afgelopen jaar meer dan honderd (ex-)medewerkers van Picnic over de werkomstandigheden.

Volgens de FNV is het verloop erg hoog, omdat het werk zwaar is en er slecht wordt betaald. Exclusief vakantietoeslag krijgen distributiemedewerkers, die worden ingehuurd via uitzendbureaus, bij Picnic 9,79 euro bruto per uur. Bij een gewone supermarkt is dat 11,68 euro. Medewerkers bij Picnic krijgen geen toeslagen voor onregelmatige werktijden, terwijl ze vaak in het weekeinde, ’s avonds en ’s ochtends vroeg werken.

Ook kunnen werknemers niet het aantal uren draaien dat in de vacature in het vooruitzicht werd gesteld. Wie rekent op een fulltimefunctie, maar uiteindelijk slechts voor dertig uur wordt ingeroosterd, komt geld tekort.

Per week zijn er wel tien tot vijftien nieuwe mensen. Volgens de vakbond zijn het voor een groot deel migranten. Voor hen is het lastiger om een betere baan te vinden, omdat ze niet of niet zo goed Nederlands spreken

De distributiemedewerkers van Picnic zijn volgens het dagblad vooral bezorgd over het gebrek aan veiligheid op de werkplek. Een van hun grootste frustraties is dat de karren geen veilige handgrepen hebben. In de gangpaden tussen de schappen is het volgens hen zo druk dat medewerkers geregeld met hun grote karren vol kratten tegen elkaar botsen. Orderverzamelaars lopen kneuzingen op doordat hun hand klem komt te zitten.

In de zomer moesten de medewerkers in het distributiecentrum in Utrecht werken zonder airconditioning. “Het was zo warm, dat er zelfs drie mensen zijn flauwgevallen.”

Het bedrijf herkent zich niet in de beschuldigingen. Erg jammer dat de vakbond stemming aan het maken is zonder eerst de feiten te leren kennen, laat Michiel Muller, medeoprichter van Picnic, in een reactie weten. ‘Veiligheid heeft onze dagelijkse aandacht.’

Muller vindt dat zijn bedrijf een uitstekende arbeidsvoorwaardenregeling heeft. Zo hebben de mensen recht op vaste pauzes, en is er een arbobeleid. Deze zomer zijn de salarissen nog met 2 procent verhoogd.

De gevallen van flauwvallen die de FNV claimt kloppen volgens Muller niet. ‘Er zijn drie gevallen geweest van mensen die duizelig werden. Dit was niet warmte-gerelateerd, maar had te maken met persoonlijke omstandigheden’.

Muller vindt de handelwijze van de FNV – dat Picnic-personeel aan de poorten van fulfilment centra heeft opgewacht om een petitie voor betere voorwaarden te ondertekenen – niet van deze tijd. ‘We zijn een jong bedrijf en zeer open. Wij nemen gewoon de telefoon op als er vragen zijn van pers of overheden. We hebben sinds de start ruim 2500 banen gecreëerd en dan gaat de FNV achter onze rug om mensen aanspreken en tegen ons opzetten. Ze hadden gewoon even kunnen bellen.’

Deel dit bericht

5 Reacties

Bo

Dat Michiel Muller direct ontkent zegt veel over deze meneer met zijn topsalarisje. Hopelijk word Picnic flink aangepakt.

W. van de Beek

En de volgende in de rij is Picnic. Nadat de bond eerst bakzeil haalde bij Jumbo, worden de pijlen nu op een volgend slachtoffer gericht. In plaats van te verwelkomen dat dit initiatief voor werkgelegenheid zorgt, wordt er onrust gecreëerd.

Het is de zoveelste FNV- poging om de aandacht van eigen problemen af te leiden. Wanneer die vakbondsbobo’s zelf een eigen toko moeten runnen, zijn ze handelingsonbekwaam. Er moeten binnen de FNV ruim 250 werknemers afvloeien. Dat omdat er inmiddels 100.000 leden hun lidmaatschap hebben opgezegd omdat de FNV geen bestaansrecht meer heeft en door niet te innoveren door de tijd is ingehaald. Wordt er niet ingegrepen, loopt het verlies in 2021 op tot 24 miljoen euro. De werknemers willen tegen de eigen bond gaan staken omdat leiding ontbreekt zoals een afvloeiingsregeling. Er is een totaal gebrek aan communicatie. Zie ook https://blogsucker.nl/2018/12/12/eigen-werknemers-zetten-fnv-in-beklaagdenbank/

Dus hoor wie het zegt. Ga je schamen, FNV-juf Marianne Jekkers! Vooral omdat je weet dat er een schreeuwend gebrek is aan logistiek personeel en deze werknemers die immers toch al op payroll staan, direct van job kunnen wisselen. Zouden ze doen als ze uitgebuit worden. Destijds bij het C1000 distributiecentrum in Woerden liepen al 40 nationaliteiten rond. Niets nieuws onder de zon.

Beloon het ondernemerschap of ga eerst je eigen vakbondshuis schoonmaken. Kun je van ondernemen leren. Bijvoorbeeld door geen pensioenregeling te blokkeren waarmee je de laatste leden de deur uit jaagt.

MIchiel

Typisch dat wederom een start/scale-up negatief wordt neergezet. Is het niet noodzakelijk dat bij een dergelijk bedrijf zaken nog beter gestroomlijnd moeten gaan worden (puntjes op i). FNV zou zo’n nieuw bedrijf moeten toejuichen; in korte tijd zo veel arbeidsplaatsen neerzetten kan niet ieder jong bedrijf worden nagehouden. Zoals de directie aangeeft is open communicatie belangrijk. Helaas gebruikt FNV een smerig achterdeurtje. Chapeau FNV, kijk eerst eens even in je eigen organisatie…..

Angela

Kansloos slavernijbedrijf waar je kruisje achter je naam krijgt als je ziek bent, je geen snel slokje water mag drinken als je onder hoge druk hard hebt gewerkt (alleen in de pauze), mensen uitglijden op gladde platforms, botbreuken oplopen en vervolgens naar huis worden gestuurd. Kansloos en mensonterend, hier zal ik nooit of te nimmer bestellen en mijn netwerk ook niet.

Jerommeke

Grappig dat personeel klaagt terwijl het werk voor het oprapen ligt. Als medewerkers het niet naar hun zin hebben, dan gaan ze toch gewoon voor een andere supermarkt werken? Als het gras bij de buren groener is, dan ga je toch lekker naar de buren?
De FNV is al jaren tanende, zie ook eerdere reactie. Dat zegt genoeg lijkt mij. De vakbond probeert kosten wat het kost, zieltjes te winnen, maar slaagt daar niet in. PicNic is een fatsoenlijk geleid bedrijf wat snel groeit. Groeipijn komt vaker voor. Klagen achter de rug om van de direktie is nooit een probaat middel geweest en zal het nooit worden. Een fatsoenlijke dialoog wel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond