Planet en ANP starten met radionieuws ‘on-demand’

Planet Internet is gestart met het gratis en 'on-demand' aanbieden van nieuwsbulletins van ANP radio. De internetter kan zelf zijn nieuwsprogramma samenstellen via de Planet-site.
De nieuwsbulletins zijn toegankelijk via de site www.planet.nl/radionieuws . Door vakjes aan te vinken kan de internetter bepalen welke items hij wil beluisteren, waarna deze als een nieuwsprogramma op maat afgespeeld wordt.
De berichten zijn vooralsnog gratis te beluisteren. Planet Internet zegt dat de nieuwe dienst "goed past" in de strategie om klanten aan zich te binden met diensten die "toegevoegde waarde bieden". Het rekent hiertoe onder meer Planet Game Club, de PC Firewall die het aanbiedt en de E-mail VirusScan.
Pieter van Twisk, hoofdredacteur van Planet Internet: "Het radionieuws biedt mensen de kans om snel de belangrijkste nieuwsfeiten te selecteren en te beluisteren en ondertussen door te gaan met waar ze mee bezig waren. Bovendien is het een goede dienst voor mensen die moeilijk van een beeldscherm kunnen lezen."
De vraag is op welke termijn een dergelijke gratis dienst toch een prijskaartje krijgt. Van Twisk: "Er zijn nu geen plannen om er een betaalde dienst van te maken. Mocht het wel gebeuren, dan zal dat pas over een jaar spelen." Volgens Van Twisk krijgen abonnees van Planet in een eventuele betaalde variant gratis toegang, en krijgen andere geïnteresseerden de mogelijkheid een abonnement te nemen.
Dagelijks produceert het ANP ongeveer honderd nieuwsberichten voor de radio, de bedoeling is dat dit aanbod ook bij Planet Internet valt te beluisteren. De nieuwsitems hebben betrekking op onder meer binnenland, buitenland, sport, entertainment, economie en beurskoersen. Ook is er een rubriek internet, die gemaakt wordt onder redactie van Planet Multimedia.
Johan Groeneveld, redactiechef bij ANP Radio, zegt in een verklaring: "News-on-demand is een onmiskenbare trend: nieuwsconsumenten willen meer invloed op het aanbod. Met zo'n project als dit komen we tegemoet aan die behoefte. Bovendien kunnen we met losse radioberichten nóg flexibeler inspelen op specifieke wensen van onze traditionele klanten, de radiostations." Deze klanten kunnen zich met 'radionieuws-on-demand' een aanvulling verwerven op de reguliere programmering, aldus Groeneveld, en zich daarmee onderscheiden.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Erwin van Lun
Dit is wel een aardige ontwikkeling. Planet stimuleert het breedbandgebruik. Dit duurt met een modempje en zelfs met ISDN veel tot net iets te lang. En de ervaren breedbandgebruikers weten het: dan komen er weer nieuwe ervaringen die te traag gaan en weer nieuwe behoefte voor hogere bandbreedte. Gewoon een goede zet van Planet.