Deel dit artikel
-

“Platenindustrie met softwarebedrijven versus piraterij”

Grote platenmaatschappijen als EMI, Warner Music en BMG ondersteunen softwarebedrijven die methoden ontwikkelen om piraterij tegen te gaan. Enkele van deze methoden zijn echter illegaal.

De New York Times maakte zaterdag melding van de nieuwste strategie van de vijf grootste platenmaatschappijen (Universal, EMI, Warner, BMG en Sony) om piraterij tegen te gaan. De platenindustrie wilde de plannen niet bevestigen, vertegenwoordigers van Universal en Sony lieten zich slechts in algemene bewoordingen uit over "binnen de wet" zoeken naar middelen om piraterij tegen te gaan.

Eerder al overspoelden platenmaatschappijen peer-to-peer netwerken met MP3-bestanden die na het downloaden geen informatie bleken te bevatten, inmiddels 'spoofing' genoemd. Ook onderneemt het juridische stappen tegen individuele downloaders, zo troffen vier Amerikaanse studenten vorige week een schikking met de RIAA, de belangenbehartiger van de platenindustrie, vanwege piraterij. Ze betalen ieder tussen de twaalf- en zeventienduizend dollar schadevergoeding.

Het juridisch vervolgen is echter tijdrovend en lastig, bovendien is het de vraag of het mensen op het gewenste pad brengt. De vier studenten die een schikking troffen gaven aan niet het idee te hebben dat ze iets verkeerd hadden gedaan. Volgens analisten tegenover de New York Times heeft het bestoken van peer-to-peer netwerken met fake-MP3's weinig effect gehad. Madonna haalde zich er de woede van internetters mee op de hals, waarna haar site werd gehackt.

De nieuwe methoden, waar ook het al eerder ingeschakelde bedrijf voor spoofing Overpeer bij betrokken is, gaan nog een stap verder. Zo willen platenmaatschappijen de verbinding van iemand die illegaal aan het downloaden is langzamer maken of zelfs gedurendende enige tijd 'bevriezen'. Ook willen ze ervoor zorgen dat iemand die op zoek is naar illegale muziekbestanden automatisch doorgelinkt wordt naar een site waar deze bestanden legaal te koop zijn. Deze methode zou gebruik maken van een 'Trojan horse'.

Of de plannen uitgevoerd worden is nog maar de vraag. Volgens juristen zijn methoden als het vertragen van een internetverbinding of laten vastlopen van een computer in strijd met de wet. Internetprovider Verizon zegt zich al zorgen te maken over het in de praktijk brengen van deze tactieken door platenmaatschappijen.

Volgens brancheorganisatie IFPI is de muziekindustrie vorig jaar voor 4,3 miljard dollar aan inkomsten misgelopen als gevolg van piraterij. Tot op heden gaf de Amerikaanse rechter de muziekbranche gelijk in rechtszaken over piraterij. Ruim een week geleden kwam daar verandering in toen een federale rechter Grokster en Morpheus vrij sprak van de beschuldiging dat ze verantwoordelijk zijn voor piraterij, wat een belangrijke tegenslag was voor de platenindustrie. Enig optimisme kan de branche weer putten uit het succes van het onlangs gelanceerde legale downloaden via Apple iTunes. In de eerste dag na de lancering werden er al 250 duizend tracks gedownload, voor 99 dollarcent per stuk.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan Sellis

Zeg die platen maffia draaft wel een beetje door nu. Ze eigenen zichzelf meer bevoegdheden toe dan de FBI op deze manier. Maar goed, het uitwisselen van mp3 is niet meer te stoppen. Napster werd gesloten, gevolg—-> decentrale uitwissel diensten, nu lopen er rechtzaken tegen deze bedrijven——> open source alternatieven waarbij privacy voorop staat. Maw de platenindustrie moet beseffen dat dezelfde woekerwinsten niet meer mogelijk zijn. Kom met een eerlijk model en de consument komt wel weer terug. Zie de nieuwe dienst van apple

Debby

Ten eerste vertelt niemand ons eens met hoeveel de inkomsten in de rest van de entertainmentindustrie zijn gedaald – het zal me niet verbazen als dat dezelfde cijfers als in de platenindustrie zijn. Ik ben er niet van overtuigd dat file sharing de platenindustrie aanzienlijke schade berokkent – in elk geval niet meer dan bibliotheken of uitleencentra. En als het al iemand schade berokkent is het echt niet de ploeterende artiest, maar alleen de platenmaatschappijen. Alleen voor artiesten die tonnen aan exemplaren van een album verkopen zijn er namelijk opbrengsten per verkocht exemplaar beschikbaar, nadat de platenmaatschappij alle investeringen heeft terugverdiend. Dat (tonnen verkopen) doet verreweg de minderheid van alle albums, wat zeg ik, ik schat zo'n 5%. Die artiesten verdienen hun geld met touren. (De grotere artiesten verdienen wel geld met albums en verliezen het met touren. De allergrootsten verdienen bakken met geld met allebei). Die 95% van alle albums, waaraan geen artiest dus iets verdient, zien artiesten volgens mij dolgraag via file sharing gedistribueerd. Ten tweede zie ik in dit soort nieuwsberichten alleen maar een PR-actie om de consument bang te maken. Ben ik nou de enige? Platenmaatschappijen proberen krampachtig veranderingen in hun bedrijfsmodel tegen te gaan – dat is wat er aan de hand is en waar je iets over moet schrijven, niet: 'platenmaatschappijen ondersteunen softwarebedrijven die methoden ontwikkelen om piraterij tegen te gaan'. Ja, ze hebben vast een keertje met elkaar gesproken hoor. Meer geloof ik er niet van. Volgens mij wordt het tijd dat een 'grote' artiest zich bij de tijd toont en tegen een platenmaatschappij zegt: "Mijn volgende album wil ik op internet hebben, te downloaden voor 50 cent per nummer en de opbrengst delen we. En anders maak ik helemaal geen album." Of natuurlijk dat een particulier 'illegaal' gedownloade albums gaat verkopen en de opbrengst met de artiesten deelt. Wie durft er eerst!

Noki

zelf schuldig maken aan een strafbaar feit…Als ze nu eens de hand in eigen boezem steken en de prijzen voor CD's en DVD's categorisch verlagen. Wanneer je kijkt naar de prijsopbouw van de CD en de DVD dan zul je zien dat er behoorlijk grote bedragen gestopt worden in marketing (ongeveer 60% van de prijs). Daar betaal ik dus niet voor!Overigens, onderzoek h

Wilfred

Wat ik me nu vaak afvraag is de piraterij in de platenindustrie nu wel zo slecht voor de platenmaatschappijen en de artiesten.Want er wordt wel veel gezegd en gedaan over het downloaden van muziekbestanden maar nog steeds vliegen nieuwe artiesten als paddestoelen uit de grond. Dit zou toch niet mogelijk moeten zijn als deze tak van de industrie niet rendabel zou zijn. Wordt er kortom niet veel te veel drukte gemaakt over piraterij? En wat zou er dan toch tegen gedaan kunnen worden? Ten eerste is het zo dat ongeveer 90% van de mensen die muziekbestanden downloaden deze muziek toch niet zouden kopen als ze het niet meer zouden kunnen downloaden. En die 10 % die deze muziek wel gekocht zou hebben. Berokkent deze groep dan zoveel schade toe aan de platenindustrie?Als het dan zo zou zijn welke middelen zouden platenmaatschappijen mogen gebruiken om dit tegen te gaan.Het zogenaamde 'spoofing' systeem waarbij platenmaatschappijen peer-to-peer netwerken met mp3-bestanden overspoelen die na het downloaden geen informatie blijken te bevatten, lijkt mij geen goede methode. Hiermee ga je kwaad met kwaad vergelden mensen zitten dan urenlang achter hun computer om mp3-bestanden te downloaden en komen er achteraf achter dat deze bestanden helemaal geen gegevens bevatten. Wie draait er dan op voor de weggegooide uren arbeid en niet te vergeten de eventuele telefoonkosten.Ook de een andere manier om het downloaden tegen te gaan, het vertragen of zelfs 'bevriezen' van mensen hun internetverbinding terwijl ze illegaal aan het downloaden zijn.Deze methode lijkt mij een inbreuk op de mensen hun privacy, als dit wordt toegelaten zou het van kwaad erger worden, want hierna volgt dat de maatschappijen jouw internetgebruik volledig gaan controleren en dat zo op deze manier mensen voor de rechter willen brengen. Dan duurt het toch niet lang meer en je hebt helemaal geen privacy meer.Een manier om mensen die op zoek zijn naar illegale muziekbestanden automatisch door te linken naar een site waar deze bestanden legaal te koop zijn is natuurlijk wel een mogelijke optie. Zo kunnen de mensen zich bedenken of ze een bepaald liedje van een artiest gratis of tegen een kleine bijdrage zou willen downloaden. Als je het tenslotte echt een goede artiest vindt hebben mensen er misschien wel wat voor over, zodat deze artiest ook nog een volgend lied zal uitbrengen.De beste manier die deze platenmaatschappijen natuurlijk zouden moeten toepassen. Is het verlagen van de cd prijzen. De cd prijzen van dit moment maken het niet erg aanlokkelijk om een cd te kopen. Op dit moment denken veel mensen. Ik steek er zelf wel wat tijd en geld in en zorg dat ik de leukste liedjes zelf download. De platenindustrieën moeten proberen op een prijs te gaan zitten waarbij het voor mensen niet meer zo rendabel is om hun eigen muziek te gaan downloaden. Want tenslotte heeft toch uiteindelijk iedereen het liefst het originele cd'je in huis, mits dit tegen een rendabele prijs is. Toch blijft het vreemd de artiesten en de platenmaatschappijen zouden miljarden minder verdienen door deze piraterij, maar ik heb van nog niet 1 artiest gehoord dat hij of zij moest stoppen, omdat zijn of haar nummers alleen maar werden gedownload en dus niet meer werd gekocht in de platenzaken. Het downloaden van muziek is juist een soort van promotie voor de artiest. Mensen raken bekend met een nummer en een artiest, en besluiten door hun gedownloade muziek, misschien wel eens om naar een concert van deze artiest te gaan. Dit zijn dan mensen die op voorhand waarschijnlijk nooit een cd van deze artiest zouden hebben gekocht. Maar gewoon uit benieuwdheid is een liedje van deze artiest hebben gedownload. Artiesten moeten deze piraterij dus meer als promotiemiddel moeten gaan zien en er juist gebruik van gaan maken.Zodat hun concerten, waar ze overigens ook een leuk zakcentje meer verdienen, ook drukker bezocht zijn. Door de groter bekendheid die deze artiest verworven heeft met het internet.Als mensen bijvoorbeeld een kleine bijdrage zouden moeten leveren voor het downloaden van muziekbestanden en deze opbrengst naar de artiest en platenmaatschappij zou gaan. Dan zouden mensen een stuk minder muziek gaan downloaden. En waarschijnlijk alleen de muziek waar ze wel een cd'je van gekocht zouden hebben. Dit leidt dus allen maar tot kannibalisatie van de artiesten en de platenmaatschappijen zelf. Concluderend kun je zeggen dat de meeste mensen die muziekbestanden downloaden deze muziek wel downloaden maar, als dit niet mogelijk was deze muziek niet zouden kopen. En voor de kleine groep mensen die muziek downloaden die als dit niet mogelijk was wel een cd zouden kopen. Voor hun moet je het minder aantrekkelijk maken om te downloaden. Met name door de cd prijzen drastisch te verlagen, waardoor het voor de mensen minder interessant word om deze muziek te downloaden. En ze toch gewoon 'het liefst achter de computer' het betreffende cd'je zullen aanschaffen. Tegen een redelijke prijs.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond