Deel dit artikel
-

Popmuzikanten nemen aandelen in online distributeur

Muzieksite Artistdirect Network heeft contracten gesloten met 45 bands en artiesten voor het recht hun muziek, video's, posters en t-shirts te verkopen. In ruil daarvoor krijgen de muzikanten aandelen in Artistdirect, met een gezamenlijk belang van ruim 10%. Via de aandelen profiteren zij ook van hogere winstmarges uit de verkoop.

Onder de 22 nieuwkomers bevinden zich Aerosmith, Foo Fighters, Metallica, The Brian Setzer Orchestra en The B-52's. Artistdirect had al overeenkomsten gesloten met bands als The Rolling Stones, Beck, The Red Hot Chili Peppers, The Back Street Boys, Tom Petty, Pink Floyd en The Beastie Boys, wier winkelsites al zijn geopend. Tot het virtuele distributienetwerk behoren de onderdelen Aristdirect , UBL en iMusic die zich nu onder één noemer hebben geschaard.

De muzieksite stelt de bands in staat de handel hun muziek via eigen webwinkels te controleren. De bands verkopen cd's, MP3-downloads, video's, posters en andere popparafernalia. Ze staan daarvoor op hun beurt een percentage van de verkoop en advertenties af aan Artistdirect voor het management en beheer van de sites.

Voor popmuzikanten is de overeenkomst met Artistdirect een kans een aandeel terug te winnen op de levendige en vaak illegale muziekhandel op Internet. Het conglomeraat lijkt gezien de populariteit van de meeste bands een sterke constructie. Zeker als meer acts zich aansluiten zal de aantrekkingskracht verder toenemen.

De ontwikkelingen in de muziekindustrie op Internet nemen nog steeds nieuwe, snelle wendingen. Gisteren is in New York een twee dagen durende conferentie begonnen: Plug In , georganiseerd door onderzoeksbureau Jupiter Communications. Daar worden technologische, zakelijke en auteursrechtelijke kwesties behandeld, alsmede onderwerpen als beveiliging, standaardisering, distributie en de rol van de traditionele platenmaatschappijen.

Tegelijkertijd begint het het jaarlijkse The Digital Club Festival dat vier dagen duurt. Dit initiatief is opgezet om popmuzikanten via Internet een wereldwijd podium te bieden. Op ruim twintig locaties verspreid over Manhattan worden 350 optredens verzorgd die deels live op het Web zijn te volgen.

Bron: New.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond