Deel dit artikel
-

Postbank: 40 procent bankiert met mobiel toestel

Een jaar na de introductie van mobiel bankieren door de Postbank en O2 blijkt dat een meerderheid het toestel alleen gebruikt voor bellen. Veertig procent van de mensen die gratis een toestel hebben gekregen doet aan mobiel bankieren, aldus de Postbank. Inmiddels loopt de simlock af, het lijkt erop dat dit voor O2 reden was om met een nieuw en voordelig abonnement te komen.

De 500 duizend toestellen die de Postbank en O2 vorig jaar voor de introductie van m-bankieren hadden gereserveerd zijn "nagenoeg allemaal uitgeleverd", aldus een woordvoerster van de Postbank. Het toestel werd gratis weggegeven en was voorzien van een simlock. Bellen en bankieren met het toestel gebeurt pre-paid, waarbij de klant beltegoed opwaardeert via zijn rekening bij de Postbank.

De Postbank laat weten dat "veertig procent van de eigenaren actief gebruik maakt van de applicaties voor m-bankieren". Sluit dit aan bij de oorspronkelijke doelstelling? "De doelstelling was om een nieuw kanaal voor bankieren neer te zetten. We geven geen getallen over het aantal verwachte gebruikers", zegt de woordvoerster, "maar het is ons niet tegengevallen." Volgens haar dient er nog gewenning op te treden met de dienst. "Vergelijk het met de introductie van online bankieren, dat kostte ook tijd voordat mensen daaraan gewend waren."

Postbank onderzocht de redenen om geen gebruik te maken van M-bankieren en constateerde dat mensen vasthouden aan de gewoonten rond het regelen van financiële zaken, een groep afnemers van de telefoon bleek ook "geen behoefte te hebben aan een dienst als m-bankieren", aldus de woordvoerster. Deze mensen gebruiken het toestel alleen om te bellen. Degenen die wel gebruik maken van m-bankieren doen dit overwegend om geld over te maken of het beltegoed op te waarderen.

De simlock die op het toestel was aangebracht gold voor een jaar en kan inmiddels gratis door O2 van het toestel verwijderd worden. Het toestel is dan ook te gebruiken in combinatie met een ander abonnement en gunstiger beltarieven dan die gelden voor het pre-paid toestel (nu 0,44 eurocent overdag en tussen de 0,10 en 0,20 eurocent na acht uur 's avonds).

O2 zegt nog geen gegevens te hebben over het aantal verwijderde simlocks. Een maand geleden deed het de klanten voor mobiel bankieren wel een aanbod om over te stappen op een van de andere abonnementen die het heeft. "Resultaten daarvan hebben we nog niet binnen", zegt de woordvoerster. Het overstappen zou niet alleen interessant zijn voor degenen die alleen bellen met het toestel, ook de diensten voor mobiel bankieren zijn beschikbaar via de andere abonnementen van O2, zegt de woordvoerster. Dit geldt ook voor het nieuwe abonnement dat per 1 oktober ingaat en waarbij er geen subsidie meer gegeven wordt op een toestel. De tarieven die voor dit nieuwe abonnement gelden worden gezien als 'prijsdoorbrekend'.

Het lijkt erop dat O2 het nieuwe abonnement heeft ingesteld om klanten te behouden. Ze hebben een toestel en zijn mogelijk geneigd om te zien naar een goedkoper alternatief van pre-paid bellen. De woordvoerster ontkent dit niet, maar wil het ook niet beamen. "Wanneer je veel belt en al een toestel hebt is het een interessant aanbod. Voor heel veel klanten binnen de groep van mobiel bankieren kan het heel aantrekkelijk zijn."

Deel dit bericht

2 Reacties

Erik

De tarieven van het nieuwe O2 abonnement zijn zeker niet prijsdoorbrekend in vergelijking met andere beschikbare abonnementen in de markt. Sterker nog, het nieuwe abonnement is voor bijna alle gebruikers (die met een relatief normale verdeling van het belgedrag) duurder dan de bestaande O2 abonnementen. De elementen die het duur maken zijn: een vast bedrag per maand betalen zonder dat je er iets voor krijgt (7,50), de bundel die alleen geldt voor O2 nummers en vaste lijnen (dat betekent geen voicemail, en dat is een chunk!), als je de 500 minuten niet opmaakt mag je ze niet meenemen en de klapper is het starttarief van 5 eurocent buiten de bundel (dus ook voor voicemail). O2 positioneert slim en relevant, maar levert het bijbehorende produkt niet. Ben bang dat ze er nog van terugkomen.

Wilbert

Die 40% die wel gebruik maakt van m-bankieren lijkt me zelfs nog wat veel. waarschijnlijk zijn dit de mensen die op deze wijze hun beltegoed opwaarderen (zoals ik). Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom ik mobiel zou willen bankieren op dit moment. Zowel zakelijk als prive. Ik heb via de site van 02 gevraagd of ik mijn nummer kan overzetten naar een zakenlijk nieuw abonnement. Inmiddels een week geleden maar nog geen enkele reactie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond