Deel dit artikel
-

PostNL in pact met Thuiswinkel.org voor cybersecurity

Nederlandse ondernemers zijn zich te weinig bewust van de gevaren van cybercrime en daarom gaat PostNL zijn kennis met de e-commercemarkt delen via Thuiswinkel.org.

Dat kondigde CEO van PostNL Herna Verhagen gisteren tijdens het congres Shopping Today aan.

“Veiligheid is niet iets waarmee je onderling moet concurreren. Als er geen vertrouwen is, is er geen groei. Daarom willen wij als PostNL onze kennis op dit gebied delen met de markt”, aldus de topvrouw. Haar betrokkenheid met het onderwerp cybersecurity hangt mede samen met het feit dat ze vorig jaar voor het kabinet een rapport schreef over dit onderwerp.

Ze schat dat er jaarlijks tweehonderd webwinkels in Nederland worden geraakt door online criminelen. De buit bestaat doorgaans uit persoonlijke gegevens van klanten. Op nationaal niveau is Nederland ook vaak doelwit van overheidshackers die intellectueel eigendom stelen in Nederland. “Tweederde van het nieuwe Nederlands intellectueel eigendom is al in buitenlandse handen voordat we het zelf op de markt hebben gebracht.”

De bestuurder raadt bedrijven aan om jaarlijks structureel tien procent van het IT-budget toe te wijzen aan digitale beveiliging.

Via Thuiswinkel.org wil ze kennis delen die PostNL afgelopen jaren zelf opdeed. Het bedrijf laat regelmatig whitehathackers los op de eigen systemen en medewerkers. Het resultaat daarvan is een verhoogde digitale weerstand. Toen die testen begonnen klikte bijvoorbeeld twintig procent van de medewerkers moeiteloos op een phishingmail. Dat is een manier voor hackers om stiekem toegang te krijgen tot bedrijfssystemen. Momenteel ligt dat klikpercentage op nog maar zes procent.

Verhagen omschrijft hetgeen ze wil delen met de markt als “kennis en processen om data en privacy te beschermen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond