Deel dit artikel
-

PostNL rekent webwinkels hoger tarief tijdens feestdagen

Duitse pakketdiensten doen het sinds vorig jaar, PostNL doet het sinds 20 novemer jongstleden: een piektoeslag of ‘sinterkersttarief’ in rekening brengen aan webwinkels en andere zakelijke klanten.

PostNL bevestigt dat er sprake is van het tijdelijk doorberekenen van extra kosten. Het gaat om de periode tussen 20 november en 31 december.

De woordvoerster: “Om anderhalve maand lang veel meer pakketten dan normaal te verwerken, moeten we extra maatregelen treffen. Denk aan extra personeel, vrachtwagens en langere openingstijden van onze sorteercentra. Die maatregelen kosten geld. We optimaliseren hiervoor vooral onze eigen processen maar delen deze extra kosten in feestdagenpiekperiode ook met onze klanten, de webwinkels.”

Volgens Retailtrends is er sprake van een toeslag van 25 cent per pakket, maar de pakketvervoerder wil daar tegenover Emerce niet op ingaan.

PostNL heeft, in vergelijking tot begin dit jaar, de capaciteit voor de komende feestdagen opgeschaald met zestig tot zeventig procent. Door corona was de capaciteit al met veertig procent uitgebreid en met de feestdagen komt daar nog eens twintig tot dertig procent bovenop. Op de druktste dagen zullen er rond de 1,5 miljoen pakketten per dag worden bezorgd.

PostNL en DHL, de grootste netwerken in Nederland, hebben afspraken gemaakt met de fullfillmentpartijen. Sinds half november zijn de pieken in de pakketvolumes abnormaal hoog. PostNL en DHL leggen maxima op per dag qua aantallen verzendingen die ze meenemen uit de magazijnen. Hun grote afnemers weten dat en verplichten zich daar rekening mee te houden. Leveren ze op een dag toch te veel aan dan bestaat op piekdagen het risico dat er rolcontainers op de dokken blijven staan, zo bevestigden partijen vorige maand aan deze uitgave bij een inventariserende rondgang.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond