Deel dit artikel
-

PostNL sluit 156 servicepunten in Albert Heijn

PostNL sluit 156 servicewinkels in Albert Heijn-vestigingen. Dat bevestigt AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh tegen Distrifood. De hoge kosten zijn een van de belangrijkste redenen om te stoppen.

Volgens PostNL valt het besluit samen met een nieuwe focus op zogeheten pakketpunten. De PostNL dienstverlening verhuist naar andere locaties in de directe omgeving.

Volgens Albert Heijn werd de druk op de servicepunten te groot, waardoor men klanten die voor Albert Heijn zelf kwamen niet snel genoeg kon bedienen. In negentig winkels blijft de dienstverlening van PostNL echter wel aanwezig. “We hebben gekeken naar de maatschappelijke waarde van deze punten’, zegt woordvoerder Maurice Ouderland tegen Emerce. “In die gevallen was er geen alternatief.”

Albert Heijn verwacht eind mei alle punten gesloten te hebben. Na die tijd kunnen alleen Albert Heijn-klanten nog terecht bij de servicedesks. Voor de leveringen van Bol.com heeft de sluiting geen consequenties, zegt Ouderland.

De vraag is of het netwerk van PostNL met het besluit op peil blijft. Het bedrijf wil juist de servicepunten een lagere ‘marktconforme vergoeding’ betalen. Branchevereniging VVP (Vereniging van Postale en Bancaire retailers) vreesde al eerder de sluiting van servicepunten.

Deel dit bericht

8 Reacties

Annie de Heks

Het is een suggestieve titel. Niet PostNL sluit de vestigingen, juist AH sluit de vestigingen. Dat is een wereld van verschil.

Jan Libbenga (Emerce)

Volgens AH en PostNL is een gezamenlijk besluit geweest. Los daarvan, wat gaat sluiten zijn de PostNL loketten, niet de loketten van AH.

Z.Eur

Vreemd dat in het buitenland bij elke conveniance store je post/pakketten kan brengen en bovendien nog kan kiezen uit 4 verschillende postbedrijven.
Waarom werkt het daar wel en niet bij AH?
Klinkt meer alsof AH een leuk slaatje dacht te kunnen slaan uit de PostNL activiteiten maar zich weer eens verkeken heeft op de kwaliteiten van haar eigen personeel.
Hoeveel hebben die miepen achter die service balie wel niet te doen behalve wat tabak verkopen en kleppen met eigen collegas?

Ronald

@Z.Eur: De reden dat AH stopt met de PostNL punten ligt niet zozeer aan de kwaliteiten van het personeel, maar gezien de eerdere nieuwsberichten hoogstwaarschijnlijk aan dat de vergoeding vanuit PostNL voor het afhandelen van de pakketten lager is geworden.

Wanneer het aandeel PostNL klanten bij de servicebalies dusdanig groot wordt dat de AH klanten moeten wachten en daardoor minder uitgeven, moet dat gecompenseerd worden. Als die vergoedingen dat vervolgens niet meer dekken, lijkt de keuze me snel gemaakt. Misschien zijn die vergoedingen in het buitenland hoger of accepteren de bedrijven daar een lagere omzet uit eigen klanten.

Jan de Hond

Dit is zeker een besluit van beide organisaties, echter beide zijn zeer traag en besluiteloos dus was het allang bekent bij de normale mensen. De visie binnen PostNL zal nog wel vaker worden aangepast en de problemen die ze hebben nadat ze de vergoeding met 50% hebben terug gebracht. Postnl zou hun verkooppunten moeten ondersteunen, zorgen dat er meer mensen in die winkels komen, dat deze mensen meer gaan verkopen zodat ze de mindere opbrengst kunnen compenseren. Probleem is dat AH denkt alles zelf beter te weten en zelf wil doen maar de organisatie zo verschrikkelijk traag is dat ze steeds achter de feiten aan lopen. Kijk naar bv de boodschappen box. Maar dat is slechts een voordeel.
Ondanks dat AH het geweldig heeft gedaan in het verleden de laks en traagheid van de organisatie gaat ze in de toekomst aandeel kosten. Jumbo is wel ven het snel schakelen en AH voelt de hete adem in haar nek.

Michiel

Ik snap dat de vergoedingen voor servicepunten van alle kanten onder druk staan. Bij ViaTim geloven we dan ook dat pakketpunten bij mensen in de buurt kosten technisch voor alle partijen interessanter is.

ROBBERT VINK

fijn he die privatisering , goed mislukt en geen postkantoor en geen postbank voor de gewone mens en geen service meer
wat wil een bedrijf nog meer o ja geld verdienen

Livia den Heuvel

Je kunt nergens meer terecht met je pakjes, Albert Heijn sluit haar postpunt hier in Utrecht. Reden 1: te druk omdat er te veel (!) post wordt aangeboden. Klopt, je staat steeds tijden in de rij. Reden 2: te lage vergoeding per aangenomen pakket door PostNL: inderdaad, het mag blijkbaar niets kosten. Maar wel de posttarieven verhogen bij elke mogelijkheid die zich voordoet. Reden 3: de slechte service en kwaliteit van PostNL straalt af op Albert Heijn die service hoog in het vaandel heeft staat. Albert Heijn wil dat niet.
Al deze redenen lijken mij hout te snijden. Maar wat schiet de klant van PostNL hiermee op? We hebben een postdienst die pakketzegels en postzegels verkoopt, klanten genoeg voor die postdienst (pakketmarkt is groeiend, net als de winstcijfers van PostNL), maar de fysieke mogelijkheid om je (pakket)post af te geven wordt steeds beperkter. PostNL wordt door het kabinet verplicht om ook de consumentenmarkt te bedienen, maar PostNL heeft hier geen trek in. Zij heeft liever alleen de zakelijke markt. Dus wat gebeurt er, systematische ontmoediging van de private klant. En er is geen haan die er naar kraait. Slim gespeeld van PostNL!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond