Deel dit artikel
-

‘Premieverhogingen woonhuisverzekeringen door big data’

De Consumentenbond zegt dat premieverhogingen van woonhuisverzekeringen voornamelijk zijn toe te schrijven aan de samenwerking die verzekeraars aangaan met het big data-bureau Infofolio.

Consumenten melden premiestijgingen van tientallen procenten. Zo verhoogde Nationale-Nederlanden bij een klant de premie van zijn woonhuisverzekering na 3 jaar met 30 procent. De herbouwwaarde van zijn huis lag volgens Infofolio maar liefst 130.000 euro hoger dan eerder berekend.

Infofolio berekent de waarde van de inboedel en herbouw van een huis aan de hand van openbare informatie, zoals bouwjaar en type woning, de plaatselijke WOZ-waardes en actuele bouwkosten. Het bureau bezichtigt de woning niet zelf en stelt geen vragen aan de verzekerde.

Steeds meer verzekeraars werken samen met big data-bureau Infofolio en passen op basis van de gegevens de premies aan. De Consumentenbond vraagt zich af of verzekeraars die data niet als excuus gebruiken om hun premies te kunnen verhogen.

Uit meldingen bij de Consumentenbond blijkt dat er soms fouten zitten in de berekening van Infofolio. Bijvoorbeeld dat het aantal kubieke meters van een woning niet klopt of dat Infofolio uitgaat van een hoekhuis in plaats van een rijtjeshuis.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond