Deel dit artikel
-

Prijs grote drempel voor breedband VS

Hoewel zeventig procent van de Amerikaanse huishoudens breedbandinternet kan nemen, heeft slechts vijftien procent ook daadwerkelijk een aansluiting. Dit zegt onderzoeksbureau InStat/MDR. De prijs blijkt veel Amerikanen te weerhouden. KPN verwacht het aantal ADSL-gebruikers in drie jaar te kunnen vervijfvoudigen.

Zeventig procent van de Amerikaanse huishoudend kan zich aansluiten op internet, de lokale kabelmaatschappij of het telecombedrijf biedt die mogelijkheid. Slechts vijftien procent stapt ook daadwerkelijk over op snel internet, aldus onderzoeksbureau InStat/MDR. In 2006 zal dit naar verwachting eenderde van de huishoudens bedragen.

Analisten verwachten ook niet dat de komende vijf jaar de meerderheid van de Amerikanen breedbandinternet aanschaft, aldus de New York Times. Dit terwijl bedrijven als AOL, Microsoft en Yahoo juist hun hoop hebben gevestigd op breedband. Met name AOL heeft nog veel inbellers. Het bedrijf wil deze groep graag laten overstappen naar breedband, een strategie die maar moeizaam succesvol wil worden. Slechts negen procent van de abonnees weet van het bestaan van een breedband-dienst bij AOL, zo gaf het bedrijf deze week toe tegenover analisten.

AOL meldde ook dat het zichzelf meer als contentprovider wil zien en het technische gedeelte meer wil overlaten aan Time Warner Cable en andere providers, meldt de Wall Street Journal. AOL vond dat het zelf niet goed genoeg in staat was deze technische infrastructuur te verzorgen. Het betaalt providers en TW Cable wel meer voor hun diensten, wat de marges op breedband voor het bedrijf aantast. Dit zou goed gemaakt worden met omzet uit diensten voor breedband, iets waarvan verwacht wordt dat het profijtelijker is dan het verzorgen van alleen het aanbieden van de breedbandverbinding.

De prijs van breedband in de Verenigde Staten wordt gezien als een belangrijk obstakel, zo komt naar voren in het onderzoek van InStat/MDR. Een aansluiting kost per maand tussen de veertig en vijftig dollar. Internetters zijn er niet massaal van overtuigd dat die prijs opweegt tegen een snellere verbinding en worden ook afgeschrikt door verhalen als zou de installatie voor breedband ingewikkeld zijn. Dit laatste zou met name gelden voor DSL-verbindingen, waarvan eenderde van de breedband-internetters in de Verenigde Staten gebruik van maakt.

In Nederland verwacht KPN over drie jaar één miljoen ADSL-abonnees te hebben, meer dan een vervijfvoudiging van het huidige aantal. Dit meldde bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer eerder deze week in de Duitse krant Die Welt. Hij kondigde tevens aan dat komend jaar de dienstverbetering rond breedband-internet wordt aangepakt.

Deel dit bericht

3 Reacties

vincent everts

KPN heeft denk ik nu (dec) zo'n 300.000 gebruikers en groeit naar 1 miljoen in 2003. Dat is 15.000 per week. Daar komt dan nog de kabel bij die momenteel nog 2x zoveel gebruikers heeft als ADSL (650.000). Dat betekend dat we meer dan 2 miljoen breedband gebruikers hebben in 2003 dus bijna 30% van de gezinnen. Niet zo onmogelijk dat dit snel doorgroeit naar meer dan 50% als je kijkt naar Zuid Korea waar NU 75% van de gezinnen kabel of ADSL heeft met een snelheid van 2 of 8 mbit voor $20 resp $30 per maand. We lopen daar denk ik 2-3 jaar maximaal op achter. Mensen gebruiken inbel Internet gemiddeld 27 minuten per dag versus 1.5 uur per dag met breedband en betalen ook meer voor diensten. (het einde van gratis). Ik ben er net een weekje wezen kijken met een delegatie en het is zeer interessant dat een land met een inkomen dat 50% lager ligt dan Nederland zover vooruit loopt. Redenen: overheidsbeleid en competitie tussen kabel en adsl leveranciers.

Geeza

Alhoewel het gehele eerste stuk minder dan boeiend is, is het laatste stuk erg interessant. Binnen 3 jaar is er dus veel meer bandbreedte op het net en dan wordt het een stuk leuker om zowel content te bieden als te ontvangen. Vanuit mediaoogpunt zal Webtv, radio en advertising een grote vlucht kunnen nemen omdat de techniek al jaren klaarstaat; eindelijk gaat het zover komen dat we deze ook de huishoudens met gemak in kunnen krijgen. Halelujaaaa!

Berend van Hemel

In Nederland heeft "breedband" het extra voordeel dat dit ook "always on" is. Always on dial up internet access biedt KPN of World Online in ieder geval niet. In de VS koopt de consument heel eenvoudig unlimited dial up access voor zijn vertrouwde en enigzins trage telefoonverbinding. Lang en goedkoop online willen zijn is daar geen reden om over te schakelen naar breedband, in Nederland wel. Ook kan in de VS de internet verbinding tijdelijk worden verbroken om de telefoon op te nemen als iemand belt. Ook het hebben van een aparte lijn voor internet is daar geen grote reden om over te stappen op breedband, in Nederland wel. Het feit dat in de VS maar 15% breedband heeft, betekent inderdaad dat maar 15% bereid is te betalen voor de extra breedbandigheid, ondanks het feit dat ze ten opzichte van ons plusminus een jaar voor liggen in de duur van het gebruik. In Nederland heeft de consument behoefte aan "breedband" omdat de bovengenoemde keuze en mogelijkheden van dial up minder zijn, en dus niet alleen omdat wij thuis snel files willen downloaden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond