Deel dit artikel
-

‘Prijsvergelijkers, vrees Google Shopping’

Nederlandse prijsvergelijkingssites moeten zich op hun marktpositie beraden nu Google zijn product- en prijsvergelijker Shopping lanceert. Specialisten van Traffic4u denken dat webwinkels minder afhankelijk worden van sites als Kieskeurig.nl door recensies op hun sites op te nemen.

“Prijsvergelijkers bieden in de ogen van Google geen meerwaarde omdat ze een extra schakel zijn. Consumenten willen niet zoeken in Google en dan verder zoeken bij een vergelijker, je wil direct de juiste informatie vinden. Google Shopping creëert dit”, zegt Bart Leeffers van zoekmachinemarketeer Traffic4u.

Leeffers volgt de ontwikkelingen rondom deze nieuwe Google-dienst al enige tijd. In Nederland is de vergelijkingssite net een paar dagen oud, maar hij deed met de Duitse en Engelse versie al ervaring op.

“Op dit momenten bieden de prijsvergelijkers nog meerwaarde. Ze bevatten veel testen en recensies. Deze worden echter ook in Google Shopping getoond. We verwachten daarom dat veel winkeliers die nog geen reviews op hun sites hebben deze zullen implementeren”, zoals Zoover dat mogelijk maakt bij reisverkopers. “Dat heeft een positief effect voor de consument”.

Afgelopen dinsdag ging Google Shopping in vier landen van start, waaronder Nederland. De uitrol is geleidelijk proces dat vandaag wordt afgerond. Aan het einde van de dag ziet 100 procent van de Nederlandse Google-versie in de linkermarge een extra tabblad staan: Shopping. Dat betekent niet automatisch dat de Shopping-zoekresultaten direct bovenaan in de organische zoekresultaten verschijnen. Nederlanders moeten eerst nog gaan klikken op de Shopping-balkjes om aan de Google-machine te vertellen of de getoonde resultaten überhaupt relevant zijn.

Volgens Leeffers is Google Shopping ook lang niet voor alle soorten diensten een gratis verkeersbron voor winkeliers. Producten met helder, generieke specificaties zoals televisies, computers en telefoons lenen zich daar beter voor dan bijvoorbeeld kleding, schoenen of speelgoed.

Het inzetten van Shopping luistert nauw. Winkeliers zien hun producten enkel in de algemene zoekresultaten via Shopping verschijnen als ze hun product feed goed optimaliseren. “Je kunt wel een Bosch WTS 86501NL aanbieden, maar wil je gevonden worden op ‘wasdroger’ of ‘condensdroger’ dan dien je deze woorden in de titel op te nemen. De ervaring uit Duitsland en Engeland is dat deze zoekresultaten veel aandacht trekken in een resultatenpagina en conversies opleveren. Het is wel een must have.”

Adwords-specialist Lennart Moes, ook van Traffic4u, verwacht niet dat winkeliers en prijsvergelijkers hogere klikprijzen voor Google-reclame gaan betalen. “Het is wel zo dat Shopping een nieuwe vorm van reclame mogelijk maakt. Adverteerders kunnen in Adwords afbeeldingen van hun artikelen laten zien. De conversieratio’s zijn erg hoog”.

Foto: Tresbienshop (cc)

Deel dit bericht

20 Reacties

Ruud Stelder

Sinds vandaag heeft SEOshop ook een standaard integratie voor Google Base, daarmee zijn meteen meer dan duizend webwinkels aangesloten. Ik verwacht echter wel dat de consument nog wel even moet wennen, en dat het verschil zichtbaar is in de decembermaand.

nils

Voorlopig heeft Kieskeurig net z’n klikprijzen met bijna 10% verhoogd. Blijkbaar zijn ze nog niet onder de indruk van Google.

Ik hoop dat er een mooi machtsevenwicht gaat ontstaan, waarbij voor beide partijen een plaats is, maar geen dominantie ontstaat. Hoewel ik Google over het algemeen behoorlijk evil vind, is de arrogantie van sommige prijsvergelijkers ook niet mis…

Beoordelingen.nl

Alles valt en staat met de informatie die de site te bieden heeft beoordelingen zijn hierin zeer belangrijk.

Erwin Boogert

@Beoordelingen.nl: Vanuit jouw expertise kan je vast wat meer diepgang in je reactie brengen dan dit uiterst summiere, zelfpromotende tekstje. Voel je vrij aan te vullen. Daar is dit podium voor.

Eylard Wurpel

Met alle respect, maar als iemand die bij Google werkt tegen mij zou zeggen: “Prijsvergelijkers bieden in de ogen van Google geen meerwaarde omdat ze een extra schakel zijn.” en vervolgens intern een zelfde product zou ontwikkelen zou mij enigszins aan het denken zetten…

Martijn

Ik heb eind vorig jaar een domein geregistreerd voor een vergelijkings site, Ik kijk het nog even aan of ik deze nu wel online gaat brengen misschien met een andere bestemming of ik kijk het nog even aan. In het stuk hierboven word al geroepen dat het voor bepaalde product minder interessant is.

Beoordelingen.nl

@ Erwin Ik denk dat google inderdaad een groot marktaandeel gaat krijgen. Maar de consument van tegenwoordig kijkt tegenwoordig kijkt voor een aankoop op meerdere media voor zij tot een aankoop over gaan daardoor verwacht ik dat de schade voor de grotere sites beperkt blijft.

Coen van Eenbergen

Iets wat ik persoonlijk verbazingwekkend vind is de volledigheid van Google Shopping. Goed er zijn nog niet genoeg winkels aangesloten en de productdatabase is nog groeiende.

Maar als je een product aan klikt, bijvoorbeeld een moederbord van een computer, kan Google je alle specificaties tot in de puntjes vertellen.

Mogelijk moet Google het proces een beetje omdraaien, in plaats van te concurreren met de huidige prijsvergelijkers kan het ook uitgevers toe staan om shopping te whitelabelen in eigen look en feel, met als voorwaarde dat je Adsense gebruikt op die pagina’s. Er is al wel een API maar daar hangen zeer strenge voorwaarden aan en deze is nog niet zo uitgebreid.

Hans van Schip

De database binnen GoogleShopping is natuurlijk nog klein, maar zal denk ik snel groeien. Afgelopen week heb ik webwinkeliers gewezen op het feit dat ze hun produkten gratis kunnen uploaden en daar wer veel op gereageerd en gebruik van gemaakt.
Bovendien heb ik al van 3 partijen vernomen dat ze bijna klaar zijn met “geautomatiseerd” integreren van producten in GoogleShopping mogelijk maken. Deze laatste mogelijkheden maken het voor de webwinkeliers en dan met name de vele kleinere een stuk makkelijker. Juist al deze “kleintjes” vormen samen natuurlijk een gigantische database.

Kortom, gezien al deze zaken verwacht ik wel een boost en zullen de vergelijkingssites snel met innovatie moeten komen. Dat is dan weer goed voor de markt denk ik dus geen probleem 🙂

Gr. Hans
http://www.online-marketing-alkmaar.nl
http://twitter.com/OMAlkmaar

Joost

Ze worden steeds groter en gaat steeds verder inderdaad. Ben benieuwd of de WTC’s en Vliegwinkels van deze wereld al met zweet in hun bilnaad zitten. Want de vraag is niet of maar wanneer vliegtickets vergeleken gaan worden door Google.

Overigens wel benieuwd of Google dan de afwikkeling ook ‘inhouse’ doet, of dat ze met een partner gaan samenwerken.

Chris

Wordt het niet eens tijd dat we Internet gewoon Google gaan noemen? Dit is toch je reinste machtsmisbruik?
Je werkt met Google en houdt je netjes aan alle regeltjes die zij opleggen, anders kan je je webwinkeltje wel opdoeken.
Met de Panda update helpen ze de prijsvergelijkers om zeep, om daarna zelf een soortgelijke dienst te starten…

basman

@Beoordelingen.nl ;De kalmte verbaasd mij lichtelijk. Als je naar andere landen kijkt, dan kun je wel inschatten dat een site als beoordelingen.nl (met enkel gekopieerde content van anderen, beslist.nl) ongeveer volledig uit Google gaat verdwijnen. Dalingen tussen de 90% en 99% blijken dankzij Panda heel normaal. Beslist.nl zal grotendeels ook het loodje gaan leggen, aangezien zij ook vooral bestaan uit gekopieerde content.

Harry Bijl

.. Er moet eerst nog veel gebeuren op het vlak van uniforme artikelcodering 🙂 Anders is het appels met peren vergelijken !
Harry_Bijl Twitter

Marjolein

Tsja de niet onderbouwde argumentatie van Google stoort me soms “Consumenten willen niet zoeken in Google en dan verder zoeken bij een vergelijker, je wil direct de juiste informatie vinden”. Ik wil wel zoeken omdat ik een objectief beeld wil krijgen. Bovendien ben ik van de functionaliteiten ook niet zo onder de indruk, met alle geleverde informatie moeten ze toch makkelijk meer kunnen filteren/sorteren?

Wouter Kiel

Ik moet zeggen dat ik Shopping op dit moment nog behoorlijk matig vind. Een button én een tekstlink die naar dezelfde pagina gaan, dat stoort me. En relevantie is wellicht niet de beste standaard als de prijzen voor veel producten nog zover uit elkaar liggen.

Google moet dit product nogmaals goed onder handen nemen, dit is wat mij betreft ver onder de maat.

Remi van Beekum

Op dit moment ben ik nog niet erg onder de indruk van Google Shopping. Vergelijkers als Kieskeurig en Vergelijk enz bieden veel meer keuze en mogelijkheden.

Zo kun je nu bij Google alleen sorteren op prijs. Prijs is natuurlijk belangrijk, maar over het algemeen vind ik kwaliteit belangrijker. Dus sorteren op kwaliteit (sterretjes) hoort zeker een optie te zijn. Als consument ben ik dan ook niet onder de indruk van Google Shopping. Ik vind dat ze een halfbakken product hebben opgeleverd. Ik zou ze 1 ster geven voor kwaliteit 😉

Maar het is wel Google natuurlijk. Dus ze verzamelen nu veeeel data. En straks komen ze met versie 2. En dan hebben ze ineens allerlei functies die nu missen.

Overigens ben ik reuze benieuwd wat de huidige aanpassingen met de traffic van kieskeurig e.d. doen. Aan Alexa (ja ik weet dat dat onbetrouwbaar is) te zien gebeurt er niet zo veel: http://www.alexa.com/siteinfo/kieskeurig.nl#

Alex Matatula

Als consument denk ik dat de verschillende vergelijkingssites zullen blijven bestaan, simpelweg omdat je op verschillende websites de waardering/meningen wilt lezen m.b.t. een bepaald product. Dat Google een groot aandeel zal krijgen lijkt mij duidelijk, omdat er in eerste instantie veel gebruikt wordt gemaakt bij het vinden van producten via Google.
Als je dan verschillende vergelijkingssites ernaast kunt aanspreken zal men dit blijven doen.
Dat Google deze dienst gaat verbeteren lijkt mij ook evident.

Ik hou het in ieder geval in de gaten.

Siegfried Jongsma

Eens met Wouter, Remi en Marjolein. Het product zelf begint bij “overhyped” te worden. Het is mij nu iets teveel het nieuwe gouden ei, terwijl de functionaliteit echt nog te minimaal is. Ik zie wel toegevoegde waarde van shopping resultaten binnen je normale websearch, maar dan wel bij specifieke zoekopdrachten.

Wellicht een gouden ei in versie 2, maar nu zeker nog niet.

360 Webshops

Uiteraard bieden vergelijkingsites zoals Kieskeurig etc. nog veel meer mogelijkheden dan Shopping. Maar dat heeft Google natuurlijk ook wel door, die gooien het nu de markt op, kijken naar de reacties en wat mensen er nog meer in willen en komen vervolgens met een versie op de markt dat alle functionaliteiten heeft die er nog niet waren.

Uiteraard denk ik ook dat de vergelijkingssites nog blijven bestaan, ze worden gebruikt, en ze werken. Ik denk dat de consument bij deze sites zal blijven, zeker als ze in dit stadium van Shopping gebruikt hebben gemaakt, en nog een hoop functionaliteiten missen.

L

Afbeeldingen, maps, video -en shoppingresultaten. Ze zijn zogenaamd voor de zoeker bedoeld maar we vinden achter elke klik nog meer Adwords advertenties.
Het is dan ook de letterlijke boodschap aan enorme teams op het hoofdkantoor van Google; ga nu maar eens meer verdienen aan de organische zoekresultaten.
De gevolgen van de Panda update en de straffe penalties voor Adwords adverteerders dienen dan ook 1 hoger doel; meer centjes voor Google. Het lijkt wel een bedrijf..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond