Deel dit artikel
-

PTT Post bundelt zakelijke websites tot een geheel

PTT Post heeft een website voor zakelijke klanten geopend, die deels dient ter vervanging van een aantal zakelijke sites die het heeft opgezet. Op pttpostbusiness.nl zijn nu de toepassingen voor de zakelijke markt gebundeld. Welke van de andere zakelijke sites gaan verdwijnen is nog niet bekend. Ook de algemene site van PTT Post wordt momenteel aangepast.

De toepassingen van de nieuw gestarte zakelijke site van PTT waren tot voor kort verspreid over 26 verschillende sites van het bedrijf. Met de bundeling onder pttpostbusiness.nl komt een deel van de sites te vervallen. "Welk deel dat is dat zijn we nu aan het bekijken", zegt product manager internet Björn Teuwsen. "Sommige sites bedienen een gespecialiseerd segment en zijn binnen die doelgroep ook bekend, zoals Tracktrace.nl en Mailorder.nl ." De eerste site biedt de mogelijkheid om online de postzending te volgen, de tweede is een verkooppunt voor postzegels.

De site pttpostbusiness.nl richt zich op het midden- en kleinbedrijf. Met de grootste klanten, waaronder postorderaars, maakt PTT Post afzonderlijke afspraken. Behalve voor eenvoudige zaken als het opzoeken van het dichtstbijzijnde postkantoor en het opzoeken van tarieven is het ook mogelijk om via de site de benodigde formulieren voor aangetekende postzendingen aan te maken en te printen.

Met de bundeling van de zakelijke toepassingen op pttpostbusiness.nl hoopt PTT Post het bereik onder de zeshonderdduizend zakelijke klanten te vergroten. De bedoeling is dat handelingen die nu nog via de telefoon of via de balie worden afgehandeld worden meer online worden gedaan. Dat gebeurt al met Tracktrace.nl, informatie inwinnen over de postzending was tot maart alleen via de telefoon mogelijk, en met Mailorder.nl, dat volgens Teuwsen "honderden bestellingen" per dag krijgt te verwerken van zakelijke klanten.

Besparing is daarbij niet het hoofddoel, zegt Teuwsen. "Met toenemende concurrentie is het zaak om de dienstverlening aan klanten te verbeteren en ze daarmee meer aan je te binden, dat is het achterliggende idee bij deze website. De subdoelstelling is dan kosten besparen, zowel voor ons als voor de bedrijven, die zaken nu online efficiënter en daarmee voordeliger kunnen afhandelen."

De algemene site van PTT Post wordt ook veranderd, vertelt Teuwsen. "Er is nu wel de mogelijkheid voor zakelijke klanten om door te klikken naar de eigen site, maar die mogelijkheid wordt in de nieuwe opmaak meer benadrukt." Aan de nieuwe opmaak, waarbij pttpost.nl ook meer gericht wordt op consumenten, wordt momenteel gewerkt. De algemene site van PTT Post heeft dagelijks tienduizend bezoekers, zegt Teuwsen, het grootste deel zijn particulieren die een postcode of posttarief willen opzoeken, voor het overige deel zijn het zakelijke klanten. De overige sites hebben per dag ongeveer vijf a tienduizend bezoekers, aldus Teuwsen.

PTT Post wil nog niet ingaan op de resultaten van de test met Privver , de digitale brievenbus, die het bedrijf in mei is gestart. Half oktober worden de resultaten geëvalueerd, laat het bedrijf weten, deze resultaten zullen dan ook naar buiten worden gebracht. Privver biedt consumenten de mogelijkheid om via internet post van verschillende bedrijven te ontvangen, waaronder bankafschriften en rekeningen. De laatsten kunnen vervolgens direct worden betaald. Zesduizend internetters doen momenteel mee aan de test.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond