Deel dit artikel
-

Reclamegigant Publicis brengt FMCG en Retail online

De online reclamemarkt staat komende jaren een forse groei te wachten, omdat reclamebureaus als Publicis er beleid van maken om bedrijven als Unilever, P&G en grote winkelketens te ‘digitaliseren’.

Publicis Groupe heeft voor de nabije toekomst twee expliciete speerpunten op het digitale terrein: investeren in social media en e-commerce en, ten tweede, meer reclamegeld voor grote klanten uit de fast mover-hoek en retailers uitgeven op digitale kanalen.

Dat zegt de leiding van de Franse bedrijvengroep bij de presentatie van de kwartaalcijfers (PDF).

Het reclamebureau heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd om digitaal specialisme in te kopen. Dat betekent concreet dat het kleine en grote online bureaus koopt op markt waar het nodig is.

Zo gaf het afgelopen jaar 57 miljoen euro uit voor tien overnames van Europese digitaal specialisten en in Amerika 206 miljoen.

Vijf jaar geleden kwam zeven procent van de omzet (307 miljoen euro) uit digitale activiteiten. In 2011 was dat 30,6 procent (of 1,8 miljard euro). De grote groei lijkt ondertussen wel verdwenen. De omzet die Publicis bij klanten realiseerde met ‘Digital’ steeg een krappe 14 procent.

Europese adverteerders liggen nog mijlen achter op hun Amerikaanse companen, qua digitale bestedingen.

Publicis houdt zijn klanten, waaronder fast movers en retailers, voor juist nu fors te investeren in media en specifiek in digitale kanalen. ‘Als we tijdens de economische crisis van 2008 een ding hebben geleerd, dan is het wel dat merken die tijdens een crisis durven investeren veel marktaandeel winnen.’

De omzet van Publicis Groupe kwam in het vierde kwartaal uit op 1,7 miljard euro (+2,9%). De Amerikaanse omzet groeide vijf procent, de Europese daalde met 2,5 procent. Deze gebieden zijn goed voor twee derde van de concernomzet. In Azië en Zuid-Amerika bedroeg de groei respectievelijk 7,6 en 9,4 procent.

Foto: Thierry Fanovan (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

adri ulfman

Go, fast moving forward. En ….sla eens 1 stap vooruit eens over om leadership te pakken. Mobile Business Activation

Nikolaj Baranov

Zo’n krachtige beweging van Publicis verzekert feitelijk alle voorspellingen voor de groei van de internetcommercie, inclusief social media. Dat is zeker goed nieuws voor de online marketeers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond