Deel dit artikel
-

PWC: online kledingverkoop is verdubbeld

In september 1999 zei 8% van de internetters wel eens online kleding te kopen. In mei 2000 was dat verdubbeld tot 16%. Dat komt naar voren uit een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers. Oorzaken zouden zijn: meer mogelijkheden om online te winkelen, meer online aanwezigheid van gevestigde merken en positieve ervaringen in de afgelopen Kerst-periode.

Het geruchtmakende faillissement van Boo.com had volgens sommigen onder andere te maken met het feit dat internetters niet online kleding zouden willen kopen. Het onderzoek van PriceWaterhouseCoopers wijst dus in een andere richting. Als de gelegenheid er is en de ervaringen goed zijn, blijkt er wel een markt te zijn voor online kleding-verkoop.

Het onderzoek werd gehouden onder vijfhonderd internetters, waarvan 60% zei weleens kleding online te kopen. Van deze internetters zei 41% dat ze minstens een keer per maand kleding kopen op Internet. Verder verwacht ongeveer 40% van hen in de toekomst kledingstukken te kopen op het net. Online kopen vervangt het offline winkelen echter niet: van de online kledingkopers geeft minder dan 30% de voorkeur aan online kopen boven het offline winkelen.

Vertrouwdheid met het merk van de winkel of de fabrikant was volgens PriceWaterhouseCoopers van doorslaggevend belang bij de selectie van een site. Slechts 12% van de shoppers kochten hun kleding bij veilingen, online winkelcentra of Internet-only retailers.

Online shoppers zoeken vooral naar sales promotions, prijzen en kledingideeën. Veel genoemde problemen zijn uiteraard het ontbreken van de mogelijkheid om te passen en de stof te voelen, en onzekerheid over de mogelijkheid om ongewenste spullen retour te sturen.

Van de niet-kopers zei bijna de helft dat kosteloze bezorging een van de redenen zou kunnen zijn om hen over te halen wel online te kopen. Lagere prijzen dan in de gewone winkel zou een andere belangrijke reden kunnen zijn om online te shoppen. Dertig procent van de niet-shoppers zag geen enkele reden om wel online te gaan winkelen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Yuri

Ik heb de afgelopen tijd artikelen gelezen van zogenaamde "visionary people" in NL, die beweren dat Internet absoluut geen kanaal is voor kleding….. Ik irriteer mij mateloos aan deze mensen, daar zij hun persoonlijke ideeen voor heel Nederland laten gelden….Dit onderzoek bewijst maar weer dat Internet buiten muziek ook een koopkanaal voor consumenten is. Deze mensen weten dus niet waar zij het over hebben. Als kleding-catalogus verkoop al jaren lang een marktwaarde van tientallen miljoenen vertegenwoordigd, waarom dan niet via Internet (als een interactief kanaal zijn er alleen maar voordelen tov catalogusverkoop)?

Bas

Kijk anders maar eens op http://www.possen.com. Een prima initiatief hoe kleding wel succesvol kan worden aangeboden via het internet. En dan ook nog maatkleding!!! Nu zakelijke mode en in de nabije toekomst tevens casuals. En 'last, but not least', de consument wordt de 'see, feel, try' experience van de analoge handel niet ontnomen.

W. Hoeben

Indien kledingaanbieders wat meer in de nederlandse maten zouden opererendan zou een hogere omzet het geval zijn. Zelfs postorderbedrijven maken deze fout. Waarom niet wat meer 658-660 en 29-30-31 in plaats van die pygmeeenmaten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond