Deel dit artikel
-

PwC: Verdienmodel zakelijke uitgever onhoudbaar

Het huidige verdienmodel van zakelijke uitgevers, inkomsten uit advertenties, zal in de toekomst onhoudbaar zijn. Uitgevers van bijvoorbeeld vakbladen en bedrijfsgidsen moeten zich meer richten op de mogelijkheden van sociale media en toepassingen als tablets.

Dat blijkt uit het PwC-rapport Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2010 – 2014, dat dit jaar naast in boek- en PDF-vorm, ook als betaalde iPad-applicatie te krijgen is.

De inkomsten uit advertenties liepen voor deze markt terug met 20,8 procent terug in 2009. Ook de uitgaven van eindgebruikers daalden in dezelfde periode met 9,3 procent. De komende jaren zal de totale uitgeversmarkt nog verder krimpen, pas in 2012 wordt een lichte groei verwacht van 2,3 procent. Belangrijke spelers op deze markt zijn onder meer Reed Elsevier en Gouden Gids.

Adverteerders stappen vaker naar een partij als Google en slaan de uitgever over. De uitgever zal zich moeten ontwikkelen van aanbieder naar strateeg om de adverteerder te adviseren in het medialandschap.

Nieuwe verdienmodellen

De oplossing voor teruglopende inkomsten is volgens PwC onder meer te vinden in partnerships en het omarmen van sociale media en toepassingen als tablets en ereaders. Uitgevers in deze markt passen zich weliswaar sneller aan aan het digitale landschap dan uitgevers van kranten en publiekstijdschriften, maar het is nog niet voldoende. "Ze vrezen teruglopende omzetten op de korte termijn en zien daarbij mogelijke opbrengsten uit nieuwe gedrukte en digitale productcombinaties over het hoofd", aldus Marieke van der Donk, media-expert bij PwC.

Op het gebied van social media kan een uitgever zich meer richten op betere klantrelatiebeheer. Ook kan men zich richten op community publishing, het denken vanuit een doelgroep en richten op wat er binnen die doelgroep leeft.

Een zakelijke uitgever moet bovendien de eigen rol uitbreiden van contentaanbieder naar brede dienstverlener. Te denken valt bijvoorbeeld aan het organiseren van congressen.

Lead generation is belangrijk bij het aangaan van nieuwe partnerships. Bijvoorbeeld door het gebruiken van onderzoeken in ruil voor persoonlijke gegevens.

Deel dit bericht

1 Reacties

Daan

Als Feyenoord meer geld zou hebben dan zouden ze niet zo laag staan en als Ajax gemotiveerder en aanvallender zou spelen dan zouden ze bovenaan staan. Met alle respect voor PWC maar dit rapport is toch een voorbeeld van een business model 10 jaar geleden al populair: refurbishing. Oftewel, oude wijn in nieuwe kruiken. In 10 jaar tijd is meer dan 60% van alle zakelijke titels van de markt verdwenen en dat hoofdzakelijk als gevolg van krimpende advertentiebestedingen. En dan nu een rapport met de strekking dat zakelijke uitgevers het moeilijk gaan krijgen? En social media als nieuwe kruik? Wie verdient er nu serieus geld met social media anders dan adviesbureaus en trainingsclubs? En lead generation in de zakelijke markt? ? ?kom, het is een mooie dag. Doet u mij maar een onsje van uw fijnste verzekeringen/hardware/administratie software/pensioenoplossingen/consultants? ? Nee toch? De enige manier om te overleven is snijden in de kosten waardoor de kwaliteit van informatie achteruit rent maar dat heet marktwerking.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond