Deel dit artikel
-

Q-go: 75 procent omzetgroei en winst

Het Amsterdamse bedrijf Q-go, leverancier van software waarmee mensen op websites vragen kunnen stellen in hun eigen woorden, heeft vorig jaar 75 procent meer omzet behaald. Ook was er in het vierde kwartaal voor het eerst winst voor het bedrijf.

Q-go ging van start in 1999 en richt zich op interactieve marketing en software voor 'self service'. Bedrijven die gebruik maken van deze software kunnen klanten op hun website vragen laten stellen in hun eigen woorden, waarmee deze bedrijven kunnen besparen op kosten voor het callcentre. Bovendien kunnen deze bedrijven de informatie daarover ook gebruiken om de dienstverlening en marketing te verbeteren.

De ontwikkeling van Q-go is typerend voor veel Nederlandse internetbedrijven. Na de start kwam er een stevige investering (16,9 miljoen in twee ronden, door onder meer Prime Technology Ventures en KPN Ventures) gevolgd door een ambitieuze groeistrategie, waarna met de terugval van de economie het bedrijf in een diep dal terechtkwam en er een reorganisatie volgde. "In het afgelopen half jaar is echter duidelijk zichtbaar geworden dat we die periode achter ons hebben", zegt Astrid Smedema, woordvoerster bij Q-go. "We hebben een groot aantal nieuwe klanten kunnen werven."

Tot die nieuwe klanten behoren onder meer Zorg en Zekerheid, Fortis, Interpolis, Robeco, SNS bank en het Duitse Sparkasse. Al langere tijd klant is de Postbank, dat zowel de mogelijkheid gebruikt voor 'self service' als de marketing die daaraan verbonden kan worden. "Zij zijn daarmee onder meer in staat om met de antwoorden ook de mogelijkheden voor cross-selling te verbeteren. De marketinginformatie is voor hen even belangrijk als het element van self-service."

Over de resultaten meldt Q-go voorlopig niet meer dan dat de omzet in 2003 groeide met 75 procent en dat er in het vierde kwartaal winst is geboekt, het is voor het eerst dat het bedrijf zwarte cijfers noteert. Exacte cijfers volgen later, wanneer accountants de jaarrekening hebben goedgekeurd. Dat Q-go de resultaten ziet verbeteren wordt in elk geval weerspiegeld in de uitbreiding die op stapel staat. Q-go heeft vijf nieuwe medewerkers aangenomen die zich met name zullen richten op R&D en sales. Ook worden nieuwe markten gezocht in de Verenigde Staten en Scandinavie. "We zullen daar samenwerken met partners", zegt Smedema, "in dat opzicht hebben we geleerd van eerdere fouten." Behalve in Nederland is Q-go ook actief in Duitsland (via een partner) en Spanje, waar het een kantoor in Barcelona heeft. In totaal werken er zo'n 35 mensen bij het bedrijf, waarvan twaalf in het buitenland.

Deel dit bericht

1 Reactie

nieuwsgierig

wat zijn nu de zwarte cijfers ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond