Deel dit artikel
-

Q-GO is nieuwe Nederlandse vraag-antwoord machine

Bij de nieuwe Nederlandse zoekmachine Q-GO kan de bezoeker zijn vragen in gewoon Nederlands stellen, in plaats van te zoeken met trefwoorden of rubrieken. De initiatiefnemers mikken behalve op de grote massa ook op de zakelijke markt.

CEO Berend Metz en CTO Stan van de Burgt liepen in december 1998 tegen het concept van Ask Jeeves aan. Ze besloten een soortgelijk concept in Europa te gaan uitvoeren. Venture capitalist Prime Technology Ventures investeerde 4,5 miljoen gulden in het plan. Na Nederland wil Q-GO Duitsland veroveren, en daarna moeten nog meer Europese landen volgen.

Van de Burgt, informaticus en taaltechnoloog, schreef een 'taalengine' die de vragen grammaticaal ontleedt en beoordeelt op dubbelzinnigheden en spelfouten. Wordt er een vraag gesteld, dan vergelijkt Q-GO deze met vragen in haar database die sterk lijken op de actuele vraag. Q-GO presenteert daarna de meest gelijkende vragen, en de links naar de site met het antwoord. De bedoeling is om bijvoorbeeld zoekers naar informatie over huizen niet te confronteren met duizenden sites waarop het woord 'woning' voorkomt, maar hen enkele sites te suggereren waar veel informatie over woningen te vinden is.

De database van vragen is in eerste instantie gevuld door een redactie van zo'n 15 redacteuren, 'cybrarians' genaamd. Zij scannen met een 'Nederlandse blik' het web systematisch af en 'vertalen' de informatie die ze tegenkomen in vraagvorm.

Vindt de vragensteller dat hij geen bevredigend antwoord heeft gekregen, dan wordt hij verder verwezen naar de bekende zoekmachines. De vraag wordt ondertussen doorgespeeld naar de redactie, die er een antwoord op moet vinden. De vragensteller wordt niet automatisch op de hoogte gesteld als het antwoord gevonden is. Volgens marketing manager Roderick den Daas denkt Q-GO er over die feature in de toekomst wel te gaan aanbieden.

Q-GO start in april met een campagne, die gericht is op de grote massa die nu op Internet komt. Het concept wil men echter ook aan bedrijven aanbieden, die het op hun corporate websites zouden moeten toepassen. CEO Metz: "Elke keer dat een klant zelf een antwoord vindt op een bedrijfssite, betekent dat er geen e-mail of telefoon beantwoord hoeft te worden." Er zal wel flink wat advieswerk en inhoudelijke inventarisatie voorafgaan aan de implementatie van Q-GO, waarvoor ook een licentie genomen moet worden. Het up-to-date houden, zeg maar het redactie-gedeelte, wordt vervolgens aan de bedrijven zelf overgelaten.

Een eerste test wees uit dat Q-GO soms met onwaarschijnlijke en soms met goede suggesties komt. De vraag 'Waar koop ik een Audi' lijkt volgens Q-GO bijvoorbeeld het meest op de vraag 'Waar vind ik een overzicht van veilinghuizen in Nederland?'. De vraag 'waar koop ik een Alfa Romeo' leidt daarentegen direct naar de site van Alfa Romeo, en naar de site van de Alfa-fanclub.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond