Qi start muziekkanaal op Windows Vista

Eind deze maand start het Nederlandse muziekplatform Got Music. Op het Platform zijn uitsluitend eigen producties te zien: professioneel opgenomen studio-optredens van bekende artiesten. Het platform is in het begin alleen toegankelijk via Windows Vista Media Center.
Het idee voor Got Music is ontstaan bij interactief bureau Qi, bekend van de online campagnes van Heineken. De rol van Qi is vergelijkbaar met die van een tv-producent: het bureau heeft het concept bedacht en partners, sponsors en een distributiekanaal gezocht.
In eerste instantie is Got Music alleen te bekijken via Windows Vista Media Center, vertelt Django Weisz Blanchetta van Qi. "Wij kunnen het kanaal ook aanbieden via bijvoorbeeld KPN Mine of een internetportal." Dat zal later ook wellicht gebeuren, zegt hij. Maar voor de eerste periode na de lancering is gekozen voor het Windows Vista Media Center.
In het menu van het Media Center is een menuknop opgenomen die toegang geeft tot de Got Music omgeving. Het menu geeft op dit moment toegang tot een beperkt aantal online televisieplatforms, waaronder Uitzendinggemist. "Het is voor ons een goede manier om ervaring op te doen met interactieve televisie en het gebruik van een afstandsbediening." De interface van het Media Center is speciaal ontworpen voor interactie via een afstandsbediening.
Het bereik van Got Music is beperkt, omdat alleen internetters die beschikken over Vista, toegang tot het platform hebben, geeft Weisz Blanchetta toe. Maar hij voegt toe: "Aan het einde van het jaar verwacht Microsoft dat 30 procent van alle pc's beschikt over Vista."
Artiesten werken kosteloos mee
Got Music bestaat bij de lancering uit drie kanalen: een dance-kanaal, hiphopkanaal en het kanaal Sellaband. Van dat laatste kanaal is Heineken sponsor. Op elk van de kanalen zijn optredens (on-demand) te zien, die gemiddeld een kleine driekwartier duren. Alle artiesten werken kosteloos mee. Wel zijn er soms problemen met rechten, geeft Weisz Blanchetta toe. "Artiesten doen dit, omdat ze het leuk vinden. Soms maken we ook een koppeling met een site waar mensen muziek of merchandise kunnen kopen."
Op de kanalen zijn in de beginperiode optredens te zien van onder meer Michel de Hey, Mike van Loon en Partysquad. De opnamen zijn steeds in eenzelfde studio gemaakt, vanuit één cameraperspectief. "We zenden geen clipjes uit," benadrukt Weisz Blanchetta. "De opnamen zijn zo gemaakt, dat het lijkt alsof de artiest bij je in de woonkamer is." De kwaliteit van de opnamen is zodanig dat ze op een groot scherm een goed beeld opleveren. "In een later stadium gaan we wellicht met HD werken." Alle video's zijn uitsluitend te bekijken via streaming. Goeroe Media is verantwoordelijk voor de opnamen.
Bereik voorlopig nog klein
Qi verwacht voorlopig geen geld te verdienen met Got Music. Weisz Blanchetta: "We willen vooral ervaring op doen met interactieve tv." Grote bezoekersaantallen verwacht hij pas als het platform ook voor iedereen toegankelijk is via internet. "Het bereik is met alleen Vista nog te klein." Wel denkt hij mee te kunnen liften op de publiciteit rondom Windows Vista.
Geld wil Qi verdienen aan de verkoop van advertenties en door bedrijven sponsor te maken van een kanaal, zoals dat op dit moment het geval is met Heineken. Op dit moment is de toegang tot beelden van optredens gratis. Qi sluit niet uit dat in de toekomst voor (bepaalde) optredens betaald moet worden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond