Quartz laat paywall vallen, zoekt verdienmodel

De Amerikaanse online nieuwssite Quartz haalt de betaalmuur van zijn site. Het bedrijf zoekt naar een winstgevend verdienmodel dat abonnementen en reclame-inkomsten combineert.
Een volledig dicht getimmerde betaalmuur, drie jaar geleden ingevoerd, werkt niet voor Quartz. Bezoekers van de nieuwssite, bekend om datagedreven journalistiek, kunnen een paar items gratis lezen. Willen ze meer, dan moeten ze vijftien dollar per maand betalen.
Dit model is niet duurzaam, vertelt directeur Zach Seward aan de Financial Times. Het bereik blijft klein, evenals de breedte van de invloed van de nieuwssite. Er zijn 25.000 lezers met ene maandabonnement.
Een volledig abonnement biedt toegang tot alle items op de site, de online evenementen en niche uitgaven. Seward denkt erover om de algemene site breed toegankelijk te maken, maar geld te blijven vragen voor niche titels. Toegang tot een specialistische uitgave, zoals Quartz Africa, kost tien dollar per maand.
Seward meent dat het voor grote, algemene nieuwstitels makkelijker is om al het nieuws achter een betaalmuur te zetten dan kleinere publicaties. Die missen de brede erkenning niet.
Foto: Sparklabs Korea (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond