Deel dit artikel
-

Qubulus crowsourced indoor lokatiebepaling

[Startup watch] Qubulus heeft een applicatie gelanceerd, die met een druk op de knop een gesloten ruimte scant, waarmee de gebruiker zichzelf op een bepaalde plek kan positioneren zonder GPS. Nu locatiegebaseerde diensten als Foursquare en Gowalla meer en meer in de belangstelling staan, rijst de vraag hoe de locatie van een gebruiker het beste binnenskamers, in een winkel of andere gelegenheid, kan worden vastgelegd.

Franks Schuil, een van de voormalige oprichters van IRL Connect, verkocht zijn aandelen van deze startup om zich te voegen bij het Zweedse Qubulus. Vandaag lanceerde zijn nieuwe bedrijf de eerste applicatie om een demonstratie te geven van hun indoor positioneringstechnologie.

Met de gratis Android-applicatie Salamander wordt een omgeving gescand, in de woorden van Schuil: "Crawlen." Een gebruiker pakt een ruimte die hij in kaart wil brengen, dat kan een winkel zijn, als bijvoorbeeld de Bijenkorf. Er zitten in de applicatie enkele generieke plaatjes van bijvoorbeeld kantoren, ontmoetingsruimten en parkeergarages. Na de keuze voor een plaatje en het geven van een naam (Bijenkorf Amsterdam), wordt er met radiosignalen de positie van de gebruiker bepaald. Is dit eenmaal gedaan, dan herkent de applicatie de volgende keer dat de gebruiker in de Bijenkorf staat, op de eerste of tweede verdieping, bijvoorbeeld.

Op dit moment is het nog slechts een demo. In de volgende release wordt de applicatie verder uitgebouwd. Op welke manier, daar wil Schuil nog niet op ingaan. De gescande ruimtes worden nu nog niet geplaatst op een kaart en het is ook niet mogelijk om locaties te delen met bijvoorbeeld vrienden. Het lijkt logisch dat dergelijke mogelijkheden in een tweede versie wel worden ingebouwd.

Consumentenlabel

Er komen naast deze applicatie, nog meerdere apps. Het is de eerste uit een reeks. Deze programmatjes worden uitgebracht onder het label LocLizard, dat in het leven is geroepen om consumenten te voorzien van gratis diensten waarmee ze zichzelf indoor kunnen positioneren.

Een volgende stap is dat een ontwikkelaar de data van Qubulus kan gebruiken om toe te passen in hun eigen applicatie. Schuil:"We willen niet degene zijn die nodig zelf een app moet lanceren. We willen de markt van locatiegebaseerde diensten faciliteren, ontwikkelaars als Foursquare en Gowalla de kans geven om hun postionering binnenskamers te verbeteren."

In de afgelopen jaren is de markt voor locatie-gebaseerde diensten uitgegroeid. De voornaamste impuls voor de sterke groei is te danken aan de opkomst van met GPS uitgeruste smartphones. Ondanks verbeterde chips en nieuwe triangulatietechnologien blijft nauwkeurige en betrouwbare positionering vaak uit en vallen locatie gebaseerde diensten terug op alternatieve methodieken zoals manuele check-ins om de locatie van hun gebruikers binnen te kunnen bepalen.

Verdienmodel

De gratis versie van de huidige app blijft gratis omdat in de toekomst gebruikers hun positioneringsdata delen met het bedrijf. Ook andere applicatie kunnen de technologie onder een white label versie gebruiken, of data van Qubulus kopen, wat is gekoppeld aan longtitude en lattitude.

Schuil: "Voor zowel de consument als de zakelijke markt is indoor locatiebepaling nog onontgonnen gebied. De volgende stap is ontdekken wat mogelijk is, een app om een auto in een parkeergarage terug te vinden of nooduitgangen in gebouwen. De locatie gebaseerde markt zoals die op outdoor gebied is, bestaat nog niet indoor."

Shopkick, een andere dienst, die zicht actief richt op de retailer, werkt ook met indoor locatiebepaling. Shopkick ontwikkelde een kastje met een zender die de winkelier in zijn pand moet ophangen. Alleen als de klant daadwerkelijk binnenkomt, krijgt hij spaarpunten en digitale kortingsbonnen. Hoe verder iemand de winkel inloopt, hoe meer punten hij krijgt. Het kastje-met-antenne registreert de bezoeker enkel als hij daadwerkelijk op de winkelvloer staat. Er zijn geen manuele check-ins nodig.

Schuil: "Dat is een goede voorbode van de mogelijkheden van deze markt. Maar de hardware zoals zij dat gebruiken, gebaseerd op sonar technologie in nieuw jasje, vraagt veel van een telefoon. Wij bewijzen dat die hardware niet nodig is. Met behulp van crowsourcing zijn er ook genoeg mogelijkheden. Indoor locatie bepaling is belangrijk voor bijvoorbeeld  de couponmarkt. Waarbij de consument een applicatie heeft, met een wensenlijst van specifieke producten als een broek van een bepaald merk of een boek van een bepaalde schrijver. Als de consument dan in de buurt is van een winkel die het product levert, dan verschijnt er een pop up met korting. Dat werkt, zeker omdat winkels vaak in huis zitten, het beste met indoor positionering."

Bron foto: jeffleigh (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond