Deel dit artikel
-

QVC.com: dagelijks 40 aanpassingen op homepage

Het Amerikaanse bedrijf voor thuiswinkelen QVC ververst zijn homepage naar eigen zeggen tot veertig keer per dag. Het lijkt daarmee grote kans te maken op de titel meest dynamische website in de categorie e-tailers. Krijgt dit voorbeeld in Nederland navolging?

QVC bestaat sinds 1986 en richt zich op het verkopen van producten via televisie (shoppingchannel) en een website. Met beide verkoopkanalen bereikt QVC naar eigen zeggen 84 miljoen huishoudens, met name in de Verenigde Staten, maar ook in Engeland, Duitsland en Japan. Bij het bedrijf werken veertienduizend mensen, het behaalde vorig jaar een omzet van 3,9 miljard dollar.

Tegenover Internetretailer.com meldde senior vice president Bob Myers dat de homepage van zijn bedrijf tot veertig keer per dag wordt aangepast. "Onze homepage is waarschijnlijk de meest dynamische op het web. We passen hem tussen de twintig en veertig maal per dag aan", zegt Myers. "We doen dit om aan te sluiten bij de producten die we op televisie verkopen."

Omdat er online aanzienlijk meer artikelen worden aangeboden dan op televisie – een miljoen stuks tegenover zestienhonderd items per week – is de doorloop op de homepage ook opgevoerd. Zo zijn er "lunchtime specials", producten die alleen verkrijgbaar zijn tussen elf uur 's ochtends en drie uur 's middags. Volgens Myers leverde dit meer bezoek en meer verkoop op. "Het is verslavend, mensen komen dagelijks terug om te zien wat er aangeboden wordt. We kunnen er ook een concurrentievoordeel mee behalen, want dit (het aanpassen van de site, JH) is iets wat een winkel of een postorderaar niet snel zal kunnen."

In Nederland zijn geen gevallen bekend van e-tailers die de site zo vaak aanpassen. Zowel Wehkamp als branchevereniging Thuiswinkel.org houden het op een gemiddelde bij Nederlandse e-tailers van maximaal drie wijzigingen per week. Wehkamp zegt zelf de aanbiedingen op de homepage een keer per week aan te passen. Oscar Diele, commercieel manager internet bij Wehkamp: "Vaker veranderen heeft geen zin, want onze klanten komen gemiddeld een keer per twee weken op de site."

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, zegt dat het aanpassen van de homepage wellicht vaker gebeurt wanneer er bijvoorbeeld een actie is, zoals een 'internetweek'. "Dan zie je dagelijks andere elementen op de homepage. Ook wanneer een product niet meer leverbaar is, zal dit op de homepage aangepast worden", zegt Jongen.

Zowel Jongen als Diele zeggen dat de aanpassingen wellicht zorgen voor hogere conversie. "Anders zouden ze het niet doen", zegt Diele. "Er zit wel een nadeel aan", voegt hij toe, "het wekt ook verwarring op bij klanten, zij kunnen wellicht het product niet terugvinden dat ze eerder zagen."

Deel dit bericht

5 Reacties

Anders Floor

Tsja, mooie woorden natuurlijk, maar wat is aanpassen? Je zegt 1 keer tegen je Content Management System "moet je eens ff luisteren, deze grappen gooi jij om 11:00 uur op de homepage en je haalt ze er om 15:00 uur weer af, is dat begrepen?" en vervolgens paradeer je op elke verjaardag triomfantelijk in de rondte met prachtige verhalen dat je de website tig keer per dag aanpast. Ofwel ik mis iets in dit verhaal, ofwel het is een knap staaltje sales van die jongens bij QVC dat ze iedereen (nou ja…) kunnen laten geloven dat ze de wereld op hun kop zetten.

L

Anders Floor! Wat negatief weer! Of het knap is doet helemaal niet ter zake. Bovendien ben je er niet met alleen een CMS, iemand zal ook moeten bedenken wat er dan 40 keer op een dag verandert, en die content zal voorhanden moeten zijn. Het idee er achter is best aardig: internet kan veel dynamischer dan het vaak ingezet wordt. Wat dat betreft is het idee echter niet nieuw. Good old {smulweb; http://www.smulweb.nl } heeft bijvoorbeeld een homepage die voortdurend nieuwe content biedt, bijvoorbeeld altijd de tien laatst ingevoerde recepten. Dat gaat met zo een snelheid dat je iedere vijf minuten van een nieuwe homepage kan spreken. Zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden. De essentie van dit stuk is dat mensen de televisie steeds weer aanzetten omdat er steeds iets anders op te zien is. Die kracht van televisie probeert QVC ook op zijn website te gebruiken. Ik denk dat het effect in herbezoekcijfers wel te zien zal zijn.

Johan Notenboom

Kwestie van definitie allemaal. Dus marketingmensen en leken zijn goed voor de gek te houden. Dus een website is dynamisch als ie veel verandert? Dus een online ticker tape doet ook al wonderen: de site ververst elke minuut! Iedere techneut weet dat je een site zo dynamisch kunt maken als wat en wat betreft de ingevoerde recepten:1. maak een verticale scroller in je asp/jsp/php webpage;2. zorg dat de source van de scroller een tabel in een database aanroept met als query: Select Top 10 * From tblIngevoerdeRecepten Order By InVoerDatum DESC en je hebt de laatste 10 ingevoerde recepten in de database. Een kind kan de was doen, en recepten invoeren!

L

Precies Johan, daarom is het voor dit verhaal helemaal niet zo interessant of iets technisch zo moeilijk is. Het gaat om het idee: hoe breng ik het sterke punt van de dynamiek (televisie) in mijn website. Het antwoord kan zijn: door 40 keer per dag van content te wisselen op de homepage. Een fout antwoord is: "door ons secure-scripted customisable CMS met .Net technologie en remote-administration creeert u een enhanced online presence met de nieuwste predictive dynamics-technologie." Oftewel: haal het Wat en het Hoe niet door elkaar.

Bas Groot

De Amerikanen mogen trots zijn; In Nederland zijn er ook websites waar dit gebeurt. Portals van omroep.nl, ncrv.nl en radio1 veranderen vaak ook tientallen keren per dag. Gekoppeld aan het laatste nieuws of aan de inhoud van de uitzendingen die nu op radio of TV te beluisteren zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond