Deel dit artikel
-

Rabo Mobiel zet consument in om bereik te genereren

Rabo Mobiel gebruikt User Generated Advertising in de hoop dat de consument de dienst zelf verspreidt. User generated content, in dit geval een reclame voor de mobiele service, in combinatie met prijzengeld en de vraag om de eigen inzending te verspreiden binnen sociale netwerken, moet het bereik vergroten.

Op het online marketingplatform CreatAd, kunnen consumenten voor Rabo Mobiel reclames insturen die ze zelf hebben gemaakt. In de competitie wordt de leden gevraagd om hun werk te verspreiden binnen de sociale netwerken waar ze actief zijn. Dit verhoogt de winkans. Voor de winnaars is duizend euro aan prijzengeld weggelegd. Andere goede inzendingen maken kans op een mobiele telefoon of een navigatiepakket voor de mobiel.

Het soort reclame dat ingestuurd kan worden is in te vullen door de consument, die kan kiezen voor bijvoorbeeld een printdesign of een filmpje. Rabo Mobiel heeft alleen meegegeven dat ze de uiting eventueel wil gebruiken voor een online campagne die later wordt ingezet.

Verspreiding

"De competitie werkt als een communicatiemiddel", aldus mede-oprichter van CreatAd, Sander de Jonge. Hij vervolgt: "De deelnemers praten met hun vrienden over de campagne, ze verspreiden hun inzending via blogs of andere sociale netwerken. Aan de andere kant krijgt de opdrachtgever creatieve input van de consument die ze willen bereiken."

Het voordeel moet zijn dat alles is gemaakt en beoordeeld door de consument. De Jonge: "De community kan ingezonden werk beoordelen, daarmee heb je meteen een klein marktonderzoekje in handen. Rabo Mobiel is een innovatieve dienst. Zij willen weten hoe de jonge consument er naar kijkt."

Kwaliteit

Op de vraag of de gemiddelde consument wel een kwalitatieve bijdrage kan leveren aan een kwalitatief hoogwaardige marketing-uiting geeft de Jonge het argument dat met de competitie ook een boodschap naar de consument wordt uitgezonden: "Het leuke is dat je met zo’n competitie laat zien aan de consument dat zij belangrijk zijn. De opdrachtgever vraagt als het ware aan de doelgroep hoe ze de doelgroep moet benaderen. Het wordt omgedraaid, normaal zegt een marketingbureau wat er op de consument moet worden afgevuurd."

Volgens De Jonge hoeft de inzending niet altijd kwalitatief hoogwaardig te zijn: "Het kan gewoon een goed idee zijn. Dat werkt ook. Het is heel verschillend, er zitten ook inzendingen tussen die echt een professioneel karakter hebben als het op kwaliteit aankomt."

Kosten

Om een prijsvraag uit te zetten op het marketingplatform van CreatAd, betaalt rabo Mobiel een vast en een variabel bedrag. "Het variabele deel komt onder meer van het aantal pageviews op onze site en het aantal inzendingen. Daarnaast kijken we hoe vaak de inzendingen zijn verspreid op blogs of Hyves-pagina’s van de deelnemers aan de competitie", aldus De Jonge.

CreatAd ging in januari van start. Toen liet De Jonge weten in gesprek te zijn met andere merken: "Je moet het zoeken in de hoek van snoep, drank, kleding en juridische zaken."  Op dit moment geeft hij weer aan met een nieuwe klant te komen in september: "Daar kan ik weinig over zeggen. Met anderen zijn we nog in gesprek." Hij haalt aan dat met de huidige economische tijden een opdrachtgever niet meer binnen een maand beslist of een dergelijke competitie ingezet wordt. Drie maanden na het begin, is Rabo Mobiel de enige nieuwe opdrachtgever.

De Jonge: "Een paar klanten die interesse hadden, die hebben hun budget verschoven." Hiermee zijn enkele potentiële opdrachten afgeketst. "Binnenkort komen we met meer opdrachtgevers. Er is nog steeds genoeg animo, al is de doorlooptijd wat langer. We hebben nog steeds gesprekken."

Deel dit bericht

1 Reacties

Patrick

ik ben erg benieuwd of 1000 euro (totaal prijzengeld? of voor de hoofdprijs?) voldoende is voor mensen om hier hun tijd en creatieve ideeen voor in te dienen… het komt op mij meer over dat Rabo 1) voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, 2) per se 'iets' wil doen met User Generated content, ipv als doel een briljante nieuwe marketingcampagne

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond